Oud tegen nieuw: Suzuki Bandit 1250
De nieuwe lijkt precies op de oude. In essentie is het opvolgmodel helemaal een Bandit gebleven. Het verschil zit hem in het motorblok en die verandering was ook noodzakelijk om de toekomst van de Bandit veilig te stellen. En juist daar verschillen de smaken.Mensen met een Bandit 1200 hebben niets te klagen. Ze bezitten een betrouwbare motorfiets met een indrukwekkende cilinderinhoud en plenty vermogen. Een ‘big bike’ waarmee je goed kunt toeren en op zijn tijd ook stevig kon doorrijden. En dat tegen een heel nette prijs. Want als er één motor waar voor zijn geldt heeft geboden in het verleden, was het wel de Bandit 1200. Het is natuurlijk even afwachten wat de prijzen van deze machine doen nu er een nieuw model op de markt is gebracht, maar de verwachting is dat ook de Bandit 1200 onveranderd populair blijft. De vraag naar deze bullebakken is immers nog altijd groot en Suzuki was eigenlijk ook alleen gedwongen om met een nieuw model te komen, omdat de lucht- en oliegekoelde 1200 met carburateur niet aan de Euro3-emissiewaarden voldeed. Daarom moest het beeldschone, van fijne koelribben voorziene blok wijken voor een glad afgewerkte, vloeistofgekoelde motor met brandstof-injectie, die met zijn geregelde katalysator en een modern motormanagementsysteem minder schadelijke uitstoot produceert. In een directe confrontatie willen we uitzoeken of er meer onderhuids verschil bestaat.Om de eerste lichting Bandit te starten heb je nog hulp nodig van de oude vertrouwde links op het stuur geplaatste choke. Dat gaat wat lastig en er moet wat met de chokehevel gespeeld worden om de zaak goed draaiende te houden. Eenmaal op gang kan de choke er na een paar honderd meter al af. Het blok loopt dan mooi rond en pakt goed op. De viercilinder, die zijn wortels in de GSX-R-modellen uit de tachtiger jaren vindt, zou ietsje minder mogen trillen, maar daar denk je niet meer aan zodra je met de machine over de betere secundaire wegen draaft. Het blok heeft een indrukwekkend koppel en doet zijn werk zonder dat er nerveus geschakeld hoeft te worden. Gewoon het gas er op en de Soes gaat er vanuit het diepst van de toerenkelder beheerst maar bruut vandoor.Aan vermogen en koppel ontbreekt het de 1200 piloot zeker niet. Tenminste, niet als je de nieuwe nog niet hebt geprobeerd. Alleen al bij een druk op de startknop merk je bij de 2007-Bandit dat je met een compleet ander blok te maken hebt. De inspuiting en het motormanagement laten zien waarvoor ze bedoeld zijn en koud loopt de 1250cc-viercilinder vanaf de eerste seconde voorbeeldig stationair. De moderne vierpitter reageert direct monter op gasbevelen en het lijkt of hij zijn warming-up al staand in de schuur heeft gedaan, zo goed loopt hij al na een paar seconden.Trillingen? Dat is ook geen kritiekpunt meer, want de nieuwe Bandit spint als een tevreden poes en straalt alleen maar goede zin en gehoorzaamheid uit. Het hele blok doet meer geciviliseerd aan.Als je gaat rijden laat zich de extra cilinderinhoud (door een vijf millimeter langere slag van de krukas) goed voelen. Al bij 3500 tpm bereikt het koppel zijn maximumwaarde van 115 Nm en de 1250 houdt dit vast tot 6000 tpm. Daarmee stormt de 1250 vanaf lage toerentallen nog overtuigender vooruit dan de 1200. Al vanaf bijna stationair schiet de motor zonder dips door zijn toerenbereik, waarbij het vermogen tot 7000 tpm alleen maar toeneemt. Kom je boven die 7000 tpm, dan gaat de brand er wel een beetje uit.De oude 1200 voelt niet zo bruut aan als de 1250, maar reageert dankzij de carburateurs wel soepeler op gascommando’s. Vooral het oppakken, na even te hebben afgeremd op de motor, gata met de vacuümcarburateurs toch net even vloeiender dan de op dat