+ Plus

Replica-helmen MotoGP-coureurs

Uiteraard verdienen MotoGP-coureurs een aardig centje bij door een bepaald merk helm te dragen. Toch is geld niet altijd de belangrijkste reden. Persoonlijke voorkeur en wetenschappelijke gronden zijn vaak minstens zo belangrijk. Op deze pagina’s een overzicht van alle MotoGP-helmen en het antwoord op de vraag waarom replicahelmen vaak zo duur zijn.
De uitrusting van een MotoGP-coureur is in de regel compleet gesponsord, dat is al lang geen geheim meer. Maar nergens wordt zoveel voor betaald als voor het dragen van een helm. Zo incasseert Valentino Rossi, naar verluid, ruim een miljoen euro per jaar van fabrikant AGV voor het dragen van hun helm. Met dat enorme bedrag voert de Italiaanse multi-kampioen de ranglijst trouwens met een straatlengte voorsprong aan. Daarnaast ontvangt een aantal coureurs ook een premie voor iedere replicahelm die er wordt verkocht. Veel fabrikanten hebben die forse investering er graag voor over. Niet alleen vanwege de publiciteit, maar ook vanwege het feit dat coureurs dankbare en zeer vakkundige productontwikkelaars zijn. De input uit haast ontelbare racekilometers en een valpartij links en rechts zorgt vaak voor belangrijke verbeteringen, waardoor het hoofd uiteindelijk nog beter kan worden beschermd. 
Een deel van het in helmsponsoring geïnvesteerde bedrag vloeit uiteraard weer terug door de verkoop van helmen en aanverwante producten van een bepaald merk. En dat verklaart deels dat een replicahelm vergeleken met een technisch identieke standaardhelm in een effen kleur een stukje duurder is. Het grootste deel van de meerkosten zit in de vaak zeer gecompliceerde ‘graphics’, die meestal met de hand worden aangebracht. Behoorlijk arbeidsintensief en prijzig dus.
 In principe is de helm van een MotoGP-coureur technisch identiek aan de replicahelm die je bij een motorzaak uit het schap haalt. De verschillen die er zijn, zitten meestal in het voeringmateriaal, gemodificeerde ventilatiekanalen of sponsorstickers. De helmen van de coureurs moeten voor wat betreft schokabsorptie en veiligheid voldoen aan de strenge eisen van de FIM (internationale motorbond) en daar voldoen de meeste ECE of Snell gekeurde helmen in de handel over het algemeen ook aan.
Een topcoureur wil uiteraard de in zijn ogen beste bescherming voor zijn hoofd en dat is iets wat iedere motorrijder in feite moet nastreven, ongeacht het helmmerk. Of je dan bij de aanschaf meer geld uitgeeft voor een exclusieve replica of juist gaat voor de iets vriendelijker geprijsde effen kleurstelling, kan voor een doorsnee motorrijder evenwel gebaseerd zijn op persoonlijke voorkeur of op de inhoud van de portemonnee natuurlijk.     

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...