Nieuws

Reportage 25th Anniversary Suzuki Hayabusa Treffen

Eind augustus werd in het Duitse Winterberg een bijzonder internationaal verjaardagsfeestje gevierd. Eén van de eerste seriemotorfietsen die de 300 km/uur-grens doorbrak, de Suzuki Hayabusa, viert dit jaar zijn 25-jarig bestaan. Meer dan 200 enthousiaste rijders uit maar liefst 16 Europese landen togen naar het Sauerland om dit jubileum mee te vieren. MotoPlus stortte zich ook in het feestgedruis.

In 1999 kwam de Suzuki GSX1300R op de markt. De bijnaam van deze motorfiets is Hayabusa, de Japanse naam van de slechtvalk, die bij het grijpen van zijn prooi snelheden kan bereiken van meer dan 300km/uur. Deze valk jaagt onder andere op de merel (Engels: blackbird). Mogelijk is destijds bewust gekozen voor een subtiele verwijzing naar dit concurrerend model van Honda. Tot de introductie van de Hayabusa had de Honda CBR1100XX Super Blackbird namelijk de titel van snelste productiemotor in handen. Ten tijde van de introductie ging de politiek zich er ook mee bemoeien. Dergelijke snelheden waren toch uit den boze en levensgevaarlijk? Even was er sprake van een verkoopverbod in Nederland.

Maar de vier grote Japanse motorfabrikanten realiseerden zich dat de pk- en snelheid-wedloop alleen maar zou leiden tot zwaardere wetgeving en een slecht imago. Vanaf 2001 zijn dan ook internationale afspraken gemaakt dat productiemotoren niet harder mogen rijden dan 299 km/uur. Daarmee zijn de modellen van 1999 en 2000, de zogeheten eerste generatie, de enige die officieel de grens van 300 km/uur overschrijden. Deze oer-Busa heeft ook een snelheidsmeter die tot 340 km/uur loopt. Om aan de zelf opgelegde snelheidslimiet te voldoen zijn de modellen van 2001 en later voorzien van een ‘timing retard’ in de zesde versnelling, alsmede een toerenbegrenzer (maximaal 10.200 in plaats van 11.000 tpm). Snelheidsmeters van deze latere modellen wijzen dan ook ‘maar’ tot 300 km/uur aan.

Na introductie bleef de GSX1300R acht jaar vrijwel ongewijzigd in productie en hij hield de titel snelste productiemotor in bezit. In 2006 bracht Kawasaki de ZZR1400 op de markt, die de titel overnam. In november 2007 introduceerde Suzuki in Rome een totaal vernieuwde Hayabusa. Deze tweede generatie werd zowel technisch als cosmetisch onder handen genomen waarbij het motorblok 197 pk vermogen en 155 Nm koppel produceerde. Hierdoor was de slechtvalk wederom de snelste productiemotor ter wereld. De GSX1300R is uitgerust met een bijzonder goed geconstrueerd blok. Daardoor is dit blok uitermate geschikt om bijvoorbeeld te voorzien van een turbocompressor. In de dragracesportwereld is de GSX1300R dan ook een veel voorkomende verschijning.

We spreken Kees Zwinkels, secretaris van de Hayabusa Club Holland: “Onze club is in 2006 officieel opgericht en bestond daarvoor uit een vriendenclub. De 160 leden zijn eigenaren, rijders en liefhebbers van de Suzuki GSX1300R én de B-King. Deze laatste is voorzien van hetzelfde motorblok als de Hayabusa. Naast onze officiële website zijn we ook actief op Facebook en Instagram, waar we snel en gemakkelijk informatie met elkaar delen. De club organiseert jaarlijks een breed scala aan evenementen binnen en buiten Nederland. Denk hierbij aan meetings, toeristische ritten en sleuteldagen. Zo’n anderhalf jaar geleden kwam het initiatief vanuit de club om tijdens het 25-jarig jubileum van de Hayabusa eens flink uit te pakken in de vorm van een internationaal verjaardagsfeest. Het bestuur en verschillende commissies gingen aan het werk. In eerste instantie zochten we naar een geschikt hotel in Nederland, maar al snel kwamen we erachter dat we het over de grens moesten zoeken. Uiteindelijk werd het Hotel Resort in Winterberg. Bijkomend voordeel hiervan is de schitterende omgeving van het Sauerland voor de toerritten en het makkelijk aanrijden van onze buitenlandse vrienden. We zochten contact met onze evenknie in zestien andere Europese landen. En dat resulteerde in maar liefst 230 deelnemers, waarvan zeventig uit onze eigen club.”

Het bezit en rijden van een Hayabusa is niet alleen een hobby, maar ook een cult. Dat zien we dan ook duidelijk terug in Winterberg. Tattoos van het logo en Hayabusa-merchandise bij deelnemers en het personaliseren van hun motoren. Dat gaat van veranderingen van rem- en koppelingshendel, andere uitlaatdempers en superbike-sturen tot een complete ombouw van swingarm, wielen, dashboard, remmerij, voorvork en supercharger. Meest opvallend was wel de dikke 300/35VR18 achterband in een aangepaste achterbrug. Ook de TTS-turbocharger op de Busa van een Noorse deelnemer viel op. De eigenaar vertelt dat hij deze in Engeland heeft laten opbouwen en het blok nu maar liefst 355pk genereert. “Just for fun”, lacht hij.

Maar wie nu denkt dat Busa’s alleen door ruwe bolsters worden gereden, heeft het mis. Opvallend is dat er ook relatief veel vrouwen met deze motofiets overweg kunnen. In 2021 deed de derde generatie van de Hayabusa zijn intrede. Hoewel deze uitvoering het met iets minder vermogen moet doen, is er wel meer koppel aan boord en daardoor is het middengebied sterker. Suzuki wilde het 25-jarig jubileum van de Busa ook niet ongemerkt voorbij laten gaan. De fabriek uit Hamamatsu bracht verleden jaar dan ook een speciale 25th Anniversary uitvoering met een uniek design op de markt. De motorfiets is oranje van kleur en heeft het verjaardaglogo op de tank en de forse uitlaatdempers.

Het hele weekend staat bol van activiteiten. In de loop van donderdag stromen de deelnemers binnen. Na de registratie krijgen zij een goodiebag met de nodige informatie en een Hollandse stroopwafel. Met een dergelijk groot aantal deelnemers moet zowel het diner als ontbijt in twee shifts. De avond staat in het teken van welkom en kennismaking. De organisatie heeft voor meerdere routes van verschillende lengte door het Sauerland gezorgd. Daar wordt vrijdag en zaterdag dan ook veel gebruik van gemaakt. Aan het eind van de vrijdagmiddag is er een heuse motormarkt naast het hotel.

Naast veel merchandise zijn er ook veel (gebruikte) onderdelen te koop, zelfs een kaal frame met papieren. Op zaterdagmiddag is er een parade, met toestemming van de plaatselijke overheid, van alle Busa’s door Winterberg. Onder veel belangstelling trekt de imposante stoet dwars door het centrum. Het haalt de voorpagina van de lokale pers. De avond staat in het teken van gezelligheid met een BBQ en een loterij. Dan is de dag van vertrek aangebroken en daarmee verspreiden de deelnemers zich weer over heel Europa. Zo komt dit geweldige evenement ten einde met de slogan.”Hayabusa, 3 generations of power, a legacy tot be continued.”
Info: www.hayabusaclubholland.eu

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 (3) – Finale

Alpenmasters 2024 (3) – Finale

19 september, 2024

Bij de Alpenmasters is het als bij een EK of WK voetbal: iedereen wil uiteindelijk door naar de finale. Acht ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-