Occasion – Triumph Tiger 1050
Toercombi, sportlaarzen, crosshelm…? Een wilde combinatie. Maar het past perfect bij een motorfiets, die zich niet in een hokje laat stoppen. Graag uw applaus voor de in 2007 compleet vernieuwde Triumph Tiger 1050.
Testwinnaar. En dat midden in het vakgebied van de GS! Je kunt je nu verbaasd in de ogen wrijven en je buurman vragen om even flink in je arm te knijpen, maar het is inderdaad zo: de Tiger 1050 heeft de BMW R1200GS het vuur na aan de schenen gelegd. De eerste grote Engels-Beierse krachtmeting in 2007 eindigde in een overwinning voor Triumph. Wie had dat kunnen voorzien? Maar eigenlijk was het heel simpel: de reclameslogan ‘go your on way’ werd heel consequent omgezet. In modeljaar 2007 zette Triumph het Tiger-concept immers op compleet nieuwe poten ofwel banden.
Waar de 900 (vanaf 1999) en de 955i (vanaf 2002) nog klassieke allroads waren, verplaatste de 2007-versie het slagveld naar compleet nieuw terrein. De sterke uit de Sprint ST en vooral uit de Speed Triple bekende 1050-driecilinder moest zich met name bij straatgebruik bewijzen – daar waar gevoelsmatig toch al 95% van de dikke allroads het meest vertoefde. Daarnaast werd er aangevallen met een compleet nieuwe lay-out: een rijwielgedeelte met een aluminium gietframe, sportieve 17 inch wielen met 120/70 en 180/55 banden, een upside-down voorvork met radiaal gemonteerde remklauwen. En dat alles keurig gedrapeerd rond de toch al dynamische driepitter – niet alleen op papier was duidelijk dat deze motorfiets alles in huis had om een winnaar te zijn.
En inderdaad: de Tiger 1050 ontpopt zich tot een allrounder uit het boekje. In de eerste plaats natuurlijk door de voorbeeldige en potente driecilinder, die perfect aan het gas hangt, spontaan aanspreekt en de Tiger uit iedere hoek doet opspringen. Het rijwielgedeelte presteert onopvallend, alleen bij duogebruik zijn er wat punten aftrek.
Redenerend vanuit de hokjesgeest is de Tiger weliswaar nog steeds een allroad, maar de Britten visten er wel mee in een compleet andere vijver. Nieuwbakken Tiger-rijders zijn namelijk niet zozeer afkomstig een allroad alswel van een sportieve toermachine of – als bestaande Triumph-rijders op zoek naar een meer rechte zitpositie en meer reiscomfort – van de Speed Triple. Tegenwoordig zou je de Tiger, ondertussen voorzien van het toevoegsel Sport, natuurlijk niet langer met de GS vergelijken. En dat moet ook niet. De Tiger heeft een niche voor zichzelf geschapen en dat is prima!