+ Plus

Reportage Gibraltar Rally

Afgelopen zomer werd voor de tweede keer in successie de Gibraltar Race verreden, een twee weken durende adventure-rally voor allroads, die startte in het Bulgaarse Burgas en via de Balkan, Italië, Spanje en Portugal eindigde in Gibraltar. MotoPlus reed een stukje mee…

De Gibraltar Rally is ontstaan in 2016 uit de wens om ook allroad-rijders een soort ‘Dakar-droom’ te laten realiseren in Europa. Drie Italianen met een passie voor allroads en avontuurlijke reizen hebben er de schouders onder gezet en zo ontstond de 14-daagse Gibraltar Race. Voor wie dat teveel van het goede is, is het ook mogelijk om hiervan één week mee te rijden. Vanuit Nederland wordt deze adventure-rally ondersteunt door Bert Duursma (van Bertt) en Benny Michelbrink (van Memo Tours). Zij verzorgen dus de hele logistiek en rallyservice in de bivakken voor de Nederlandse deelnemers. Een week voor het avontuur begint gaan de motoren, reservedelen en de bagage al op transport, zodat de deelnemers zelf met handbagage naar de startplaats kunnen vliegen. MotoPlus haakt met een Suzuki V-Strom 1000XTA in voor de tweede week van de 2017-editie, het gedeelte door Spanje en Portugal, de overige Nederlanders blijken vooral te rijden op 1200’s en 800’s BMW GS-sen.
Onze rally begint met een administratieve keuring en het inleveren van de GPS, zodat de organisatrie . Nadat het bivak ingericht is, volgt de administratieve keuring van de nieuwe rijders en worden al onze GPS-navigaties ingenomen, zodat de organisatie daar de route voor morgen in kan zetten. Er staan de komende dagen lange etappes op de planning en elke dag begint met een briefing om 06.00 uur, waar we telkens worden bijgepraat over de spelregels, de route en de special stages. De organisatie laadt de GPS-sen met de complete verbindingsroutes en waypoints voor de special stages. Verder moet elke deelnemer een chronometer hebben, want er wordt gewerkt met tijdvensters. Te vroeg of te laat aan het eind van een special geeft strafpunten, evenals het missen van een waypoint. Verder krijgt iedereen de beschikking over een GPS-tracker, zodat de organisatie weet waar iedereen rijdt en waarmee je als rijder in geval van nood om medische of technische assistentie kunt vragen.
De route is bedacht voor zware allroad-motoren en gaat altijd over wat bredere paden. Hele kleine singletracks worden dus gemeden. De deelnemers van de tweede Gibraltar Race komen uit twaalf landen, waaronder Finland, Turkije en zelfs iemand uit Australië. Ook bij de motor is er een grote verscheidenheid: er rijdt van alles mee met één, twee of drie cilinders, tussen 450 en 1290 cc.

