Pirelli in de Moto2 en Moto3
Pirelli heeft een unieke en haast intieme relatie met de motorsport. Sinds dit seizoen heeft de Italiaanse fabrikant ook de aanval in de GP-racerij en sindsdien rijgen ze de ronderecords bijna aaneen.
Pirelli is een naam die tot ver buiten de grenzen van de motorsport bekend is. Ruim 152 jaar geleden, in 1872, begon Giovanni Battista Pirelli niet ver van Milaan een fabriek voor rubberproducten. In het begin produceerde het kleine Italiaanse bedrijf draden en geïsoleerde kabels. Rond 1883 baarde Pirelli opzien met zijn innovatieve rubberen kabels voor elektriciteitscentrales. In 1890 zette het bedrijf zijn eerste stappen op de bandenmarkt met de eerste luchtgevulde fietsbanden. Vervolgens, in 1899, werd de stap gezet naar de opkomende auto-industrie – een keerpunt voor het bedrijf.
Of de oprichter Giovanni, die overleed op 20 oktober 1932, wist dat zijn bedrijf zou uitgroeien tot een van de grootste en belangrijkste op de wereldmarkt? Moeilijk te beantwoorden. Het is makkelijker te beantwoorden welke invloed de Italianen zouden hebben op de motorsport en vandaag de dag nog steeds hebben. Al in 1907 begonnen de vindingrijke Pirelli-ontwikkelaars de motorsport vanwege de complexe dynamiek te gebruiken als belangrijkste testomgeving voor hun banden.Tegenwoordig worden in meer dan 230 nationale en internationale auto- en motorrace-series Pirelli-banden gebruikt. Voor de Italiaanse fabrikant geldt de betrokkenheid bij de Formule 1 én de motorsport als zeer belangrijke factor binnen het ontwikkelingsgebied. Tegen het eind van vorig GP-seizoen werd bekend dat Pirelli in 2024 de bandenleverancier voor de Moto2- Moto3-klasse zouden worden. We gaan in gesprek met Luca Barbetti, de Pirelli-coördinator voor beide GP-klassen en vooral ook een gepassioneerd raceliefhebber.