Occasion Yamaha FZ1/Fazer
Yamaha had de trend om met een krachtige allrounder op de markt te komen bijna gemist. Tot het in 2006 met de Yamaha FZ1 en FZ1 Fazer kwam. Hoe brengen deze motorfietsen het er twaalf jaar later als occasion vanaf?
Onderin niks, in het midden een beetje en bovenin alles. Ergens paste de super sportieve afstemming van de R1-motor niet zo goed. Het was niet het enige, maar wel het grootste kritiekpunt toen de FZ1 en de van een tophalf voorziene FZ1 Fazer in 2006 op de markt kwamen. Daarnaast was het powernaked-segment al behoorlijk goed gevuld met motoren als de Triumph Speed Triple, Kawasaki Z1000 en Aprilia Tuono. Helaas voor Yamaha hadden de ingenieurs uit Iwata het tot 150 pk beperkte R1-blok wat ongelukkig afgesteld. Zeker de FZ1’s uit het eerste modeljaar hadden te kampen met een harde, licht vertraagde gasrespons, die geen positieve impact had op het rijden. Veel eigenaren zagen zich daarom genoodzaakt te investeren in een kleiner achtertandwiel voor een betere overbrenging of een Power Commander voor een aangenamere en directere gasrespons. Neemt niet weg dat zelfs met deze ingrepen een geoefende schakelvoet nodig is om lekker vlot weg te kunnen rijden. Het blok van de FZ1 toont namelijk bij 7.000 toeren pas een beetje spierballen. Maar vanaf dan worden ze wel fatsoenlijk aangespannen. Of dat als koppelzwak of als sportief gezien moet worden, blijft een kwestie van smaak. De wat vermogensgevoelige motorrijders zullen het zeker leuk vinden.
Vooral omdat de motoren verder weinig zwakke punten kennen. Zelfs de vaak bekritiseerde handling niet, want dat lag eigenlijk altijd aan de banden waarmee de Yamaha’s standaard geleverd werden. De kans dat deze nog op een occasion liggen is natuurlijk nihil, dus daar hoeft niet op gelet te worden. Met wat nieuwere rubbers laat de FZ1 zich namelijk heel makkelijk een bocht in sturen. Let bij een eventuele bezichtiging van een gebruikte FZ1 wel op eventueel gemonteerde accessoires. Mooi meegenomen zijn bijvoorbeeld een stuurdemper, kofferset en in het geval van de FZ1 een klein windscherm. Wat meer optische aankleding als kleinere richtingaanwijzers en vervangingsdempers kom je ook geregeld tegen.
Wie sowieso geïnteresseerd is in een FZ1, maar nog twijfelt tussen de naked en de semi aangeklede motor moet zich vooral afvragen of het meenemen van een passagier belangrijk is. Is dat het geval, dan springt de Fazer er met zijn betere windbescherming en comfortabeler afgesteld rijwielgedeelte bovenuit.
MARKTSITUATIE
‘Zeer net’, ‘nieuwstaat’ en ‘heel compleet’ zijn veelvoorkomende zinsneden in advertenties waarin een FZ1 of een FZ1 Fazer wordt aangeboden. Stuk voor stuk dingen die een potentiële koper graag leest, maar tegelijkertijd ook informatie die een prijs met zich meedraagt, want onder de € 5.500,- kom je nauwelijks zo’n Yamaha tegen. Aan de andere kant: gezien het relatief grote aanbod en de matige vraag kan het geen kwaad, zeker in het geval van een ABS-loze FZ1, om eens goed over de prijs te onderhandelen. De FZ1 Fazer wordt doorgaans met een hogere kilometerstand aangeboden dan de naakte versie, wat de toercapaciteiten van deze 1000 fijntjes onderstreept. Dat er jaarlijks tussen de 10.000 en 15.000 kilometer wordt bijgeplust met de gekuipte variant is zeker geen zeldzaamheid.