Occasion: Triumph Daytona 955i
Na het uitblijven van een opvolger is de Triumph Daytona als dikke 1.000 alleen nog op de occasionmarkt te vinden. Interesse is er genoeg voor deze destijds zeer exclusieve driepitter, niet in de laatste plaats vanwege de vaak gunstige prijzen. Injectie, enkelzijdige swingarm, brugframe van ronde aluminium buis en meer dan 125 pk vermogen. Het moge duidelijk zijn dat Triumph in 1997 met de Daytona T595 (twee jaar later omgedoopt in 955i) een veel breder publiek probeerde te bereiken dan alleen het selecte groepje anglofiele merkfreaks. Het enige nadeeltje – in supersportieve zin dan – was het aanzienlijke gewicht van meer dan 200 kilo, dat extreem snelle rondetijden in de weg stond. Maar langzaam is deze Brit zeker niet. Zeker op lekker slingerende buitenweggetjes niet en bovendien hoef je je met deze ‘beauty’ bepaald niet te schamen als je bij een tussenstop op een parkeerplaats vol Italiaanse diva’s terechtkomt. En Japanners uit hetzelfde tijdperk steek je wat looks betreft sowieso de loef af. En dan hebben we het nog niet eens over die verslavende, rauwe driecilinder klanken, die het obligate viercilinder gestamel met gemak overstemmen. Halverwege 2001 zette Triumph een volledig herziene versie van dit sportieve vlaggenschip op de markt, met 147 pk vermogen (dat werd overigens lang niet altijd bewaarheid werd op de vermogensbank), nieuw design en helaas ook een standaard swingarm in plaats van die verleidelijke en lichtere enkelzijdige swing. Dit laatste tot grote ontsteltenis van de Daytona-fans. Maar die kwam in Triumph in 2003 tegemoet door ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het merk een speciale versie van de 955i met een enkelzijdige achterwielophanging te maken. In 2004 kreeg de Daytona opnieuw een facelift met net als eerder twee gescheiden koplampen. Daarnaast kreeg de driepitter een ander zadel en nieuwe spiegels. Na de verkoop van de laatste nieuwe 955i’s van bouwjaar 2006 moet je tegenwoordig dus op de occasionmarkt zijn voor de fabuleuze 1000. AANKOOPTIPSBij de eerste injectiemodellen (T595, bouwjaar 1997/98) zijn scheurtjes ter hoogte van de scheiding van beide carterhelften geen zeldzaamheid. Wees bij machines uit deze serie daarom extra alert bij kilometerstanden onder de 20.000, aangezien dit euvel zich vaak pas na dat aantal kilometers voordoet. Verder zijn er wat software updates geweest voor de injectie-elektronica om de draai-eigenschappen van het blok te verbeteren. Als de onderhoudsgeschiedenis bekend is en al het onderhoud door een erkende dealer is uitgevoerd, hoeft eigenlijk niets een lange levensduur en veel rijplezier in de weg te staan. Interessant voor de fans: de laatste 955i van bouwjaar 2006 is al voorzien van de motoronderbouw van de moderne 1050-modellen (Sprint, Speed Triple) en eveneens van de kortere en stijvere swingarm. MODELGESCHIEDENIS1997Introductie van de Daytona T595 met elektronische injectie.1999De toevoeging T595 achter Daytona maakt plaats voor het nieuwe 955i. Modificaties: carter, nokkenas-timing, rijwielgedeelte (stuggere veerafstelling). Vermogen: 128 in plaats van 125 pk. 2001Halverwege het jaar verschijnt er een sterk verbeterde 955i voor modeljaar 2002 (type 595N). Het vermogen gaat omhoog naar 147 pk, het gewicht daalt met tien kilo. De enkelzijdige swingarm maakt plaats voor een dubbelzijdig exemplaar. Verder: nieuwe stroomlijn en koplamp. 2002Speciaal Centennial-model met enkelzijdige swing, duocover, carbon delen en 190- in plaats van 180-achterband. 2003De standaard 595N krijgt alle wijzigingen van het Centennial-model.2006Laatste modeljaar. Motoronderbouw en swingarm identiek aan de nieuwe 1050-modellen, maar van een Daytona 1050 kwam het helaas niet. MARKTSITUATIEDe modellen met dubbelzijdige swingarm zijn logischerwijs wat moeilijker te slijten op de occasionmarkt, omdat een Daytona eerder vanwege de looks wordt aangeschaft dan op basis van vermogen en gewicht. Dit verklaart ook waarom de oudere T595-modellen nog zo gewild zijn. Deze onderscheiden zich in uiterlijke zin veel meer van hun Japanse tegenstrevers dan het 2002-model. Tussen de € 3.000,- en € 4.000 kom je hoofdzakelijk bij particuliere aanbieders terecht. Bij dealers vind je daarentegen maar weinig Daytona’s ouder dan tien jaar tegen. Voor een nette 955i moet je hier rekenen op een prijs tussen € 4.000,- en € 6.500,-. Met een hogere prijs is een Daytona moeilijk te verkopen. TECHNISCHE GEGEVENS (Modeljaar 2003)MOTOR vloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, elektronische injectie, geregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, X-ring ketting.Boring x slag 79,0 x 65,0 mmCilinderinhoud 956 ccMax. vermogen 108 kW (147 pk) bij 10.600 tpmMax. koppel 100 Nm bij 8.400 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoopvoorvork, enkelzijdige aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 190/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.440 mm, balhoofdhoek 67,2°, naloop 81 mm, zithoogte* 840 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 220 kg, max. belading* 180 kg, tankinhoud 21 liter.METINGENTopsnelheid 260 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 3,1 sDoortrekken60 – 100 km/uur 4,9 sVerbruikSecundair 1 op 17,5Snelweg (130 km/uur)1 op 18,9*MotoPlus-metingenINTERNETwww.triumphownersclub.nl www.triumphrijders.nl www.tomcc.org (Engels)[Bijschriften bij details v.l.n.r.]Lekker bankje. De driepitter heeft een geheel eigen stemgeluid. Desalniettemin hadden de eerste modellen wel wat probleempjes. Anders zijn: in plaats van dikke aluminium profielen gebruikten de Britten fraai rond buizenwerk voor hun brugframe. Onbetwiste lekkernij: de enkelzijdige swingarm. In 2001 en 2002 zag Triumph uit kostenoverwegingen af van deze mooie constructie.