Praktijk navigatie (3) – zelf een route maken
Rijden met de motor staat voor veel mensen synoniem aan vrijheid. De luxe hebben om lekker te verdwalen en zo op nooit eerder geziene plekken te komen. Maar wat als de tijd iets beperkter is en je wel maximaal wil genieten? Dan is het slim om met een navigatiesysteem op pad te gaan. Dankzij GPS-systemen en tal van routeplanners is het tegenwoordig heel goed mogelijk om te ‘verdwalen’ zonder tijd kwijt te zijn aan het zoeken van de juiste spannende weg.
Met de basis bestaande routes onder de knie, kunnen we nu de stap maken naar het zelf uitzetten van een leuke rit. Van A tot Z zelf bepalen waar je gaat rijden en, niet geheel onbelangrijk, het en het aanpassen van een zo opslaan dat je vrienden of maten van de motorclub dezelfde route kunnen rijden. Dat klinkt als een flinke opgave – en dat kan het eerlijk gezegd ook best zijn – maar wordt al een stuk makkelijker als je je aan een aantal basisregels houdt. Daarnaast is het een onwijs leuke bezigheid, want het voorbereiden en verheugen op je volgende rit is bijna net zo leuk als hem daadwerkelijk rijden. Zeker als je niet alleen jezelf, maar ook andere kunt trakteren op een heerlijk stukje sturen. En omdat je hem zelf uitzet, bepaal jij wat jullie gaan zien en waar jullie gaan rijden. Overigens ook een heerlijke bezigheid in donkere dagen, als de motor in de schuur zijn welverdiende winterslaap houdt. Welk programma je voor het uitzetten van je route het best kunt gebruiken, ligt aan je eigen voorkeur. De verschillen tussen een aantal van deze tools hebben we in de voorgaande aflevering van onze reeks ‘Navigatie’ uitgelegd. Mocht je die gemist hebben, hierbij een kleine samenvatting. Grofweg gezegd heb je de keuze uit volledige online-oplossingen en applicaties die je op je computer of laptop kunt installeren. Bij die laatste groep, is de keuze enigszins beperkt tot Tyre2Navigate en het door navigatiegigant Garmin ontwikkelde Basecamp. Dat betekent uiteraard niet dat ze daarom niet aan te raden zijn. Zeker Basecamp is een enorm uitgebreide applicatie die een aantal unieke mogelijkheden biedt. Met deze tool is mogelijk om naast het reguliere straat-georiënteerde kaartmateriaal ook eigen kaartlagen kunt toevoegen. Hierdoor is het ook mogelijk offroad-ritten uit te zetten die geen gebruik maken van de gebaande paden. Bij de webapplicaties is de keuze met recht reuze te noemen. Met TomTom MyDrive, MyRouteapp.nl, Kurviger en Routeyou.com hebben we namelijk slechts een kleine greep uit het aanbod te pakken. Het grote voordeel van dit soort routeplanners is dat ze op ieder platform hetzelfde werken. Van een desktop computer tot tablet en zelfs smartphone. Met dien verstande, dat het op een groter scherm zoals een computer wel wat overzichtelijker is. Welk programma het best werkt, is een kwestie van smaak. Iedere oplossing heeft in de basis dezelfde werkwijze, aangevuld met eigen slimmigheden.
Het begin
Ok, het is een open deur. Maar iedere route begint natuurlijk met een startpunt. Idealiter zet je deze precies op het punt vanwaar je wil vertrekken. In de praktijk blijk echter dat dat niet altijd de beste keuze is. De reden hiervoor is dat een navigatiesysteem bij het starten van de route twee keuzes biedt. Ofwel je begint de route vanaf het beginpunt, of je rijdt naar het dichtstbijzijnde punt. Als je kiest voor het starten vanaf het beginpunt dan moet dat punt wel bereikbaar zijn voor het systeem. Zet je het beginpunt midden op het hotel vanwaar je vertrekt, dan kan dat een lastige opgave worden. Nieuwere navigatiesystemen gaan hier gelukkig al wat handiger mee om, maar wat oudere systemen hebben wel eens de neiging om niet verder te navigeren totdat het punt is aangedaan. Niet ideaal dus. Een oplossing hiervoor is de optie ‘starten vanaf het dichtstbijzijnde punt’ aan te klikken. Toch is dat ook niet hufterproof. Zeker niet als je een rondrit hebt uitgestippeld waarbij begin en eindpunt op dezelfde locatie staan. Als je pech hebt, ziet het navigatiesysteem het eindpunt namelijk als dichtstbijzijnde punt. Het gevolg hiervan is dat het systeem je vier keer de bocht om laat gaan, om niet veel later doodleuk weer bij het vertrekpunt te staan. Al deze verwarring is te voorkomen door het startpunt 100 meter op de weg vanaf het verzamelpunt te zetten. Hierdoor weet je zeker dat iedereen de optie ‘start vanaf het beginpunt’ kan gebruiken.
