+ Plus

Oude namen, nieuwe glans: Benelli

Tussen genie en waanzin: steeds weer proberen verwoede gelukszoekers, bevlogen enthousiasten of koel calculerende ondernemers grote namen uit de motorgeschiedenis nieuw leven in te blazen. Maar lang niet iedereen is even succesvol. In deze serie meten we de polsslag van een aantal van die merken. In dit deel: Benelli.

Vittiorio Merloni, baas van witgoedfabrikant Indesit, had het ook niet makkelijk: één van zijn zoons investeerde midden jaren negentig veel geld in een Italiaanse motor-website, de andere, Andrea, nog veel meer in een poging het oude merk Benelli uit Pesaro aan de Adriatische kust weer tot leven te wekken. En zelfs met succes: de Tornado superbike met 900 cc driecilinder-blok maakte furore, waarop andere modellen volgden. Maar de Italiaanse machines hadden te kampen met technische problemen en ook de scooterproductie leverde nauwelijks winst op. In 2005 staakte Benelli dan ook de productie en werd kort daarna overgenomen door de Chinese Quijiang (QJ) groep.
Tot dat moment had het merk al een enerverende geschiedenis doorgemaakt. Het werd in 1911 opgericht door zes broers Benelli, in eerste instantie als werkplaats. De motorproductie startte in 1921 met een 98 cc metende tweetakt. Vlak daarna begon Tonino Benelli aan races deel te nemen op motoren uit eigen huis. Dankzij zijn succes op het circuit stegen de vraag en de verkopen, rond 1930 bood de fabriek al aan 1.000 mensen werk. Na de Tweede Wereldoorlog kwam het tussen de broers en in sommige gevallen erfgenamen tot onenigheid, waarna het bedrijf in 1972 aan de Argentijn Alejandro de Tomaso werd verkocht. Hij was het die de inmiddels legendarische zescilinder Benelli Sei liet ontwikkelen en later probeerde om motoren van Benelli en zijn andere merk Moto Guzzi van dezelfde onderdelen te voorzien. Moto Guzzi wist net te overleven, Benelli helaas niet.
Tegenwoordig, dik tien jaar na de overname door de Chinese QJ-groep, maakt Benelli voornamelijk goedkope, kleine motorfietsen, maar heeft het aangekondigd ook de dikke driecilinder weer van stal te halen.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-