Reportage Moto Guzzi tuning
Moto Guzzi is met een inhaalslag bezig. Dat was ook te zien op de EICMA in Milaan (zie pag. 30-31). Toch blijken de moderne Guzzi’s vaak nog net niet het motorkarakter te hebben, dat je zou verwachten van een stoere V-twin met veel cc’s. Vandaar dat de Stelvio en Griso’s graag geziene gasten zijn bij Guzzi-tuners. Wij reden met twee van die aangepaste machines.Uitstraling? OK! Geluid? OK! Karakter? OK! Maar prestaties? Wmoah. Vooral onderin blijken de moderne Guzzi-V-twins kortademig en kunnen ze hun troefkaart (veel trekkracht bij lage toerentallen) niet uitspelen. Terwijl dit soort machines er juist om vraagt om met een relatief laag toerental over een mooie bochtige weg op een koppelgolf te surfen.Eigenlijk hebben alle Guzzi’s tegenwoordig wat last van die kortademigheid, zowel de tweekleppers als de vierkleppers. Waardoor je bij het inhalen bijvoorbeeld vaak even terug moet schakelen om er vlot voorbij te kunnen. Daarbij lijkt het wel alsof deze ‘dip’ zich verstekt naarmate de Guzzi’s meer topvermogen gaan leveren, zoals bij de Griso achtklepper uit 2007 en de Stelvio uit 2008, eveneens uitgerust met deze ‘Quattrovalvole-motor’: tussen de 3.000 en 5.000 toeren valt de trekkracht echt terug en heeft de Stelvio duidelijk een paar tellen nodig om zich te herstellen. Vooral bij het doortrekken merk je dat de Guzzi’s niet vrij lopen en als je in een toergezelschap onderweg bent, merk je dat bijvoorbeeld sportieve 600’s nog bijna meer middengebied hebben dan deze Guzzi-tweecilinders.Sinds begin 2009 zag men bij de Guzzi-fabriek in Mandello del Lario zelf ook in dat de afstelling van de vierklepper beter zou moeten. Met name het paradepaardje, de Stelvio werd onder handen genomen: die kreeg andere nokkenassen met tammere kleptijden en een nieuw geprogrammeerde software, langere aanzuigkanalen en een aangepast luchtfilterhuis. Door deze ingrepen werd de trekkracht van onderuit (bij een gelijkblijvend topvermogen van 104 pk) duidelijk beter: de koppelkromme’s van de 2008- en 2009-Stelvio lopen behoorlijk parallel, maar wel met 15 Nm onderling verschil: waar de 2008-versie bij 4.000 tpm nog 71 Nm liet noteren, scoort de 2009-Stelvio bij 4.000 tpm 87 Nm.En deze aanpassing merk je vooral op de weg, bij het doortrekken in de hogere versnellingen: van 60 naar 140 is de 2009-machine maar liefst 3,2 seconden sneller als het 2008-model: van 12,7 naar 9,5 seconden. Kijk dat begint tenminste ergens op te lijken.Toch kan het nog beter. En zelfs vrij eenvoudig, zo laten momenteel een aantal Moto Guzzi-tuners en grotere dealers zien. Ook bij de 2009-Stelvio blijkt er aan de inlaatkant nog veel te verbeteren. Wij reden met een Stelvio van Däs Mototec (www.daes-mototec.de), waarvan de deksel van het luchtfilterhuis was aangepast en van grotere luchtinlaatgaten was voorzien. Verder had het originele luchtfilter van deze Stelvio plaats moeten maken voor een sportluchtfilter, zoals die geleverd worden door K&N en BMC. Ook werd het injectiesysteem uitgerust met een programmeerbare Powercommander, waarbij de injectie vooral werd beïnvloed tussen 0 en 30% gasklepopening. Samen met een carbon-uitlaatdemper van Bos (die wel veel lawaai maakt) leveren deze relatief kleine aanpassingen veel winst bij lage toerentallen op. Het topvermogen bleef gelijk (104 pk), maar tussen 3.000 en 6.000 tpm is de getunede Moto Guzzi Stelvio aanmerkelijk sterker.De machine hangt daarbij ook beduidend spontaner aan het gas en reageert op elke kleine beweging van het gashendel. Over het hele toerengebied is hij duidelijk sterker en feller en op de testbank toverde de getunede Guzzi een prachtige koppelkromme op papier. Die mooie bolle lijn zonder dips is gewoon een schoolvoorbeeld van hoe het dus ook kan. Bij 4.000 tpm levert de getunede stelvio nu maar liefst 107 Nm, tegen 90 van de originele 2009-Stelvio