Nieuws

Praktijk adventure uitrusting

Proost! Om zeker te zijn dat alles tijdens avontuurlijke motortochten goed verloopt, zijn vooraf en tijdens de tocht enkele zaken uiterst belangrijk. Welke, door ons beproefde, zaken dat zijn presenteren we op de volgende bladzijden.

Lange avontuurlijke motorritten vereisen in de praktijk enige voorbereiding, maar die scheelt achteraf wel flink wat discussie. Al maakt zo’n woordenwisseling ook wel weer duidelijk wat er goed ging, wat beter had gekund, wat nuttig was en wat de volgende keer thuis kan blijven. Je kunt jezelf niet tegen alles beschermen, maar wel degelijk op alles voorbereiden. De subjectieve criteria ‘honger’, ‘hoge nood’ en ‘kou’ worden op meerdaagse reizen aangevuld met de aspecten slaap en geschikte kleding (voor op en naast de motorfiets). Tel daar nog zaken bij op als: tent, luchtbed, slaapzak, snacks, voldoende water, kookgerei en een oplader voor een mobiele telefoon.

Op de volgende bladzijden delen drie bereisde motorrijders praktische en beproefde aanbevelingen, aangevuld met persoonlijke tips en beoordelingen. Deze variëren van geschikt technisch ondergoed, de comfortabelste slaapplaatsen, tot de meest zinvolle inhoud van een EHBO-kit. Die persoonlijke tips wisselen we af met innovatieve producten voor komend seizoen die avontuurlijke reizen beter of in ieder geval kleurrijker maken. Voor de reis moet ook de motor worden voorbereid, verzorgd en indien nodig gerepareerd. Dit begint met het veilig wegbergen en vastsnoeren van de bagage. Daarvoor laten we enkele beproefde oplossingen zien.

Bij de preparatie van de motorfiets hoort – afhankelijk van de aard van de route – ook de keuze voor de juiste (offroad) banden. Tot slot: zorg voor op zijn minst een fatsoenlijke set boordgereedschap, maar liever meer. Dan bent u goed uitgerust en klaar voor het avontuur.

BAGAGEOPLOSSINGEN
De meningen zijn regelmatig verdeeld over de vraag: koffers of soft luggage? We probeerden beide. Met in beide gevallen een positief resultaat. Zelfs op hobbelige gravelwegen doet de bagage (door het lage zwaartepunt) nauwelijks afbreuk aan de rijdynamiek. Soft luggage bespaart tot wel tien kilo gewicht in vergelijking met de praktischer en diefstalveilige zijkoffers en dragers.

Mosko Reckless 80L
Het drievaks systeem is goed doordacht, waterdicht en bovenal offroad-proof. Punten gaan er naar de achtertas met grote kleppen, waaronder spontaan extra bagage (boodschappen, natte tent) een plaatsje vindt. Met kleine extra zakjes beschik je in totaal over 80 liter opbergruimte. Nadeel: de zakken kunnen niet worden gesloten zonder lucht vast te houden en zijn moeilijk in de buitenzakken te frommelen; € 799,-, www.moskomoto.com
Motoplus oordeel: zeer goed

Touratech Zega Evo X
De nieuwste generatie van het koffersysteem overtuigt door zijn strakke afwerking, doordachte details en praktische ontwerp. Bovendien bieden de koffers veel ruimte en sjormogelijkheden voor verdere bagage. De dragers en de aluminium kisten wegen onbeladen al zo’n 14 kilo, maar ze zijn veelzijdig, waterdicht en hebben al meerdere valpartijen doorstaan. De 38 liter per zijkoffer is een goed compromis omdat het systeem de KTM niet te breed maakt; vanaf € 1349,- , www.touratech.nl
Motoplus oordeel: zeer goed

Touratech Discovery
Twee zijtassen (elk 25l, waterdicht) in holster met houder achteraan voor een extra bagagerol, vier geïntegreerde riemen om de tassen gemakkelijk – zonder drager – aan de motor te bevestigen. Zelfs op zeer ruwe offroad stukken schudt niets los. Het systeem is, vergelijkbaar met Mosko (zie boven). De laag geplaatste tassen leveren een gunstig zwaartepunt op. De zakken laten zich met een handbeweging verwijderen zijn dan gemakkelijk te transporteren; € 399,-, www.touratech.nl
Motoplus oordeel: goed

Touratech Ibarra Mini
Vier liter inhoud (uit te breiden naar zeven), genoeg voor reserve handschoenen, mobiele telefoon, mueslireep en andere kleine gebruiksvoorwerpen die binnen handbereik moeten zijn. Prima: universeel verstelbare riem kliksluiting, antislip materiaal fixeert de tanktas op zijn plaats; € 99,90, www.touratech.nl
Motoplus oordeel: goed

Touratech Zega bagagerek
Exact passend roestvrijstalen bagagerek is in een paar minuten aan een Ténéré 700 te bevestigen. Biedt veel sjormogelijkheden, stabiele ondersteuning zelfs voor grotere tassen, handgrepen voor de passagier en laat genoeg ruimte over voor de achterpassagier; € 159,90,-, www.touratech.nl
Motoplus oordeel: goed

Ortlieb Atrack 25
Geen plaats meer op de motor? De volgens IP67-norm absoluut waterdichte en ultra-robuuste dagrugzak (25 liter) zit zelfs bij hoge snelheden van meer dan meer dan 160 km/uur zonder te fladderen en comfortabel op de rug. De waterdichte lange rits aan de achterkant zorgt voor een gemakkelijke toegang tot de inhoud. De rugzak heeft bovendien praktische binnenzakken; € 199,95,-, www.ortlieb.com/nl
Motoplus oordeel: zeer goed

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...