moment even iets hakerig reagerende 1250.Als we zuiver naar de gemeten waarden kijken, dan blijkt de illusie van de gebalde kracht die de jongste Bandit ventileert veel minder nadrukkelijk zichtbaar dan dat je dat in het zadel ervaart. De erg lange overbrengingsverhouding van de zesde versnelling – en we meten het doortrekken nu eenmaal in de hoogste versnelling – breekt de nieuweling op. Natuurlijk zorgen de overdaad aan vermogen en koppel vanaf de laagste toerentallen voor imposante scores, maar bij de directe confrontatie met de 1200 zijn de verschillen zo groot niet. Sterker nog, de 1200 brengt het er soms zelfs beter van af. Bij het doortrekken van 60 tot 100 km/uur is de 1250 nog geen halve seconde sneller, van 100 tot 140 km/uur is de oude even snel en tot aan de 180 km/uur legt de 1250 het zelfs af tegen zijn oude broer.Maar motorrijden is het leukst op lange ritten die niet over snelwegen voeren en precies daar pakt de 1250 punten. Dan speelt de modernere krachtbron zijn troefkaarten uit en rijdt hij in zijn geheel net even wat soepeler en zorgelozer. Op die secundaire wegen ontloopt het benzineverbruik van de 1200 en de 1250 elkaar ook vrijwel niets: ze weten beide wel 20 kilometer op een liter euro-loodvrij te komen. Vreemd is dat de 1250 bij een constante rit op de snelweg – ondanks de ellenlange en toerental-verlagende zesde versnelling – minder ver komt dan zijn 1200-voorganger. Dat scheelt wel een paar kilometer per liter. Tja, en dat voor een machine waarvan de uitlaatgassen dus uiteindelijk schoner zijn. Ons gezonde boerenverstand wil ons doen geloven dat een zuinige motor beter is voor het milieu, maar dat blijkt in de praktijk – volgens de Euro3-eisen – toch anders te liggenHet is dat de vloeistofgekoelde krachtbron zo glad is afgewerkt, anders zouden zelfs Bandit-experts de verschillen tussen de twee generaties maar moeilijk kunnen aanwijzen. De klassiek ogende ronde klok met digitale toerenteller, brandstofmeter, klok en dagteller zijn op beide Bandits nagenoeg identiek. Net als de uitstekend verlichtende koplamp, de instelbare stuurhendels en de remmen die een stevige hand beantwoorden met uitstekende werking. Ook de ontspannen turbulentievrije zit is op beide machines gelijk en zelfs het ABS op de 1250 wijkt niet af van het oude.De veerelementen lijken ook overeen te komen, maar hier is wel degelijk verschil voelbaar. De oude, te week afgestelde voorvork heeft het veld moeten ruimen voor een duidelijk stuggere variant en ook de achterschokbreker biedt meer reserves. Daardoor voelt de Bandit 1250, zonder al teveel aan comfort op te offeren, in totaliteit wat directer aan dan de 1200. Keerzijde van de medaille is dat de 1250 er wel elf kilo zwaarder is geworden! Die gewichtstoename komt voornamelijk door het nieuwe uitlaatsysteem en de zwaardere onderste framebuizen: zij zorgen ervoor dat de bandit nu 254 kilo op de weegschaal zet, in plaats van 242 kg bij het oude model. Gelukkig is hij er niet lomper door geworden. Integendeel, de motor voelt wendbaarder aan en stuurt makkelijker in dan de 1200. Bovendien is ook het rijgedrag stabieler en preciezer, ondanks het feit dat de nieuweling nog steeds op Dunlop D218-banden staat. Die banden zouden in elk geval niet onze eerste keuze zijn; uit ervaring weten we inmiddels dat de Bandit 1250 met Michelin Pilot Roads nog comfortabeler, neutraler en meer precies rijdt. Hij knapt daar zo van op dat je bijna zou gaan denken dat die Michelins op zo’n Suzuki Bandit 1250 zijn ontwikkeld!In zijn geheel is de nieuwe Bandit 1250 sterker, beschaafder en directer aansprekend. Bovendien voelt de machine dankzij een stuggere vering ook levendiger aan. Dat zijn dus de voordelen van de nieuwe Bandit, net als de nog