+ Plus

Reizen: Honda Desert Adventure

Veel geluk kende Mirjam Pol niet in de laatste Dakar-rally. Gekwets door enkele stevige valpartijen moest ze in de achtste etappe opgeven. Toch staat de 26-jarige winnaar van het 2009-damesklassement in de zwaarste rally ter wereld bekend als een uitstekende rijder, die zelfs uitblinkt met navigeren door de zandduinen. En in het Honda Desert Adventure kun je die kunst afkijken van Mirjam in Tunesië!Afkomstig uit een echte motorfamilie reed Mirjam Pol uit Borne al vanaf haar jeugd op een crossmotor en was er altijd al de belangstelling voor de Dakar-rally: “Mijn allereerste kennismaking met ‘Le Dakar’ was via de tv. Toen heette het nog Parijs-Dakar. Ik zag de beelden van grote, sterke mannen, in vrachtwagens, auto’s of op motoren, ploeterend door het diepe zand. De uitdaging, de schoonheid, de gruwelen. In alles is de Dakar-rally anders, groter en grootser dan alle andere woestijnraces; hij is meedogenloos. Langzamerhand ging ik de rally ook steeds fanatieker volgen en op een gegeven moment dacht ik: Dat wil ik ook, ooit… Dat ooit kwam eigenlijk sneller dan verwacht, want nadat ik in 2005 afstudeerde aan de Academie voor Lichamelijke Opvoeding in Groningen bedacht ik me dat het beter was om er meteen – nog zonder relatie en zonder baan – werk van te maken. Zo startte ik dus in 2006 op 22-jarige leeftijd voor het eerst in de Dakar.”De debutante snoerde destijds alle critici de mond door in haar eerste jaar keurig uit te rijden en tachtigste te worden in het eindklassement. Ook de volgende twee edities reed ze uit en in 2009 werd ze bovendien winnaar van het damesklassement in de zwaarste rally ter wereld. Afgelopen editie in januari jongstleden kende ze echter minder geluk en moest ze geblesseerd uitvallen na enkele valpartijen.Sinds een paar jaar rijdt Mirjam voor het Honda Europe Team van HT Rally Raid van Henk Hellegers uit Vorden. Twee maal per jaar organiseert dat team een trainingstage in Tunesië om het rijden in de zandduinen te oefenen en tijdens zo’n training ontstond het idee om ook liefhebbers en off-road-rijders de kans te bieden om een keertje in de woestijn te gaan rijden. Pol: “Wie droomt er bij het zien van de beelden op tv immers niet van om zelf eens een keer met de motor door zo’n oneindige zandbak te rijden? En wij hebben hier in Tunesië eigenlijk alles klaar staan: motoren, begeleiding, routes, een goed hotel. Bovendien kon ik mijn vak als docente lichamelijke opvoeding op die manier toepassen om mensen wegwijs te maken bij het rijden in de woestijn en de voorbereidingen die nodig zijn om een rally te gaan rijden.”Sinds vorig jaar neemt Mirjam dus een aantal keren per jaar mensen op sleeptouw door de zandduinen. Op goed geprepareerde nieuwe of vrijwel nieuwe Honda off-road-motoren kunnen liefhebbers dus zo de woestijndoop ondergaan. Uitvalsbasis voor deze expeditie is het Tunesische Douz, aan de rand van de Sahara. Pol: “Ik kom nu al enkele jaren in Douz om te trainen voor de Dakar. Vanuit het super-de-luxe El Mouradi-hotel kun je hier geweldig rijden in de woestijn. Eigenlijk zitten vrijwel alle serieuze Dakar-teams hier minimaal eens per jaar voor testwerk. Niet alleen de motorrijders, maar ook de meeste autoteams en vrachtwagenteams gebruiken Douz dan als uitvalsbasis; het is echt de poort naar de woestijn. Je rijdt het hek van het hotel uit, slaat rechtsaf en binnen een kilometer rij je in de Sahara! Bovendien heb je hier vele verschillende pistes. Lange zandpaden, maar ook snelle pistes met stenen of kleine zandduintjes. En natuurlijk stukken met hoge zandduinen, zover het oog strekt. In een paar dagen kun je het vanuit Douz allemaal meemaken.”