Overzicht bagagesystemen
Vind je harde koffers van kunststof of aluminium te lomp, zwaar of gewoon niet mooi, dan zijn (semi-)softe koffers een uitstekend alternatief. Wij keken wat er allemaal te koop is en testten twaalf waterdichte exemplaren!
Dat testen deden we op de Yamaha Ténéré 700 uit onze duurteststal. Die wordt slechts zeer zelden zonder bagage gereden, daarentegen wel veelal over stoffige en modderige wegen. Dat laatste is voor onder meer onze reisredacteur Ferdinand (foto) reden om zijn heil te zoeken in waterdichte, relatief lichte, robuuste en compact op te bergen softbags. Relatief licht inderdaad, want dat is immers niet altijd het geval, een semi-softe koffer van Lonerider bijvoorbeeld, legt een flinke zeven kilo in de weegschaal en kost bijna net zoveel als een reguliere koffer. Zou je in dat geval niet liever voor een aluminium versie kiezen?
Die zijn immers goed afsluitbaar, makkelijk op slot te doen en beschermen je dure spullen, bijvoorbeeld cameramateriaal, in vergelijking met softkoffers een heel stuk beter. Die medaille heeft echter ook een keerzijde: valt de motor en raakt de koffer daarbij een lichaamsdeel, dan geeft de softe variant mee, terwijl een harde kunststof of aluminium variant heel wat meer schade aan het lichaam zal aanbrengen. Bovendien gaan de harde varianten makkelijker kapot en kunnen onder meer het subframe verbuigen.
Overigens zijn softkoffers niet per definitie niet afsluitbaar, bij vier modellen in onze test is dat namelijk wel degelijk het geval. Dat biedt weliswaar nog geen bescherming tegen het doorsnijden van het textiel, maar alleen al de tijdfactor zal zeker ongeduldige dieven weerhouden van een poging je spullen te stelen. En dan is er nog een punt waarop de softe varianten over het algemeen de neus voor hebben: het gros van de geteste modellen ligt prijstechnisch onder de zeshonderd euro, waarbij de goedkoopste versies de tweehonderd euro niet eens aantikken. Een fractie van het bedrag dat je voor harde koffers moet neertellen.
Maar afijn, genoeg geneuzeld over alle pro’s en contra’s, terug naar de test. Dit keer namelijk geen winnaar of verliezer, omdat een puntenbeoordeling ontbreekt. Waarom? Omdat de prijzen en daardoor ook onderlinge uitrustingen en montagemogelijkheden enorm ver uiteenlopen. Zo ver dat je eigenlijk geen directe onderlinge vergelijking kan, of beter gezegd, mag maken. Op de navolgende pagina’s uiteraard wel een uitgebreid overzicht met alle plus- en minpunten van de geteste systemen!
ZO TESTEN WE
Ondanks dat we vanwege de diversiteit van alle deelnemers bij deze producttest afzien van een puntenbeoordeling, beoordelen we de systemen uiteraard wel op de gangbare criteria en volgen daarbij een vooraf vastgesteld protocol. Daarbij word je als bagagesysteem ettelijke uren aan een zeer streng testbeleid onderworpen.
Wat moeten waterdichte tassen in de eerste plaats zijn? Waterdicht natuurlijk. De eerste gebreken kwamen dan ook bij de waterdichtheidstest boven drijven, waarbij we elke tas/koffer van alle kanten grondig aan een kunstmatig gecreëerde regenbui hebben blootgesteld.
Het volgende criterium in de test had betrekking op de montage. Duur, complexiteit, inspanning en instructies werden beoordeeld in uren montagewerk. Onderweg, voor en na, vielen belangrijke punten in de categorie gebruiksvriendelijkheid op: hoe gemakkelijk is de tas te bevestigen? Zijn alle vakken goed toegankelijk, hoe makkelijk lopen de ritssluitingen, is de bagage een beetje makkelijk in te pakken, laat koffer/tas zich eenvoudig demonteren en aansluitend dragen? En dan, in meer algemene zin: wat heeft de tas eigenlijk allemaal te bieden (sleutelwoord: extra’s)?
Het gewicht van de koffers/tassen per zijde werd ook in de evaluatie meegenomen. Onder het kopje ‘bepakken’ werden de vorm en de efficiëntie, het gehele systeem en de compartimentindeling, alsmede eventuele uitbreidingsmogelijkheden samengevat. En dan is er natuurlijk nog het onderdeel ‘rijden’, waarin de stabiliteit en eventuele beperkingen werden beoordeeld. De breedte van het gehele systeem werd gemeten, maar evenals de afmetingen en het volume, werd deze niet in de uiteindelijke beoordeling meegenomen. Naast het gewicht (dragers en bagagesystemen zelf apart gemeten) en de prijzen, staan deze gegevens wel bij elk kader van de geteste systemen.
DE CATEGORIËN
Twaalf bagagesystemen die onderling bijna niet meer zouden kunnen verschillen. Het thema waterdichte soft bagagesystemen kun je op onnoemelijk veel manieren aanvliegen en dat doen de verschillende fabrikanten dan ook. Allemaal hebben ze een eigen filosofie, waarbij systemen met dragers zich drastisch onderscheiden van de varianten zonder. Ergo: een puntenoordeel kun je eigenlijk niet geven.
Appels met peren vergelijken; sommige vergelijkingen zijn gewoon niet eerlijk. Tassen uit categorie 1 (instappers) kosten allemaal minder dan tweehonderd euro, die hebben uiteraard totaal geen weerwoord tegen de versies uit categorie 3. Tenminste wat betreft het praktische gedeelte, anderzijds zijn ze wel heel betaalbaar, bieden ze waterdichte opbergruimte en zijn daarom de ideale oplossing voor rijders die bijvoorbeeld slechts heel sporadisch op reis gaan of geen dragers willen monteren. Speciale aandacht in categorie 1 voor de XL Moto zadeltas: de goedkoopste en toch stevig vast te maken en te comprimeren, plus absoluut waterdicht.
De drie uitgesproken avontuurlijke, iets duurdere en eveneens zonder drager te monteren tassen kregen ook een eigen categorie. Opvallend daarbij was het systeem van Kriega, waarvan de bevestiging met één riem nogal omslachtig was. En dan was er nog categorie 3, tassen/koffers met (eigen) dragers, met daarin niet minder dan vijf deelnemers. Met name de systemen van Mosko Moto, Shad en SW Motech scoorden hier op het gebied van veelzijdigheid, montage en stabiliteit. De Hepco & Becker set is eveneens waterdicht en stabiel, maar heeft simpelweg wat minder te bieden. De reusachtige set van Lonerider daarentegen is weer wat veel van het goede!
Categorie 1
Instappers
• Bogotto SB-Speed: € 189,95
• Moto Detail zadeltassen waterdicht: € 119,99
• QBag ST07 zadeltassen: € 99,99
• XL Moto H2O zadeltassen: € 94,99 (excl. € 7,99 verzendkosten)
Categorie 2
Avonturiers zonder drager
• Enduristan Blizzard XL: € 325,00
• Kriega OS-18: € 259,90
• Touratech Discovery: € 399,00
Categorie 3
Met (eigen) drager
• Hepco & Becker Royster Neo: € 538,90 (incl. drager)
• Lonerider MotoBags 31: € 997,00 (incl. drager)
• Mosko Moto Backcountry: € 1.080,10 (incl. drager)
• Shad Terra Saddlebags TR40: € 682,75 (incl. drager)
• SW-Motech SysBags WP L: € 848,75 (incl. drager en adapterplaat)