+ Plus

Occasion – Yamaha YZF-R125

Groot onder de kleintjes. Sinds zijn introductie spreekt de 125 cc sportieveling van Yamaha meer dan alleen jeugdige motorrijders aan. Hoe staat het ervoor op de tweedehands markt?

De vraag naar sensatie voor A1-rijders wordt in 2008 met een passende machine beantwoord als Yamaha haar vlijmscherp getekende YZF-R125 presenteert. Vanuit het niets nestelt de kleine supersport zich aan de kop van het lichtgewicht-veld om zich er vervolgens goed in vast te bijten. Het concept van een slechts 141 kilo wegende atleet met verbazingwekkend pittige eencilinder blijkt een succes. Zeker in combinatie met de R1-looks die de machine niet alleen een volwassen maar ook zelfverzekerd gezicht geeft. Met recht een van de ambassadeurs van de A1-rijbewijsklasse. Dat blijkt ook wel uit de verkoopcijfers. Het segment mag in Nederland dan niet heel groot zijn, Europees gezien had de R125 in 2018 volgens Yamaha een marktaandeel van 27 procent. Gedurende de hele bouwperiode van de kleine banzai-racer verdwijnt de YZF-R125 nooit uit de top in zijn klasse. Dat is ook terug te zien op de tweedehandsmarkt, waar een bijzonder ruim maar qua keurstelling bont aanbod te vinden is. Waar je op moet letten bij het kopen van een gebruikte R125, lees je hier.

Motor
De eencilinder-viertakt met bovenliggende nokkenas moet het sinds zijn debuut opnemen tegen de tweetakt-concurrentie uit Italië en weet deze strijd dapper vol te houden. Wat de watergekoelde vierklepper met zijn lange-slag-karakter uit de verbrandingskamer tovert, is ronduit overtuigend. Met zijn soepele gasaanname, volle middengebied en liefde voor het hogere toerenbereik geeft de Yamaha de concurrentie op meerdere vlakken het nakijken. Op het moment staat het blok als zeer zuinig bekend: minder dan drie liter verbruik per 100 kilometer, daar draait de YZF-R125 zijn hand niet voor om.

Rijwielgedeelte
Dat conventioneel absoluut niet gelijk staat aan slecht, bewijst de Japanner met zijn stalen brugframe, aluminium swingarm en 33mm telescoop-voorvork. Het rijwielgedeelte blinkt in de eerste serie uit door zijn uitstekende stabiliteit, de voorkant hapt ook bij hard remmen niet en houdt het 17-inch-voorwiel goed op koers. Met slechts 141 kilogram is de handling zeer goed, zowel de voorvork als achterschokdemper leent zich bij uitstek voor een sportieve rijstijl, zonder iedere oneffenheid direct door te geven aan de bestuurder. Vanaf modeljaar 2014 zorgt een upside-down-voorvork voor nog betere stuureigenschappen en – niet onbelangrijk – een sportievere uitstraling.

Gebruiksgemak
Yamaha’s prioriteit bij de YZF ligt overduidelijk bij sportiviteit. Daarom zijn er opzettelijk enkele compromissen gesloten op het gebied van comfort. Hoewel de 125 voldoende ruimte biedt voor ook de wat grotere motorrijders, zijn de zitpositie en clip-ons niet de meest comfortabele. Bijvoorbeeld in het stadsverkeer. De ook bij lage toeren vloeiend aangrijpende motor is dat des te meer. Het maakt rustig door de stad rijden kinderlijk eenvoudig en is, bij een wat hoger toerental, ook prima geschikt voor een inhaalmanoeuvre op de snelweg.

Veiligheid
De kleine banzai-racer van Yamaha moest het lange tijd zonder anti-blokkeer-systeem stellen. Pas vanaf 2016 was het veiligheidssysteem, voor een meerprijs, te koop. Een jaar later behoorde het tot de standaarduitrusting. De rem in de eerste serie had nog wel eens de neiging remblokken op te eten, maar presteerde goed. Het in 2014 toegevoegde radiale-remsysteem remt krachtiger en is ongeëvenaard in dit segment.

Lees meer over

Yamaha YZF R125

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...