Oude namen, nieuwe glans: MV Agusta
Tussen genie en waanzin: steeds weer proberen verwoede gelukszoekers, bevlogen enthousiasten of koel calculerende ondernemers grote namen uit de motorgeschiedenis nieuw leven in te blazen. Maar lang niet iedereen is even succesvol. In deze serie meten we de polsslag van een aantal van die merken. In dit laatste deel: MV Agusta.
Claudio Castiglioni lachte slechts veelbetekenend toen ooit hij werd aangesproken op de geruchten rond de wederopstanding van MV Agusta: het gerucht ging namelijk dat hij de merkrechten bij een partijtje poker had gewonnen van Rocky Agusta, erfgenaam van het gelijknamige bedrijf en toonaangevend figuur in de Italiaanse jetset. Of het nu klopt of niet; feit is dat Castiglioni, destijds eigenaar van Cagiva en Ducati, begin jaren negentig in het bezit kwam van de merknaam MV Agusta. De charismatische ondernemer ging samen met zijn vriend, de geniale ontwikkelaar Massimo Tamburini, aan het werk en schotelde de motorwereld in 1997 de adembenemend mooie F4 viercilinder voor als eerste model van na de hergeboorte van het merk. Kort daarvoor had Castiglioni Ducati om financiële redenen aan een Amerikaans investeringsfonds overgedaan, waarna hij zich volledig op MV Agusta kon toeleggen, de grootste oudste naam in de motorbranche.
MV was ook in de eerste levensfase van het merk, dat in 1977 eindigde, al omgeven met talrijke mythen. Dat lag grotendeels aan het feit dat de toenmalige eigenaar, graaf Domenico Agusta, als een alleenheerser de scepter zwaaide in zijn bedrijf en er maar heel weinig informatie naar buiten kwam. Maar de mythe stoelt vooral ook op de onmetelijke successen van MV Agusta in de racerij. 37 constructeurs- en 38 rijderstitel wist MV tussen 1954 en 1974 te behalen, veel daarvan met Giacomo Agostini, die net als het merk een legende werd.
Meccanica Verghera Agusta, zoals de volledige naam luidt, werd in 1945 in Samarate, nabij Milaan, opgericht als zijtak van vliegtuigfabrikant Agusta. De eerste machine, de tweetakt 98, werd door eigenaar Domenico Agusta meteen al het circuit op gestuurd. Alhoewel MV in de loop der jaren talrijke straatmodellen produceerde, was de graaf vooral geïnteresseerd in de racerij, een hobby die hij vooral via de vliegtuigtak financierde. Na zijn dood in 1971 kwam MV financieel in zwaar weer en moest de fabriek de deuren uiteindelijk sluiten.
De comeback twintig jaar later werd met veel enthousiasme begroet, maar al snel kwam de financiële crisis om de hoek kijken. In 2004 verkocht Claudio Castiglioni de meerderheid van MV Agusta aan de Maleisische autofabrikant Proton, om het een jaar later tegen de symbolische prijs van één euro weer terug te kopen. In augustus 2008 kocht Harley-Davidson het merk, om het slechts twee jaar laat weer aan Castiglioni terug te geven, wederom voor slechts één euro.
Tegenwoordig bezit Mercedes-AMG 25% van het bedrijf, maar desondanks moest Giovanni Castiglioni, sinds de dood van zijn vader in 2011 MV-directeur, in april 2016 een saneringsplan opstellen om te kunnen overleven en ook vandaag de dag bevindt de Italiaanse fabrikant zich in roerig vaarwater en is het maar afwachten hoe het verder gaat. Maar Italiaanse motorfans zijn er heilig van overtuigd: MV Agusta is onsterfelijk!