De eerste dag staat er maar liefst 530 km op het programma, met daarin vier special stages over onverharde passen door de Pyreneeën. We mogen er maximaal tien uur over doen. Onze Suzuki V-Strom is voorzien van spaakwielen met grove Conti TKC-noppenbanden. Verder zitten er bredere rallyvoetsteunen op, zodat je wat comfortabeler kunt staan en meer grip hebt op de voetsteunen. We krijgen het die dag meteen voor de kiezen, want op sommige tracks liggen behoorlijke stenen. Al vrij snel realiseer ik me dat het wellicht beter was geweest om ook de speciale metalen carterbescherming van Suzuki te monteren, want het originele kunststof exemplaar krijgt het met al die stenen zwaar voor zijn kiezen; extra goed uitkijken dus op de stenenpaden. Een ander nadeel blijkt dat het ABS-remsysteem niet is uit te schakelen, terwijl je in het terrein het achterwiel af en toe echt wilt laten blokkeren om de motor met een slepende achterband de helling af te laten rollen, of om een bocht in te remmen. De wat meer terreingeoriënteerde allroads als de BMW GS, KTM Adventure en Honda Africa Twin hebben juist daarom vrijwel allemaal een uitschakelbaar ABS. Gelukkig is de traction-control op de V-strom wel uit te schakelen en deze heeft ook meerdere standen, ideaal op een gravelpad. Verder weert deze Suzuki zich prima onder deze zware terreinomstandigheden. De upsidedown voorvork en de achtervering doen hun werk uitstekend en met 74kW (100 pk) is er power voldoende aan boord.
Ondanks de lengte van de etappe komt iedereen binnen de gestelde tijdslimiet binnen, waar de navigatie’s en trackers bij de finish worden ingenomen, zodat het klassement kan worden bijgewerkt en de routes voor de volgende dag kunnen worden geladen. Alle bivak’s van de Gibraltar Race zijn in de nabijheid van een hotel, waardoor de deelnemers de keuze hebben om in een tent in het bivak of in het hotel te overnachten.
De volgende dag is het weer vroeg uit de veren, want de route van vandaag is de langste van de hele rally: 580 km. Ook nu weer met meerdere specials, waarvan twee die meer dan 100 km lang zijn. De Nederlandse deelnemers die de hele rally meemaken doen het goed en staan in de top-10 van het algemeen klassement. Jan van de Schuur, Ben Verwoerdt en Bob Coerse zijn ook al meer ervaren rallyrijders; laatstgenoemde heeft zelfs de Dakar al gereden. De waypoints blijken vandaag lastig te vinden, vooral voor Dave Ouwehand, Hans Wuijts en Paul Brouwer, de Nederlanders die de tweede week zijn ingehaakt en nagenoeg geen buitenlandse rallyervaring hebben. Maar ook zij leren snel.
We laten de Pyreneeën achter ons en krijgen wat meer gravelpaden, al staan er ook regelmatig stukken met zand en stenen, of doorkruisingen van rivierbeddingen op het menu. De temperatuur loopt op naar dik 30° C en de komende dagen wordt het nog warmer; dat belooft wat. Ook nu is iedereen weer op tijd binnen.
We gaan verder in Zuidwestelijke richting naar het volgende bivak. De eerste track is meteen een lastige met veel stenen, klimmetjes en washouts, waardoor je heel goed bij de les moet blijven. Ongelukjes gebeuren dan ook nagenoeg niet op de special stages omdat iedereen daar geconcentreerd is, maar juist op de verbindingsstukken als de aandacht verslapt. De route geeft hele mooie vergezichten en één van de tracks loopt kilometers over een smalle bergkam, een heel aparte ervaring. Inmiddels zijn we al in de buurt van Madrid aangeland en de temperatuur is in het Spaanse binnenland gestegen tot boven de 40 graden!
Elke avond kijken we bij binnenkomst in het bivak eerst de motor even na, want die heeft het in dit ruige terrein best zwaar te verduren. Waar nodig verleent Memo technische assistentie, zodat alles er na een uurtje sleutelen weer fris bij staat. De volgende dag gaan we richting Portugal om in de plaats Moura te finishen.
Dan breekt alweer de laatste wedstrijddag aan. Daarop zijn er nog zeven special stages te gaan; bij de finish van de laatste special worden de deelnemers ontvangen met champagne.

De laatste rijdag zijn er geen specials meer, maar rijden we binnendoor naar Gibraltar. Bij de Spaanse badplaats El Palmar draait de route het strand op, waar de organisatie speciale toestemming voor heeft gekregen. In Gibraltar worden we verwelkomt door de plaatselijke motorclub en in hun clubhuis gaat het afscheidsfeest plaatsvinden. De deelnemers die in het Bulgaarse Burgas zijn gestart hebben er dan bijna 6.000 kilometer opzitten en die rijders van alleen de tweede week vanuit Barcelona hebben 2.900 kilometer gereden!
Bij de prijsuitreiking blijkt Mark Kinnard uit Engeland met een KTM 690 Enduro overall-winnaar, gevolgd door Helly Frauwallner uit Oostenrijk met een Yamaha WR450 Rally. Jan van der Schuur finisaht op zijn BMW G650 Xchallenge mooi als derde.
Ook in 2018 wordt er weer zo’n adventure-rally verreden: de volgende Gibraltar Race vindt plaats van 22 juni t/m 7 juli en gaat van start in Brasov, Roemenië. Kijk voor meer info op www.gibraltarrace.com; ook nu zullen Memo en Bert Duursma weer voor de begeleiding zorgen (zie www.memotours.eu en www.berrt.nl).

Lees meer over

BMW Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...