Occasion – Yamaha MT-07
Iedereen mag ‘m, iedereen wil ‘m: de sierlijke en levendige Yamaha MT-07 is een rasechte ‘everybody’s darling’. Een gewilde middenklasser, niet alleen nieuw, maar zeker ook op de occasionmarkt. Lieden die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, vissen echter achter het net!
Had ik toen geweten, wat ik nu wist, dan… Een gedachte die bij iedereen wel eens is opgekomen. Oud-eigenaren van een MT-07 (zelfs van het eerste bouwjaar) denken dat waarschijnlijk ook bij een blik op de actuele verkoopprijzen. Met een verkoopprijs van € 6.999,- werd de ABS-versie van de middenklasse naked in 2014 uiterst scherp in de markt gezet. Een jaar of drie geleden kon je voor dergelijke exemplaren uit die eerste jaren zonder schroom € 4.500,- vragen, waarna je je als verkoper smalend in de handen wreef. Een kleine € 2.500,- afschrijving op een nieuwe motor in ongeveer vijf jaar? Een lachertje.
De beperkte beschikbaarheid in combinatie met de grote vraag naar goede (her)opstappers heeft de prijs van tweedehands machines in het algemeen, en de MT-07 in het bijzonder, echter flink opgedreven. Prijzen voor vergelijkbare motorfietsen beginnen nu bij zes mille, krap duizend euro minder dan de oorspronkelijke nieuwprijs dus. Even ter herinnering: we hebben het hier nog altijd over een middenklasse motorfiets en niet over een exclusief Zwitsers uurwerk met waardevermeerderingspotentieel.
Daarentegen is de MT-07 niet zomaar een motorfiets, maar misschien wel de meest geliefde middenklasse naked van dit moment. Met een rijklaar gewicht van rond de 180 kilo is ‘ie behoorlijk licht, met 75 pk potent genoeg en voorzien van prima ABS. Verder is de twin betrouwbaar, handelbaar en lekker ongecompliceerd. En ondanks de relatief aantrekkelijk nieuwprijs is er op de productie en materialen niet bezuinigd, getuige onder meer de rvs uitlaat, hoogwaardige lak en sportief gevormde swingarm (ondanks dat deze van staal i.p.v. aluminium is vervaardigd). En dan is er natuurlijk nog die droom van een blok, met een uiterst homogene vermogens- en koppelafgifte (bij 2.000 tpm al 60 Nm beschikbaar) en bijzonder soepele gasaanname. Dit stemmige, ronduit kloppende totaalpakket brengt niet alleen beginners in vervoering, maar echt iedereen die al eens een proefrit heeft gemaakt. Al jaren zweeft de MT-07 daardoor in de top van de nieuwverkopen. Knap, want ondanks verschillende technische updates en facelifts, is er aan het basiskarakter van de twin sinds 2014 nauwelijks iets veranderd. En dat is goed, alleen niet voor de tweedehandsprijzen…
Marktsituatie
Ja, wrijft u zich maar even goed in de ogen. MT-07’s van een paar jaar oud, weliswaar behangen met de nodige extra’s, maar ook met de nodige kilometers op de teller, die worden aangeboden voor bedragen die duidelijk boven de oorspronkelijk nieuwprijs liggen. Minimaal zesduizend euro moet je neertellen voor een motorfiets die acht jaar geleden nieuw nog geen duizend euro meer kostte. De prijzen zijn op dit moment simpelweg krankzinnig. De oorzaak ligt ‘m in de leveringsproblemen van nieuwe motoren in combinatie met de enorme vraag naar motoren, gebruikt of tweedehands. De hel voor koopjesjagers. Ondanks het enorm grote aanbod, moet je voor een goede, faire deal dus geduld hebben. De rijk aangeklede, maar ook behoorlijk zeldzame Moto Cage-uitvoering speelt op de occasionmarkt nauwelijks een rol.
Bezichtiging
Een hoop lof voor de MT-07, maar hier gaan we het hebben over de zwakke punten. Zijn die er überhaupt? Op de soms haperende versnellingsindicator (eerste modelserie), de bij tijd en wijle licht hakerige versnellingsbak en de voor sportieve rijders wel erg comfortabel afgestelde voorvork en achterschokdemper na, valt er eigenlijk weinig te klagen. Kilometrages van 50.000 kilometer en meer? Geen enkel probleem, de crossplane twin (ofwel paralleltwin met 270° krukas) is uitzonderlijk robuust. De klepspeling hoeft volgens het onderhoudsboekje pas om de 40.000 kilometer gecontroleerd te worden, uit voorzorg is het raadzaam dat iets eerder te doen. Aangezien de veelal jonge klandizie graag de wheelie-kwaliteiten van de MT aan den lijve test, is het ook raadzaam om de staat van het balhoofdlager bij de bezichtiging even te controleren. Geliefde extra’s: softcases met houders, tanktas en een klein kuipruitje.