Nieuws

Occasion – Triumph Street Triple

Binnenkort lees je in MotoPlus de eerste test van de nieuwste generatie Triumph Street Triple, maar deze naked met zijn speelse stuureigenschappen en heerlijke driecilinder is er al sinds 2007. Waarin verschillende de drie voorgaande generaties van elkaar?

Wie het over de Street Triple heeft, zal het al snel over het motorblok van deze Triumph hebben. Ieder motorblok draagt aan het karakter van een motorfiets bij, maar de Street Triple zonder die driepitter waaraan hij zijn naam te danken heeft? Ondenkbaar! Net als alle driecilinders verenigt ook deze triple het beste uit twee werelden, namelijk de punch van een tweecilinder en ook de elasticiteit en levendigheid bij hoge toerentallen van een viercilinder. In 2007, toen de eerste Street Triple op de markt kwam, had alleen MV Agusta een (veel compromislozer) alternatief, en sinds 2013 is er in de vorm van de Yamaha MT-09 een tweede alternatief. Toch blijven de zijdezachte loop en het geheel eigen rauwe geluid van de Triumph-driecilinder uniek. Is het een Engelse gentleman of een ruige hooligan? Dat bepaalt je gashand.

Het zijn eigenlijk deze tegenstrijdige karaktertrekken, die het blok op de machine als geheel overdraagt en waardoor je er net zo makkelijk mee van A naar B pendelt als sportief tekeergaat op een mooie bochtige weg. Aangezien dit alles ook in gelijke mate voor de Speed Triple geldt, heb je het ook al snel over deze grote broer, die in zekere zin het pad voor de Street Triple heeft geëffend. Desondanks bewees de eerste generatie van de Street Triple al allesbehalve een budget-triple te zijn, maar een bijzonder aantrekkelijk alternatief. En dat niet alleen vanwege het prijsverschil (destijds een dikke 3.000 euro, nu 9.500 euro). Nee, voor velen is de Street Triple zelfs de meest uitgebalanceerde en de slimmere keuze, bijvoorbeeld omdat de kwaliteit ondanks eenvoudigere constructies (dubbelzijdige in plaats van enkelzijdige swingarm) overtuigt. Bovendien brengt een gewichtsvoordeel van 10 tot 30 kilo (al naar gelang model) ontegenzeggelijk voordelen als het om de handling gaat. Wie niet op slag verliefd wordt op die kenmerkende dubbele koplampen en scherpe lijnen, valt op zijn minst voor de wendbaarheid van de Street Triple. Naast het motorblok en veelzijdigheid is dat het derde sterke punt van deze Brit.

Alhoewel deze nakeds wat uiterlijk betreft soms moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn, heeft Triumph de Street Triple wel steeds heel consequent doorontwikkeld. Dat ging niet alleen om details, want de Street Triple werd door de jaren heen steeds wat sportiever. Naast de beeldbepalende koplampen heeft de Britse fabrikant meerdere malen het rijwielgedeelte opgefrist, de remmen verbeterd, en later volgden ook nog ABS, tractiecontrole en andere elektronische features. Veel belangrijker is echter dat er aan het karakter niets is veranderd, wat een occasion uit om het even welk modeljaar sowieso tot een goede keuze maakt!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Rij-impressie Italjet Dragster 300

Rij-impressie Italjet Dragster 300

31 oktober, 2024

Het Italiaanse Italjet heeft de naam de hooligans onder de productie-scooters te maken. Rond Bologna konden we voor ...