+ Plus

Occasion Yamaha XVS1300A Midnight Star

Het is wat kort door de bocht om deze Midnight Star 1300 als opvullertje tussen de middenklasse en de zware cruiser-jongens te bestempelen. Met moderne techniek en veel toercomfort vormt deze machine een klasse op zich. Lang en vet, zoals het hoort bij een volwassen cruiser. Met een flink blok bovendien, waarvan de 73 pk vermogen geen moeite heeft met de meer dan 300 kilo rijklaar gewicht. Een stevige jongen dus, deze Midnight Star, maar wees gerust: hij is handtam en zelfs op slingerweggetjes verbazingwekkend wendbaar. Ook bij rijdende dames is deze 1300 altijd goed in trek geweest. Maar er zijn ook veel potige kerels die op de 1300 stappen, omdat ze de XV1900, met 350 kilo gewicht met recht de grote zuster, net even te veel van het goede vinden. Voor het Europese wegennet met veel verschil in asfaltkwaliteit is de Midnight Star rijwieltechnisch goed uitgerust, hoewel de treeplanken redelijk snel het asfalt toucheren en zo de grenzen van het mogelijke aangeven. De slechts middelmatig presterende remmen komen zo nauwelijks in kritieke situaties, omdat de rijstijl ondanks de goede stabiliteit de gebruikelijke cruiser-rijstijl niet snel zal ontstijgen. Eigenaren van een XVS1300A zijn in de regel toerrijders, die met name zijn gevallen voor de uitstekende draai-eigenschappen van de V-twin. Dat het vloeistofgekoelde blok de koelribben alleen voor de sier op zijn cilinders draagt en zachtjes voor zich uit blubbert in plaats van buldert, is van ondergeschikt belang. Vier kleppen per cilinder, beduidend meer boring dan slag, twee balansassen; de moderne constructie heeft weliswaar weinig gemeen met het stijlicoon uit Milwaukee. Maar wat maakt het uit? De lastwisselreacties zijn gezien de forse cilinderinhoud aan de beperkte kant en dat is iets wat telt als je lang en comfortabel onderweg wilt zijn. Of met zijn tweetjes wilt reizen. Ook dat kan, want de Midnight Star heeft nog een aardige duoplek. Bovendien kan de Yamaha nog best wat extra gewicht aan belading kwijt. Onder de streep: een dappere kruisvaarder voor een zeer aanvaardbare prijs. AANKOOPTIPS Probleemloos. Bij regelmatig onderhoud hoef je nergens over in de stress te schieten. De Midnight Star is zo solide als een oceaanstomer. Is het onderhoudsboekje aanwezig (service-interval elke 10.000 kilometer) en staat de machine er netjes bij? Dan kun je in de regel rustig toeslaan. Opletten: mocht de eerste bandenset er nog onder zitten als je een model uit de eerste bouwjaren (2007/2008) op de korrel hebt, geen uitzondering bij dit soort motoren die doorgaans niet al te veel jaarlijkse kilometers maken, vervang ze dan toch. Ook al is het restprofiel nog voldoende, voor de meest optimale grip ben je dan beter uit met een frisse set rubber. Voor zo’n set moet je rekenen op een uitgave van € 250 tot € 300,-. Interessanter wordt het bij de accessoires, waar je wat prijs betreft serieus rekening mee moet houden. De originele leren kofferset van Yamaha kostte bijvoorbeeld al een dikke € 1.300,-. Bijzonder geliefd zijn de adeltassen van Hepco & Becker met C-Bow houders en uitlaten van Falcon of Miller. Let er wel op dat er geen goedkope Chinese rommel aanhangt om het uiterlijk op te fleuren. MARKTSITUATIE Een gebruikte Midnight Star 1300 vinden is doorgaans geen al te zware opgave, maar niet iedere motorzaak heeft er een in de showroom staan. Machines in nieuwstaat met minder dan 5.000 kilometer op de klok en voorzien van veel accessoires brengen nog een dikke € 8.500,- op, terwijl je een overjarige nieuwe ook nog voor bedragen rond de € 10.000,- kunt vinden. Rond de € 7.000,- vind je nog heel nette gebruikte machines, overwegend tot bouwjaar 2009, rijkelijk voorzien van accessoires en zelden met meer dan 15.000 kilometer op de klok. Onder de € 6.000,- begint de spoeling dun te worden en kom je vaak op de particuliere markt terecht, maar meestal hebben deze motoren wel meer dan 30.000 kilometer achter de kiezen. Bij aanbiedingen uit het buitenland (België, Polen, Italië) moet je even oppassen, aangezien de onderhoudsgeschiedenis vaak niet bekend is. TECHNISCHE GEGEVENS (model VP26, bouwjaar 2007) MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 60° V-motor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie, geregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, tandriem-aandrijving. Boring x slag 100,0 x 83,0 mm Cilinderinhoud 1.304 cc Max. vermogen 53,5 kW (73 pk) bij 5.500 tpm Max. koppel 106 Nm bij 4.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter. Aluminium gietwielen 3.50 x 16; 4.50 x 16 Banden 130/90R16; 170/70R16 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.690 mm, balhoofdhoek 57,3°, naloop 145 mm, zithoogte* 720 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 307 kg, max. belading* 206 kg, tankinhoud 18,5 liter. METINGEN Topsnelheid** 174 km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur 5,0 sec Doortrekken 60 – 100 km/uur 5,9 sec Verbruik Secundair 1 op 21,7 MODELGESCHIEDENIS 2007 Debuut voor de XVS1300A Midnight Star, model VP26. Prijs: € 2011 Nieuw gecombineerd remsysteem UBS (Unified Brake System) optioneel. Prijs: € 2012 Kleur: zwart. Prijs: € DETAILS Met een grote ruit en mooi bij de optiek passende leren zijkoffers uit het accessoireprogramma van Yamaha wordt de 1300 een echte toerfiets Het stijlvolle dashboard is ruim in chroom vervat en vouwt zich geraffineerd om het brede stuur. Dan wil je wel even kijken hoe ‘hard’ je cruist. Om de gietwielen liggen vette sloffen. Voor zelfs een dikke 130, omdat de fans het graag zo zien. De remmen presteren maar matig. Een echte karakterkop, deze V-twin met zijn korte slag. De fijne koelribben moeten verbloemen dat het blok in werkelijkheid vloeistofgekoeld is. INTERNET www.wildstarfan.nl GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 8.500,- Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 8.500,-. Waar: MotoPort Zelhem Wat: Yamaha YZF-R1 Prijs: € 8.490,- Bouwjaar: 2008 KM-stand: 11.688 Info: 0314-62 18 49 [Bild R1] MOTOPLUS-oordeel + Handelbaar en precies Prima prestaties Remmen – Oppakken Middengebied Waar: John van de Bunt Motoren, Nijkerk Wat: Triumph Speed Triple 1050 Prijs: € 8.500,- Bouwjaar: 2009 KM-stand: 22.073 Info: 033-475 11 81 [Bild Speed_Triple] + Soepel en sterk blok Remmen Gasrespons – Zachte achterschokbreker Stuurprecisie Waar: v.d. Heyden Motors, Den Bosch Wat: Yamaha FJR1300 Prijs: € 8.490,- Bouwjaar: 2004 KM-stand: 53.250 Info: 073-621 82 59 [Bild FJR1300] + Uitgebalanceerd motorkarakter Neutraal stuurgedrag Stabiliteit – Kleine ruit Geen zesde verselling

Lees meer over

Triumph Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...