Mooie bochten
Met het startpunt op de juiste plek, is de rest van de route aan de beurt. Die loopt bij voorkeur natuurlijk over prachtige bochtige wegen met heerlijke doordraaiers. De fraaie stukjes in de buurt zijn ongetwijfeld bekend. Maar de zucht naar avontuur, brengt je ongetwijfeld ook wel eens op plekken die je minder vertrouwd zijn. Dat je hier de A- en grote N-wegen moet vermijden staat natuurlijk voor zich. Helaas is dat geen garantie dat je dan per defnitie de mooiste stukjes asfalt vindt. Dus hoe vind je op deze plekken de leuke stuurwegen? Bijvoorbeeld door gebruik te maken van Google Maps en Google Streetview. De door de zoekgigant opgezette ontwikkelde systemen zijn vrijelijk toegankelijk en bieden je de mogelijkheid om digitaal de weg alvast de verkennen. Met Google Maps kan dat het beste door de satellietbeelden-kaartlaag te activeren. Met dit beeld van bovenaf, krijg je vrij snel een goed beeld van de omgeving en de weg. Google Streetview doet daar zelfs nog een schepje bovenop. Hiermee kun je de weg en omgeving namelijk vanaf het wegdek bekijken. Zeker in Nederland is het met dit systeem goed mogelijk om alvast te kijken of het kronkelige weggetje inderdaad zo mooi is, als hij er van bovenaf uit ziet. Helaas is dat niet in ieder land het geval. Duitsland en Oostenrijk hebben bijvoorbeeld bepaald dat het recht op privacy zwaarder weegt dan de handige tool van Google. Wie in deze landen een rit wil uitzetten, moet het dus zonder doen. Voor de overige landen geldt haast zonder uitzondering dat Google er foto’s van gemaakt heeft en ze online heeft geplaatst. Super handig! Het volgen van water is in de regel ook een garantie op lekker sturen. Met uitzondering van de rechte kanalen, heeft het water zich namelijk zelf een weg door het landschap gebaand. Zeker meanderen rivieren staan erom bekend dat ze vergezeld worden door fraaie en bijkans uitdagende wegen.
Punten plaatsen
Om bij de door jouw gevonden fraaie stukjes te komen, zal er ongetwijfeld ook een aantal keer afgeslagen moeten worden op een kruispunt. Om dat te markeren lijkt het logisch om óp het kruispunt een routepunt te zetten. Maar ook dit levert soms problemen op. Zoals hierboven uitgelegd, luistert het aandoen van een routepunt soms best nauw. Als blijkt dat het punt net op de verkeerde weghelft van het kruispunt geplaatst is, dan wil het navigatiesysteem eerst een omweg maken om het punt tóch aan te doen, voor de weg vervolgd wordt (zie de afbeelding hiernaast). Erg hinderlijk, zeker als je net lekker op weg bent. Om dit te voorkomen, is het net als bij de start, aan te raden het punt juist 100 meter voorbij het kruispunt te zetten. Maar zet hem ook weet niet té ver. Doe je dat, dan heb je kans dat ieder navigatiesysteem zijn eigen route bedenkt tussen dit punt en het vorige. Dat komt de consistentie niet ten goede.
Beter goed gejat, dan…
Kom je er niet uit in een bepaald gebied, maar heb je wel enkele fraaie routes van anderen gevonden. Dan is het ook mogelijk je eigen route aan te vullen met de mooiste stukjes uit hun ritten. Beter goed gejat, dan slecht bedacht zullen we maar zeggen. Eén van de programma’s die je hiertoe de mogelijkheid biedt, is MyRouteApp.nl. Deze webapplicatie biedt namelijk een optie aan om tijdens het uitzetten van een rit, extra routes op het beeld te tonen. Deze worden vervolgens als een extra lijn weergegeven, zodat je ze makkelijk kunt overtrekken. Op die manier is het kinderlijk eenvoudig om de mooiste stukjes van andere ritten, aan je eigen route toe te voegen.
Controleren
Als de route helemaal naar wens is, dan is het slim op de boel nog een aantal keer goed na te lopen voor je hem met anderen deelt. De meeste navigatieapparaten maken namelijk gebruik van hun eigen kaartmateriaal. Dus hoewel het GPX-bestand steeds hetzelfde is, zal niet iedere route er op het navigatieapparaat hetzelfde uitzien. Om dit zo goed mogelijk uit te sluiten, is het aan te raden je route in meerdere routeplan-applicaties te laden en te kijken of je steeds dezelfde uitkomst krijgt. Aangezien de systemen van TomTom gebruik maken van TomTom-kaartmateriaal, kun je voor deze controle het best gebruik maken van TomTom Mydrive. Tyre2Navigate maakt op zijn beurt weer gebruik van Google Maps en Open Steetmap als onderliggend kaartmateriaal. Wie de route voor Garmin-gebruikers wil controleren, kan dat het beste in Basecamp doen. Maar online is ook mogelijk, dankzij Here. Garmin maakt namelijk gebruik van hun kaartmateriaal. Let wel, als je via Here een GPX-bestand wil uploaden, moet je je eerst aanmelden voor de gratis beschikbare Mapcreator. Wie al deze mogelijkheden liever in één tool heeft, kan wederom terecht bij MyRouteApp. Deze applicatie biedt (tegen betaling) namelijk de mogelijkheid om met één druk op de knop tussen verschillende kaartaanbieders te wisselen.
Exporteren
Als alles klopt, kun je de route als GPX-bestand exporteren en delen met je motormaatjes. Denk er bij het exporteren wel aan dat je de route bij voorkeur als ‘Track’ opslaat (zie ook Navigatie 1 in MotoPlus 15/2020). Vergeleken met een ‘Route’ heeft een ‘Track’ veel meer routepunten. Hierdoor hoeft het navigatiesysteem steeds maar heel kleine stukjes route zelf te bedenken, en is de foutmarge een stuk kleiner. Rijden maar De perfecte route, gecontroleerd en wel op je navigatieapparaat staan? Dan is het tijd om te vertrekken! Veel plezier!