+ Plus

Occasion: Yamaha TMax

Eenmaal op het mondiale motorpodium was niets meer zoals het was: in 2000 revolutioneerde Yamaha’s Tmax het scootersegment. Frequente updates zorgen er voor dat de grote Tmax nu ruim veertien jaar later nog altijd een uitstekende keus is. Nieuw, maar zeker ook uit tweede hand!

De zaak is heel simpel met één woord te omschrijven: mijlpaal! Nagenoeg alles wat voor de komst van de Tmax nog als grote motorscooter werd verkocht, hield als, in het beste geval, 250 cc-tje nog grofweg het midden tussen stadsflitsertje en ‘is nog net goed genoeg voor een toertje door het achterland’. Rijwielgedeelte en remmen? Zat erop, maar meer ook niet. Een in de swingarm geïntegreerde aandrijving, simpele schokbrekers en basale rempartij maakten de motorscooter tot wat de critici  heel terecht niet wilden: een nerveus schommelend compromis. Yamaha vloog het motorscooter thema echter heel anders aan, en wel als motorfietsfabrikant. En precies daarom huist er onder de kunststof façade veel meer motorfiets dan het scooteruiterlijk doet vermoeden. Bijvoorbeeld een vast in het frame gemonteerde paralleltwin. Een ronduit modern DOHC vierklepsblok zelfs, waarbij een derde cilinder met loos lopende zuiger als balancering dient en voor een heerlijk soepele motorloop zorgt. Een kittig aggregaat ook dat de Tmax probleemloos in no-time richting 160 km/uur katapulteert. Variomatic? Natuurlijk, maar als eindoverbrenging dan weer een reguliere, in een oliebad lopende en dus onderhoudsvrije ketting (vanaf 2012 riemaandrijving).Verder monteerde Yamaha een paar lekker stugge veerelementen en een krachtige, standvaste remmenwinkel. Het maakte de Tmax tot een lichtvoetige, snelle bochtentijger, die het de gemiddelde middenklasse motorfiets akelig moeilijk kon maken in het slingerende achterland. Het grootste probleem van de Tmax: zijn relatief forse nieuwprijs. Maar wat interesseert je dat als gebruiktkoper zijnde!

AANKOOPTIPS
Een belangrijk thema niet eens zozeer wat betreft de Tmax in het bijzonder, maar meer betreffende motorscooters in het algemeen: niet zichtbare schade. Wat er van de buitenkant uitziet als een paar krasjes als gevolg van een vrij onschuldig schuivertje, kan zich onder het kunststof ontpoppen tot een fikse, uiterst kostbare schade aan bijvoorbeeld het frame. Vraag daarom altijd heel specifiek naar een schadevrij verleden en laat dit in het geval van twijfel schriftelijk vastleggen.
Een bij stationair toerental min of meer duidelijk te horen tikken/gieren, dat bij gas geven merkbaar luider wordt (maar na verloop van tijd ongemerkt weer verdwijnt), kan duiden op een defecte nokkenas kettingspanner. Dat is een typisch probleem van de eerste modelserie, er is echter ook een verbeterd onderdeel voor te verkrijgen (rond de honderd euro werkloon). Wie deze geluiden wenst te negeren, riskeert een onherstelbare motorschade. De oorzaak van startproblemen bij een hete motor (2007/2008-model) is vaak de brandstofpomp. Het blok laten afkoelen is de oplossing voor de korte termijn, het vervangen van het afdichtrubber voor de lange. Ook een puntje van aandacht: de voorrem. Sportief gedresseerde Tmax-en vreten werkelijk remblokken!

MARKTSITUATIE
Bijna veertien jaar op de markt en in zijn segment altijd redelijk tot goed verkocht, toch valt het aanbod van ‘officiële’ gebruikte Tmax-en, ofwel geleverd via het officiële Nederlandse verkoopkanaal, niet heel erg ruim uit. Dat komt met name omdat de Nederlandse motorscootermarkt in zijn algemeenheid niet heel erg groot is. Heel anders is de situatie in Zuid-Europa: alleen al in Italië gingen ruim meer dan honderdduizend units van de Tmax, sinds 2005 in Nederland trouwens standaard van ABS voorzien, over de toonbank. Een deel daarvan heeft via de import zijn weg naar Nederland gevonden, wat dankzij het CoC (Certificate of Conformity, een Europese conformiteitsverklaring) geen enkel probleem hoeft te zijn. Buiten het feit dat de standaarduitrusting van een Italiaanse Tmax (ABS!) natuurlijk niet altijd overeen hoeft te komen met die van een Nederlandse.
In letterlijke zin mag de Tmax weliswaar een hardloper zijn, op de occasionmarkt gaat ‘ie een stuk minder vlot. Verwacht echter koopjes, goedkoop is de Tmax nieuw niet bepaald en aan dat beeld verandert naarmate de jaren vorderen niet veel, hij blijft kortom zijn waarde behouden. Het aanbod begint met prijzen rond de drie mille, daarvoor krijg je een exemplaar uit de eerste modelserie (2001-2004). Wie in de markt is voor redelijk jonge uitvoering van de laatste generatie (Tmax 530, vanaf 2012) zal behoorlijk wat dieper in de buidel moeten tasten, reken op bedragen van rond de negenduizend euro.

Lees meer over

Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...