Occasion – Triumph Rocket III
Wie zegt eigenlijk dat cruisers altijd een dikke V2 nodig hebben? Triumph bewijst al jaren dat het ook anders kan. Met de Rocket III nam het in 2004 een gigant met een reusachtige cilinderinhoud in productie.
Het is geen raketwetenschap, maar toch zijn de cijfers van de Rocket indrukwekkend: 2,3 liter cilinderinhoud waaruit de driecilinder 142 pk en – veel relevanter – meer dan 200 Newtonmeter koppel haalt. Die waarden laten niemand koud. Ze brengen zelfs alle gangbare clichés over dikke cruisers aan het wankelen.
Om al dat vermogen aan de straat kwijt te raken, vertrouwt de Rocket op een vette 240 achterband. Bovendien is het machtige koppel in de eerste drie versnellingen begrensd – in ieder geval tot 2013. Het is duidelijk dat deze oerkracht rechtdoor het best tot zijn recht komt. De Rocket rijdt over provinciale wegen op een soevereine, ongedwongen manier op een lage snelheid. Toch laat de cruiser zich prima sturen en ook de remmen worden niet overweldigd door alle kilo’s. Dat geldt eerder voor rijders die geen ervaring of respect hebben.
In 2006 brengt Triumph de tweekleurige Classic met treeplanken en een ander stuur. De Touring variant is met zijn zijkoffers en 180-achterband beter geschikt om mee te reizen. Door de smallere achterband ziet het er bijna conventioneel uit. Bijna. De tot 107 pk teruggebrachte über-triple doet eveneens een stapje terug.
De beste Rocket is de 2010 Roadster. Die heeft weer het “brede” van de originele Rocket. In 2017 verlaten de laatste Rockets de fabriek. Twee jaar later keert de Rocket terug met nog indrukwekkender cijfers. Toch biedt de oude Rocket hetzelfde voor fans van cilinderinhoud. Niet goedkoop, maar wel veel goedkoper.
MARKTSITUATIE
Triumph registreert jaarlijks tussen de 140 en 210 nieuwe Rocket III’s. In 2016 waren het er slechts 117, in het laatste productiejaar een schamele 53. Voor de tweedehandsmarkt betekent dit een overzichtelijk aanbod. Prijsverschillen tussen de verschillende varianten zijn moeilijk te bespeuren, koopjes zijn zeldzaam. Reken op minstens 8.000,- euro. Aan de andere kant zijn er vroege modellen met meer dan 30.000 kilometer of recentere (vanaf 2008) met bijna het dubbele aantal kilometers. Interessant is dat dit niet alleen geldt voor de Touring en Classic varianten, maar ook voor de standaard Rocket, die minder geschikt is voor reizen. ABS-modellen vanaf 2010 (Roadster en Touring) kosten meestal meer dan 10.000,- euro. De Touring modellen hebben hooguit wat meer onderhandelingsruimte.
BEZICHTIGING
Een Rocket is betrouwbaar en solide. Zelfs vroege bouwjaren en modellen met meer dan 50.000 kilometer vertonen nauwelijks gebreken. Bekende probleemgebieden zijn de versnellingsbak en de kruiskoppeling van de cardanaandrijving. Dat laatste doet zich vooral voor bij modellen waarvan de koppelbeperking is verwijderd. Rockets die volgens het boek zijn onderhouden, vormen daarentegen een zorgeloze aankoop. Zij hebben sowieso alle terugroepacties achter de rug (2005 cardan, 2007 motormanagement, 2009 achterwiel Touring). Hangende snelheidsmeternaalden zijn een bekend zwak punt. Een korte onderbreking van de accu lost het probleem meestal op.
Populaire accessoires: als ze er nog niet vanuit de fabriek zijn opgezet zijn korte of langere windschermen (vanaf € 100,-) en zijtassen (vanaf € 800,-) populair. Cruiserrijders houden ook van chromen onderdelen als valbeugels (rond de € 200,-) of een sissy-bar (zo’n € 200,-). Eigenaren gaan vaak voor dure, maar kwalitatief hoogwaardige originele accessoires.