Occasion – Yamaha MT10
Hij kroont zich moeiteloos tot ‘Meester van koppel’ en rijdt bij lange na niet zo boosaardig als hij eruit ziet. Ook tweedehands heeft een MT-10 geen verrassingen in petto, maar biedt wel volop rijplezier.
Sommige MT’s mogen dan misschien wat verstandig overkomen, maar in 2016 maakte Yamaha nog maar eens duidelijk waar de twee letters eigenlijk voor staan: het breidde de meesters van koppel (MT is Master of Torque) uit met een vier-in-lijn. Zoals gebruikelijk in de rangen van de super nakeds is de MT-10 overduidelijk trots op zijn race-afkomst. Het rijwielgedeelte, achterbrug en nog veel meer zijn afgeleid van supersportzusje R1. Toch combineert de gedrongen (wielbasis 1.400 millimeter) en agressief ogende MT-10 sportieve strakheid met dagelijks gebruiksgemak. De motorfiets heeft een duidelijke voorkeur voor snelle secundaire wegen. De ontspannen zitpositie, maar vooral de aangepaste crossplane-krachtbron van de R1 zijn er voor geknipt.
De viercilinder levert ‘slechts’ 160 in plaats van 200 pk, maar is MT-waardig sterker in het middengebied. Het maximum koppel van 111 Nm blijft gelijk, maar het blok geeft het 2.500 tpm eerder af. De kenmerkende, onregelmatige ontstekingsvolgorde van de CP4 is ook gebleven. Bij deze naked is dat meer voor akoestisch genot dan voor tractie. Een afgetrimde 213 kilo maakt het rijplezier compleet. Zelfs zonder geavanceerde elektronica sensoren is de volledig instelbare MT-10 niet vies van het circuit. De in 2017 geïntroduceerde SP-versie biedt nog meer afstelmogelijkheden dankzij de strakke, semi-actieve Öhlins-vering. Ook de SP is in de kern een sportieve stuurfiets voor fijnproevers. Is het bij deze emotionele motor met het onmiskenbare Transformer-design werkelijk nodig om te klagen over het brandstofverbruik, het geringe laadvermogen en het rammelende duozitje?
Marktsituatie
Potentiële kopers zijn blij met het grote aanbod, maar tweedehands MT-10’s zijn verre van goedkoop. Ze kosten minstens € 10.500,-. Dat betekent dat modeljaar 2016 het eerst in beeld komt. Dat is op zich geen nadeel. Het enige dat in het voordeel spreekt van latere modeljaren zijn de standaard quickshifter en cruise control. Wie de luxueus uitgeruste SP-versie uit 2017 wil hebben, moet minstens € 13.500,- begroten. De meerprijs ten opzichte van de standaard MT bij een vergelijkbare kilometerstand bedraagt zo’n € 2.500,-Beide versies werden ongeveer even vaak verkocht. Duidelijk zeldzamer is de Touring Edition. Met de lancering van de nieuwste aangescherpte MT-10 deze maand moeten de prijzen van gebruikte exemplaren wat gaan dalen.