Praktijktest 6 kentekenplaten
Vorm volgt uit functie. Of andersom? Hoe dan ook: een kentekenplaathouder moet er zowel goed uitzien als ervoor zorgen dat je je nummerplaat onderweg niet kwijtraakt.
Kwestie van smaak natuurlijk, maar standaard kentekenplaathouders staan in de schoonheidswedstrijden van motoronderdelen meestal tamelijk ver onderaan. Hoewel de fabrikanten al best een tijdje moeite doen om een sierlijke, mooi afgewerkte kont op een motor te maken, wordt de originele kentekenplaathouder nog vaak vervangen door iets eleganters. Zo ook bij de populaire Yamaha YZF-R1 van het type RN32 (het model vanaf 2015). De kunststof houder past op zich wel goed in de lijn van deze compacte 1000, maar wordt door veel mensen toch te dik gevonden. Misschien is het ook gewoon de wens tot het verpersoonlijken van je motor die ervoor zorgt dat kentekenplaathouders tot de bestsellers onder de vervangingsdelen behoren. Ze kosten niet zo veel en zijn ook door hobbyisten zelf te monteren.
Alle kits hebben montagepunten voor LED-minirichtingaanwijzers, die in de praktijk vaak meteen mee worden vervangen om de grotere originelen te vervangen. Montagepunten voor de originele richtingaanwijzers zijn vaak alleen als optie verkrijgbaar. In onze test worden de afgebeelde richtingaanwijzers overigens niet beoordeeld. Ze zijn hier alleen versiering voor de dunne beugels van plaatstaal, rvs of aluminium die de nummerplaat moeten dragen. Een ogenschijnlijk simpele taak, maar zelfs in deze ene functie voldoen de zeven kits verschillend. Er alleen maar goed uitzien is geen kunst, je moet ook nog iets kunnen!