“Sinds vorig jaar hebben we aan onze eigen trainingsweek dus de Honda Desert Adventure geplakt, speciaal voor mensen die dromen van een trip door de woestijn, maar die een echte rally toch net te veel van het goede vinden. Dat soort liefhebbers loods ik dus een dag of drie door de woestijn. Samen met Honda Nederland hebben we hier in Douz in het voorjaar en in het najaar steeds een week of drie ongeveer tien Honda CRF250 en CRF450 motoren staan, die we voor dit avontuur gebruiken.De Honda Desert Adventure reizen zijn in principe geheel verzorgde vijfdaagse all-in-reizen, waarbij je als deelnemer lekker luxe naar Tunesië vliegt en dan drie dagen in het spoor van Mirjam Pol gaat rijden. Mirjam: “In principe kan iedereen mee, of je nu veel off-road-ervaring hebt of helemaal niet. Uiteraard proberen we de groepen een beetje op elkaar af te stemmen, maar het blijkt eigenlijk nooit een probleem. De minder ervaren rijders blijven wat meer op de goed te berijden pistes en de ervaren jongens gaan wat meer ‘van het pad af’ en kunnen als ze willen ook aan de slag met een heus roadbook of een route op GPS. We hebben hier inmiddels erg mooie routes uitgezet, met voor elk wat wils.”In de aanloop naar de 2010-Dakar mag ook MotoPlus die woestijndoop ondergaan. Samen met Menno Lambooy uit Breda, Alex Wisselink uit Wijchen en Heidi en Wiebe Uitterdijk uit Capelle aan de IJssel staan we ’s ochtends te trappelen van ongeduld bij een serie compleet nieuwe Honda off-roads. Mirjam: “Ja, jullie weten het misschien nog niet, maar in de komende dagen gaan jullie meteen de reserveblokken voor de rijders van het Honda Europe rallyteam inrijden. Voor elke Dakar-rijder in ons team zijn er in feite twee nieuwe motoren. Eentje wordt omgebouwd tot echte rallymachine, de andere rijden we in en die wordt dan gesloopt om hem in onderdelen mee te nemen voor de service in de wedstrijd. Normaal gesproken wisselen we halverwege de Dakar altijd een blok uit voorzorg, en dan gaan deze motorblokken dus onder onze rallymotoren.”Het dagje knallen in de woestijn begint steevast met het vullen van de Camelbak-waterzakken en het aftanken van de Honda’s. Naast Mirjam als voorrijder en een vaste narijder annex monteur met een rugzak vol spullen (ditmaal was dat Henkjan Somsen, de man die ruim 3 jaar geleden de Yamaha Dakar Challenge in Valkenswaard won) wordt er bij het Honda Desert Adventure ook altijd een locale Tunesische gids ingehuurd, die de groep volgt met zijn pick-up-jeep. Pol: “Op zich kennen we de omgeving hier inmiddels op ons duimpje, maar we kiezen liever voor de zekerheid. Mocht er eens iets gebeuren, dan is zo’n lokale gids toch een uitkomst. Die zekerheid willen we gewoon hebben. Bovendien kunnen we in zijn jeep wat extra spullen, benzine, drinken en gereedschap meenemen.”Nog geen 300 meter van het hotel houdt het asfalt op en begint het avontuur. De eerste dag rijden we vooral pistes en mooie slingerende zandpaden. Met op zijn tijd een stop bij een lokaal ‘Desert-café’. Dat is veelal niet meer dan een rieten hutje met een paar plastic stoeltjes onder een afdakje, in the middle of nowhere. Maar Coca Cola verkopen ze overal en op een houtvuurtje wordt meteen vers brood gebakken en soep of cous-cous gemaakt. En aangezien off-road-rijden hongerig maakt, smaakt het altijd geweldig. Al hebben wel het idee dat de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit ter plekke een hartaanval zou krijgen, maar cola dood alle bacteriën, moet je maar denken.Vreemd opkijken van een groep motorrijders doen ze hier trouwens ook niet, want het is in deze streek een komen en gaan van motoren, maar ook van quads, jeeps en (rally-)vrachtwagens. We zien meerdere Europeanen, met name uit Italië en Duitsland op hun dikke all-road bepakt en bezakt door Tunesië trekken, maar belanden zowaar ook in een veld met rallyrijders, die aan een kleine Tunesische amateurrally meedoen. Daarvan blijken er in deze regio meerdere gehouden te worden.Na een dagje knallen stappen we met de crosslaarzen zo het luxe hotel