Reportage Glemseck 101
Allesbehalve doorsnee – aura, spirit en sprints: opnieuw maakte het Duitse Glemseck 101 zijn naam als veelzijdig motortreffen waar. De internationale uitstraling van het festival als treffen en als hoogmis van de sprint is inmiddels in heel Europa bekend.
Het dondert op het voormalige Solitude GP-circuit bij het Duitse Leonberg. Een laag hangende zon zorgt voor prachtige schaduwen van mens en machine. Duitslands bontste motorfestival biedt rijders, bezitters en bouwers van populaire, zeldzame, vergeten, gekke en compleet verbouwde motorfietsen een podium om hun tweewielige kunstwerken te presenteren. Rijders van ieder merk en kleur zijn welkom en de motorfietsen van de bezoekers zijn het zout in de soep. Of je nu een motor hebt met 50 cc of zes liter longinhoud, eenpitter of een V8 als de Boss Hoss; iedereen kan hier zijn trots laten zien. Maar de kern van het driedaagse festival met zijn geheel eigen sfeer wordt toch wel gevormd door de vele custom bikes.
Uit half Europa komen motorrijders als ware pelgrims op het treffen af. Customizers van uiteenlopende nationaliteiten vieren tot diep in de nacht hun motorhobby, meestal zelfs tot in de vroege ochtend. Wie maanden- of jarenlang aan zijn motor werkt, heeft immers een geïnteresseerd publiek verdient, nietwaar? Zoeken al die hobby-sleutelaars, professionele tuners, nieuwkomers en grootheden in de scene dan allemaal bevestiging en erkenning voor hun eigen werk? Geld en opdrachten genereren? Nee, zeker niet. Samenzijn met gelijkgezinden, is waar het hier om draait.
Nergens in Europa zie je zo’n enorme bandbreedte aan custom bikes. Motorfietsen met een hart en een ziel en veel liefde voor detail. Jezelf verbazen en interessante ontmoetingen horen hier bij het verrassingsprogramma. BMW’s chef-designer Ola Stenegard babbelt hier vrolijk met selfmade-motorbouwer Jens vom Brauck. En er zijn maar liefst honderd geregistreerde journalisten, zelfs uit Israël en Japan.
Je komt hier ook de meest uiteenlopende types tegen. Carnaval voor motorrijders! Daar horen alle denkbare outfits bij, ergo: kostuums. Mens en machine ‘ton sur ton’. Ook de ‘coole’ rijders zijn hier een individueel totaalkunstwerk. Jeans in plaats van fluor hesjes. Bij de soundcheck van een opgepepte, maar elegante BMW R nine T luisteren de toeschouwers aandachtig naar de gasstoten.
Een tuning-trend van 2017: gekietelde Triumph-twins in een haast onophoudelijke stroom Bobbers, Scramblers, Café Racers en Choppers. Maar ook de sterkere BMW R nine T is een veel geziene gast. “Trends lokken altijd tegentrends uit”, weet Steven Flier. De begenadigd graficus tekende de illustraties en het logo van Glemseck 101, de Leonberger leeuwen met helm op. Steven is naast organisator Jörg Litzenburger ook speakers bij een aantal sprintraces. “Ik ben een fan van de Starr Wars-klasse en van Café en Classic Racers, die ademen nog de oorspronkelijke geest van motorrijden.” Rond de sprints met internationaal deelnemersveld over de achtste mijl hangt een vrolijke competitiestrijd. De teams bouwen steeds gekkere en snellere machines. Hier gaat het ondertussen om de roem en de eer in klassen, die inmiddels in meerdere Europese landen tegen elkaar strijden. Klassen met namen als ‘Essenza’ (tweecilinders) en de ‘Sultans of Sprint’ (allerlei paradijsvogels).
Nieuw dit jaar is een sprint tussen Duitse en Franse politieagenten. RT’s van de rechterzijde van de Rijn tegen FJR’s uit Straatsburg. Met zwaailicht en in vol ornaat! Beide Yamaha’s winnen trouwens overtuigend van de BMW’s. “Lekker makkelijk”, roept een toeschouwer naar de beide Franse agenten, “jullie FJR heeft meer dan 140 pk, de luchtgekoelde RT maar 110.” “Non”, werpen de Fransen tegen, “onze Yamaha’s zijn elektronisch begrensd op 100 pk.” Respect, rijden kunnen ze wel, die ‘flics’. Geen tijd om op adem te komen, want niemand minder dan Freddie Spencer (55) neemt het in een demo-run op tegen landgenoot Kevin Schwantz (53) – een vuurrode Honda Fireblade tegen een zwarte Suzuki GSX-R1000. De eerste testrun wordt gewonnen door Schwantz, de bepalende tweede is voor Spencer. In de daaropvolgende ‘Essenza’-sprint heeft Stefan Bronold van Radical Guzzi de grootste moeite om de koppeling te doseren en het voorwiel van zijn V-twin met lachgas (177 pk en 197 Nm!) aan de grond te houden. Meer dan een tweede plek in het K.O.-systeem zit er niet in. Het publiek op de volle en veel te klein ogende tribune leeft geweldig mee, applaudisseert en juicht.
Later bij de handtekeningensessie verklaart Freddie Spencer heel ontspannen zijn succesrecept. “Ik heb na de testrun de koppeling anders afgesteld met een ander aangrijppunt, het toerental bij de start verhoogt van 7.000 naar 9.000 toeren en mijn blik op de baan veranderd. Wow, nog steeds in alles een prof. Is een sprint over een achtste mijl echt nog een uitnodiging voor de drievoudig GP-wereldkampioen? “Jazeker, omdat het maar 200 meter is, moet je het direct bij de start al goed doen. Een kans om het daarna nog goed te maken, krijg je niet meer.”
Ook onderdeel van het succesrecept van Glemseck 101: vrouwenpower! Sympathieke deelneemsters uit verschillende landen, zoals Katja Poensgen en Francesca Gasperi, nemen het op de sprintstrook tegen elkaar op. Er goed uitzien, snel rijden en mannen imponeren; het komt hier allemaal bij elkaar. Maar Glemseck 101 is ook een openluchtmarkt. Zelfs de grote motorfabrikanten bieden tegenwoordige ook geïndividualiseerde motoren af-fabriek aan. Voor de BMW-stand staan slechts twee standaard motoren en extreem veel omgebouwde machines, van een R75/5 tot een K100 en een R nine T. Ook Honda en Yamaha hebben veel custombikes op hun stands staan. Zo start je een imago!
Tweeënhalve dag festival op twee wielen vliegen voorbij. Hier beleef je in een weekend meer dan normaal gesproken in een heel jaar. In Leonberg is inmiddels iets moois gegroeid, dat hopelijk nog lange tijd bewaard blijft!