en 73 van de 2008-Stelvio. Waarbij het meest opmerkelijke is dat deze trekkrachtwinst dus behaald wordt met enkel wat aanpassing aan in- en uitlaatsysteem en geen werkzaamheden aan het draaiende deel van de motor of de cilinderkoppen. Het zit er dus wel degelijk in bij de vierkleppers van Moto Guzzi, het vraagt alleen wat finetuning om het blok te optimaliseren en het onderste uit de kan te halen. Voor een totale aanpassing bij ene dealer of specialist moet je inclusief andere uitlaat rekenen op 1400 euro.Trouwens, ook voor de tweekleppers van Moto Guzzi bestaan dergelijke ‘kuurtjes’ om de motor wat frisser van de lever te laten draaien en onderin wat beter te laten trekken. Ook bij deze machines blijkt het manco vooral aan de in- en uitlaatkant van de motor te zitten. Enkel de cilinderinhoud vergroten (standaard hebben de tweekleppers immers ‘maar’ 1.064 cc) heeft ook niet zoveel zin, als je dan ook niet het luchtfilterhuis, de aanzuigkanalen en de gasklephuizen aanpast.Dynotec (www.dynotec.de) is een Duitse Guzzi-tuner die veel werkt aan de tweeklepsblokken en als hij zijn gang mag gaan, worden ook de cilinderkoppen bewerkt. Daarbij wordt dan vooral de vorm van de verbrandingskamer aangepast. Samen met een powercommander en een andere (maar wel stille) uitlaatdemper ken je je tweekleps-Guzzi voor 1200 euro ombouwkosten niet terug: de machine sleurt er in het lage toerengebied enorm aan. Tussen 3.000 en 6.000 toeren is er aanmerkelijk mere trekkracht en vermogen voorhanden en bij de acceleratiemetingen zie je dat de Dynotec-Guzzi op de individuele metingen wel een seconde sneller is geworden: een verschil van dag en nacht dus. Er is dus echt nog hoop voor alle Guzzi-rijders!BUUiterlijk valt aan de getunede (rode) Moto Guzzi Stelvio alleen de beduidend slankere en lichtere carbon-uitlaatdemper van Bos op. Die open demper van bos laat zich wel erg goed horen. Misschien wel iets te goed.[[Das Bild vom powercommander nicht verwenden.!!]]BU bei den Griso:De Griso kreeg ook aan andere uitlaatdemper. Vanwege de grote tussendemper kon de einddemper lekker klein blijven, zonder teveel lawaai te maken.[[Kasten 1]]STELVIO 1200 QUATTROVALVOLE TUNINGHieronder de drie meetgrafieken van het achtkleps Stelvio-blok. De blauwe lijn is van het 2008-model, met een echte dip rond 4.000 tpm. Sinds begin dit jaar heeft Moto Guzzi de afstelling aangepast en levert de Stelvio beduidend meer trekkracht. Maar met enkel wat tuningswerk aan in- en uitlaatsysteem kan het nog veel beter, zoals de ronde lijn laat zien.[rot]Getunede Stelvio 1200 4V76,6 kW (104 pk) bij 7.600 tpm119 Nm bij 5.100 tpm[grun]Stelvio 1200 4V model 200976,7 kW (104 pk) bij 7.400 tpm114 Nm bij 5.700 tpm[blau]Stelvio 1200 4V model 200876,6 kW (104 pk) bij 7.800 tpm105 nM bij 6.600 tpmMotorvermogen in pk/KwMotortoerental x 1000 tpmKoppel in NmAcceleratie Stelvio 2008 Stelvio 2009 Stelvio getuned0 – 100 km/uur s 4,4 3,9 3,70 – 140 km/uur s 6,8 6,8 6,60 – 200 km/uur s 18,0 18,0 17,5Doortrekken60 – 100 km/uur s 5,2 4,2 4,1100 – 140 km/uur s 7,5 5,3 4,0140 – 180 km/uur s 8,1 6,3 5,7[[KASTEN 2 griso]]GRISO 1100 TUNINGOok de tweekleps-Guzzi’s hebben veel baat bij wat puntjes op de i. Voor echt resultaat moet het blok wel los: de vorm van de verbrandingskamers moet dan aangepast worden. Maar dat leidt dan ook wel ergens toe, zoals zichtbaar is aan de groene lijn in de grafiek: de Guzzi levert na de kuur tot 6.000 tpm duidelijk meer trekkracht en vermogen.[grun]Getunede Griso 110065,7 kW (89 pk) bij 7.600 tpm97 Nm bij 5.800 tpm[rot]Griso 110063,8 kW (87 pk) bij 7.600 tpm88 Nm bij 6.100 tpmMotorvermogen in pk/KwMotortoerental x 1000 tpmKoppel in NmAcceleratie Griso 1100 Getunede Griso 11000 – 100 km/uur s 4,3 4,20 – 140 km/uur s 7,6 7,50 – 200 km/uur s 27,7 19,6Doortrekken60 – 100 km/uur s 4,6 3,7100 – 140 km/uur s 5,0 4,0140 – 180 km/uur s 6,8 5,5