altijd gunstige prijs-kwaliteitverhouding trouwens. Het enige waar menige Bandit-fan moeite mee zou kunnen hebben is het uiterlijk van het motorblok. Veel Bandit fans vallen nu eenmaal voor de unieke looks van het oude GSX-R-blok met zijn hele fijne koelribben en dat kan de ‘gladde’ 1250 – met al zijn pluspunten – nu net niet meer bieden. [KASTEN][TECHNISCHE GEGEVENS]SUZUKI BANDIT 1250S (gegevens 1200S tussen haakjes)MOTOR vloeistofgekoelde (olie- en luchtgekoelde) viercilinder-viertakt lijnmotor, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 36 mm (constant vacuümcarburateurs Ø 36 mm), geregelde (ongeregelde) katalysator met secundaire luchtsysteem, accu 12V/10Ah, 400 (475) watt dynamo, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak (vijfversnellingsbak), O-ring ketting. Boring x slag 79,0 x 64,0 mm (79,0 x 59,0 mm)Cilinderinhoud 1255 (1157) ccCompressie 10,5 : 1 (9,5 : 1)Max. vermogen 72 kW/98 pk bij 7500 tpm (72 kW/98 pk bij 8500 tpm)Max. koppel 108 Nm bij 3700 tpm (92 Nm bij 6500 tpm)RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 43 mm, veervoorspanning instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm, vierzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm, enkelzuiger-remklauw, ABS.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17Banden in test Dunlop D218 ‘T’ en ’N’MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1485 mm (1480 mm), balhoofdhoek 67,7°, naloop 104 mm, veerweg v/a 130/136 mm, zithoogte* 810 mm (800-820 mm), rijklaar gewicht volgetankt* 254 kg (243 kg), max. belading* 221 kg (212 kg), tankinhoud 19,0 liter (20,0 liter).Garantie twee jaarService intervallen elke 6000 kmPrijs NL € 9.990,- / B € 9.930,- (NL € 9.590,- / B 9.390,-)INFO BV Nimag, tel. 0347-34 97 49, www.suzuki.nlINFO BELGIË Suzuki Belgium-2Wheels, tel. 03-450 04 11, www.suzuki.beMOTOPLUS METINGEN¹Prestaties Topsnelheid km/uur² 230 (230) km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur s 3,4 (3,3)0 – 140 km/uur s 5,8 (5,7)0 – 200 km/uur s 14,2 (12,2) Doortrekken 60 – 100 km/uur s 3,8 (4,3)100 – 140 km/uur s 4,1 (4,2)140 – 180 km/uur s 5,9 (5,5) Snelheidsmeterafwijking Aanwijzing 50/100 km/uur 47/95 (48/94) Verbruik tijdens de test Bij 130 km/uur 1 : 17,9 (1 : 20,0)Secundaire weg 1 : 20,0 (1 : 20,0)Soort benzine Euro 95Theoretische actieradius Secundaire weg 380 (400) kmSuzuki Bandit 1250S79,3 kW (108 pk) bij 8800 tpm115 Nm bij 3500 tpm Suzuki Bandit 1200S80,6 kW (110 pk) bij 8800 tpm101 Nm bij 7000 tpmVermogen in kW/pkMotortoerental x 1000 tpmKoppel in Nm* MotoPlus metingen; ¹Vermogen aan de krukas, metingen op een Dynojet 150 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar 95/1 EG richtlijn, maximale afwijking +/- 5%; ²Fabrieksopgave[KASTEN WAS IST NEU]WAT IS ER NIEUW?- vloeistofgekoeld motorblok met benzine-injectie- meer cilinderinhoud en meer koppel- emissiewaarden conform Euro3- zesversnellingsbak met langere overbrengingsverhoudingen- hoger gewicht (254 i.p.v. 243 kg)- plaats van de duovoetsteunen- vering en demping zijn stugger- Dunlop D218 band voor ook typespecifiek[UNTERSCHRIFTE]De mooie koelribben tegenover een strakke watermantel: twee beresterke motoren met een onverwoestbare uitstraling en karakter.De crimineel is zijn streken niet verloren: van voor tot achter een rover, zoals het hoort.Alles bij het oude. Bandit rijders hoeven nergens aan te wennen, de ergonomie, het zitcomfort en de weersbescherming zijn onveranderd. De nu veel stuggere afstemming van de veerelementen niet. De voetrusten van de duopassagier zijn door de nieuwe uitlaat verder naar achteren geplaatst.De choke aan het stuur behoort binnenkort tot het verleden. Klassieke ronde klokken gecombineerd met digitaal infotainment.Plaats hier uw tekst