Occasion: Yamaha FZ8/Fazer8
Een heerlijk rustig draaiend motorblok, keurige afwerking en krachtige remmen, en dat alles gecombineerd met goede allround-kwaliteiten. Deze 800 is als naked bike geknipt voor de purist met smaak en is met tophalf op het lijf geschreven van de sportieve toerist.
Lange tijd waren aantrekkelijk geprijsde allrounders hoofdzakelijk in het 600-segment te vinden. Bestsellers als de Honda CBF600 of de Suzuki Bandit. En ook de Yamaha’s FZ6/Fazer, die ook bij ons enorm populair was. Maar een jaar of tien terug vormden machines als de BMW F800R, de Kawasaki Z750 en de Triumph Street Triple een ‘nieuwe’ middenklasse, die door meer cilinderinhoud, meer koppel en een betere rijdynamiek net even wat lekkerder te rijden was. Niet te sportief, maar pittig genoeg. Yamaha lanceerde in juni 2010 de nieuwe 800 als opvolger van de zeer succesvolle FZ6. 106 pk, 220 kilo gewicht, fris design en sterk gelijkend op de grote broer en krachtpatser FZ1/Fazer (150 pk).
Te zachte vering en een dip in de koppelkromme bij 5.000 toeren stonden ereplaatsen bij vergelijkingstesten in de weg. Alledaagse kwaliteiten, fijn regelend ABS, zuinig verbruik; het waren weliswaar allemaal positieve karaktereigenschappen, maar voor sportieve rijders stond deze 800 altijd wat achteraan de rij. Met ingang van modeljaar 2013 verschenen de FZ8 en de meer toeristisch gelijnde Fazer met gemodificeerd rijwielgedeelte aan de start van het motorseizoen. Verlost van het tekort aan demping kon de Yamaha nu ook met veel meer lol over slechter wegdek worden gejaagd. Maar een jaar later kreeg de 800 concurrentie uit eigen huis van de sterkere en modernere driecilinder MT-09. Maar waar de FZ8 als nieuwe machine altijd wat in de schaduw van andere modellen stond, is het als occasion vaak een aantrekkelijk buitenkansje.
AANKOOPTIPS
Bewezen techniek, een conventionele 4-kleps vier-in-lijn – de 800 is qua concept op een lange levensduur ontworpen. Het gros van de dealers heeft bij gewoon regulier onderhoud (opgelet: grote beurt bij 40.000 kilometer, v.a. ongeveer € 500,-) ook na meerdere jaren ervaring met dit model weinig op- of aanmerkingen. Veel eigenaren, met name van de naakte FZ8, hebben hun machine vaak wat gepimpt. Populair zijn wat dat betreft een andere uitlaat en die zijn, gezien de niet bijster fraaie demper van het eerste exemplaar, ook in trek bij koopjesjagers. Bestsellers als de Leovince Factory R demper kosten nieuw al snel zo’n € 600,- en daar moet bij de prijsonderhandeling rekening mee worden gehouden. Praktische extra’s zoals een middenbok of tankrugzak en optische accessoires als mini-knipperlichten of radiateurcovers doen wat dat betreft nauwelijks een duit in het zakje.
MARKTSITUATIE
De FZ8 en de FZ8 Fazer hebben nooit het succes van de FZ6 en de FZ6 Fazer kunnen evenaren. Als overjarig model lukte het wel, maar dan was er al een flink deel van de prijs af. Occasions met een prijs boven de € 7.000,- zijn daardoor lastiger te verkopen, temeer daar je voor hetzelfde geld of zelfs minder al een nette en potentere FZ1/Fazer op de kop kunt tikken. En aangezien het aanbod bij dealers ruim is en er bovendien ook nog garantie wordt geboden, hebben particuliere verkopers vaak alleen een kans met een dumpprijs. Maar een winkeldochter is de Yamaha zeker niet. De naakte FZ8 wordt door jongere rijders vaak als een interessante optie gezien, aangezien er vaak al allerlei optische verbeteringen zijn doorgevoerd (sportuitlaat, andere kentekenplaathouder, LED-miniknipperlichten). De Fazer8 is minder populair, maar weet, zeker als er een kofferset bij zit, altijd wel een koper te vinden.