binnen om aan de bar neer te vallen om ons eigen vloeistofpeil weer even op niveau te brengen en ’s avonds langs het zwembad buiten te eten. Zelfs in de winter blijft de temperatuur in Tunesië heerlijk aangenaam.Na de tweede rijdag keren we trouwens niet terug naar het hotel: de tweede nacht slapen we in een heus bivak, middenin de zandduinen. Wel een keurig verzorgd bivak trouwens: de tenten met stretchbedden en fris beddengoed staan al voor ons klaar. We zitten dan ongeveer 100 kilometer ten zuiden van Douz, voor je gevoel ben je echt aangekomen bij het einde van de wereld (voor de liefhebbers: coördinaten: N32º59’164” E9º24’396”).Douchen zit er in dit tentenkamp even niet in, maar eigenlijk is dat ook wel het laatste waar je midden in de woestijn aan denkt! En het herentoilet is achter de eerste zandduin rechts, die voor de dames links… Gelukkig wordt je niet vuil van het rijden in de woestijn: ook de motoren zijn na een paar dagen rijden eigenlijk nog brandschoon. Wat een verschil met het rijden in de Nederlandse modder!Zweterig wordt je wel van het rijden hier, zeker als je in de duinen een helling verkeerd inschat en net voor je bovenbent je achterwiel weg voelt zakken in het waterdunne stuifzand. Dan zul je dus even moeten tillen en sleuren om de Honda weer op gang te krijgen, zodat je een nieuwe aanloop kunt nemen. Mirjam Pol stopt regelmatig om ons uit te leggen hoe je een helling het beste kunt nemen, maar het blijkt toch niet mee te vallen om telkens de duintop te halen. Terwijl Mirjam dat ogenschijnlijk moeiteloos doet: die is duidelijk helemaal in haar element en laat haar Honda bijna stationair in de eerste versnelling zonder enig probleem tegen de mulste hellingen opkruipen. In het mulle zand wint gevoel, goed kijken en technisch rijden het met afstand van dommekracht en willen knallen. Enige voordeel van het mulle zand: omvallen doet geen pijn en na een keer of drie je motor uitgegraven te hebben wordt je vanzelf heel tam…En dankzij dat uitgraven en loswrikken van de motor hebben de vliegen in het kamp die avond ook nog wat aan ons: de natbezwete T-shirts blijken voor hen een waar koningsmaal. Waar ze dan ook in grote getale op af komen! Gelukkig blijven ze wel uit onze tent en zijn ze ook verdwenen als de nacht invalt, maar als we nog vers van de motor stappen, lijkt het wel of we een vliegvakantie bij Arke-Fly hebben geboekt…Die avond eten we een smakelijke maaltijd van een houtvuurtje en rond het kampvuur komen de verhalen los. Ook zien we meer sterren aan de pikzwarte hemel staan, dan we ooit in Nederland hebben gezien.Een budget-reis is Honda Desert Adventure niet, wel een zeer goed verzorgde, kort-maar-krachtige off-road-vakantie waarvan je kunt genieten van de eerste tot de laatste minuut. Voor € 2.250,- wordt je van A tot Z verzorgd, naar Tunesië en terug gevlogen, bivakkeer je in een uiterst luxe hotel en staat er in Douz een vrijwel nieuwe Honda voor je klaar. Ook alle kosten voor benzine, drinken, eten en snacks onderweg zijn inbegrepen. Kortom puur genieten in het spoor van Mirjam Pol, die niet alleen een goede duinenrijdster blijkt te zijn, maar ook een uitstekende lerares die de tijd neemt om je de fijne kneepjes van het rijden in de woestijn bij te brengen. En bovendien mooi kan verhalen over al haar Dakar-avonturen. Van 2 t/m 6 april en van 7 t/m 11 april (of later dit jaar: in oktober/november) zijn er nog wat plaatsen vrij voor dit Honda Desert Adventure. Waar wacht je dus nog op?INFOwww.hondadesertadventure.nlwww.ht-rally-raid.com

Lees meer over

Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Overzicht redactiemotoren

Overzicht redactiemotoren

3 oktober, 2024

Motorrijden is emotie en in dat licht beschenen komt deze Sportster S goed beslagen ten ijs. Niet alleen omdat het ...
Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...