Praktijk intercomsystemen
Of je nu het liefst solo of als een motorrijdende stamtafel uit de kroeg je kilometers maakt, op de volgende pagina’s geven wij je een indicatie welk model intercomsysteem het best bij je past. Van drie gerenommeerde fabrikanten (Cardo, Midland en Sena) keken wij wat ze precies in hun assortiment hebben en onderwierpen enkele ervan aan een test.
Voor velen onzin, voor anderen juist weer een absolute must tijdens een lange(re) motorrit: een intercomsysteem. Via bluetooth (BT), radiosignalen of andere technologieën (bijvoorbeeld DMC en AMN) kun je dan tijdens het rijden urenlang met je medereizigers praten alsof je bij elkaar aan tafel zit. Zonder conferentiemodus (full-duplex communicatie) echter wordt de verbinding van een aantal in lijn geschakelde systemen in de praktijk vaak snel verbroken, wanneer één van de deelnemers wat verder achterop raakt.
Belangrijkste eigenschappen van een intercomsysteem: reikwijdte en spreektijd. En daarbij moet je de belofte van een fabrikant doorgaans met enige terughoudendheid tegemoet treden, een beetje afhankelijk van de lokale geografie en topografie kan het al na het eerste de beste huis of haarspeldbocht gedaan zijn met de verbinding. Wat dat betreft zijn keuveluurtjes tussen rijder en passagier technisch gezien een heel wat minder grote uitdaging, zo lang de headsets in of op de helm maar compatibel zijn, kun je onderling probleemloos communiceren. Echter wel een kanttekening: de audiokwaliteit hangt enorm af van een juiste inbouw van de headset. Laat bij twijfel het systeem daarom door een professional inbouwen, zelfs goedkoopste set kost nog altijd flink duiten, daar wil je dan wel zoveel mogelijk uithalen. Ben je een echte solist en wil je, uitgezonderd van een paar navigatieaanwijzingen of hooguit een beetje muziek, je rondje rijden zonder het last te hebben van het gezwets van een ander? Ook dan is er een geschikt systeem voor je, kwestie van de juiste lijntje in het hiernaast staande diagram volgen. Uiteindelijk is er voor elk wel wat wils!