Occasion: Suzuki VZ800 Marauder
Het leek er lange tijd op dat de VZ800 Marauder, een middenklasse cruiser van Suzuki, een regelrechte flop zou worden. Maar op een goede dag werd alles toch nog helemaal anders. Wat zou je doen met een motor met ronduit slechte vering, remmen die in het meest gunstige geval als ‘matig’ kunnen worden bestempeld, een stuurgedrag dat voorzichtig geformuleerd enige gewenning vraagt en een ergonomie waaraan zo’n beetje alles verkeerd is wat verkeerd kan zijn? Precies, zo’n motor zou je vooral links laten liggen. Helemaal als je weet dat alle onderdelen die er uit zien als robuust metaal in feite van goedkoop plastic zijn en dat ook de imposant ogende uitlaatpijpen in die zin niet meer dan een wassen neus zijn. Dat de VZ800 Marauder ook in ieder vergelijkingstest genadeloos ten onder ging, heeft de zaak niet beter gemaakt. En toch wist Suzuki nog onnoemlijk veel van deze middenklasse cruisers te slijten. Er moet dus redenen zijn waarom deze potentiële flop toch tot een geliefde machine uitgroeide. Die waren er ook. Ten eerste brak het frisse vormenspel van de VZ800 met de chopper- en cruiser-eenheidsworst van die tijd. Ten tweede was de Marauder veel goedkoper dan een directe concurrent als de Kawasaki VN800. Bovendien bleek het blok een fijne metgezel, die in het voor cruisers zo belangrijke lage toerenbereik ook echt wat kan. Een zaak van het hart dus. Komt het daar op aan, dan heeft de Marauder wel degelijk wat te bieden. AANKOOPTIPSGebruikte VZ800’s zijn in hun bestaan doorgaans goed verzorgd geweest door de vorige bezitters. Die is doorgaans ouder dan veertig jaar en bepaald geen materiaalmoordenaar als veel jonge motorrijders met vervaarlijke wilde haren. Typische VZ-kwaaltjes zijn er eigenlijk niet. Het in de basis uit 1986 stammende blok (VS750) staat bekend als goed doorontwikkeld, thermisch kerngezond en vooral betrouwbaar. Maar aan de periferie zijn er toch een paar dingetjes waar je bij een eventuele aankoop op moet letten. Rammelende geluiden na een paar minuten proefrit duiden in de regel op een losgetrilde binnenbuis in de rechter uitlaatbocht van het uitlaatsysteem. Dit is met ingang van modeljaar 1999 verbeterd. Het stalen frame heeft bij slecht onderhoud (wat dus niet zo veel voorkomt) of bij gebruik gedurende het hele jaar de neiging tot roesten. Typerend voor dit soort cruisers is dat ze vaak langere perioden hebben stil gestaan of alleen zijn gebruikt voor korte ritjes. De banden hebben dus weinig kilometers gemaakt en ogen dan ook nog fris. Toch zijn ze vaak aan vervanging toe, omdat ze tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten en bijvoorbeeld droogtescheurtjes hebben. Even op letten dus.MODELGESCHIEDENIS1996Presentatie op de IFMA in Keulen; 37 kW (50 pk) bij 6.500 tpm en 65 Nm bij 5.000 tpm. Verkoopstart in de late herfst,1997Eerste officiële modeljaar.1999Nieuwe uitlaat, waarbij de achterste uitlaatbocht iets is verlegd; 53 in plaats van 50 pk; aangepast luchtfilter. Daarnaast komt er een speciale uitvoering, de ‘Independence’, met windscherm, extra verlichting en zadeltassen. 2001Het zustermodel, de VL800 Intruder LC Volusia, wordt gepresenteerd.2003Laatste officiële verkoopjaar. MARKTSITUATIEHet aanbod gebruikte Marauders is kleiner dan je op basis van de nieuwverkopen zou verwachten. Wat er wordt aangeboden, staat meestal te koop bij particulieren. De zeldzame VZ800 Marauder die je bij een dealer tegenkomt, is vaak ingeruild om de droom van een ‘echt grote’ cruiser in vervulling te laten gaan. In de praktijk hebben de gebruikte VZ800’s minder kilometers gelopen dan de gemiddelde kilometrages die in de aankooplijsten worden vermeld. Onder de € 3.000,- is doorgaans weinig te vinden. De meeste prijzen schommelen tussen de € 3.400,- en € 3.700,-. Modellen vanaf bouwjaar 1999 zijn het meest gezocht, maar het moeilijkst te vinden. Aangezien de meeste VZ800 Marauders in de jaren 1997 en 1998 nieuw zijn verkocht, wordt dit ook weerspiegeld in het gebruikte aanbod. De enkele Marauder met een vraagprijs boven de € 4.000,- is vaak een speciaal model met allerlei extra’s. TECHNISCHE GEGEVENS (type AF, modeljaar 1999)MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 45° V-motor, enkele ketting aangedreven bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, carburateurs Ø 36 mm, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, O-ring-ketting.Boring x slag 83,0 x 74,4 mmCilinderinhoud 805 ccMax. vermogen 39 kW (53 pk) bij 6.500 tpmMax. koppel 65,7 Nm bij 5.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, upside-down voorvork Ø 41 mm, stalen swingarm met stereo achterschokbrekers, veervoorspanning verstelbaar, enkele schijfrem voor Ø 300 mm, trommelrem achter Ø 180 mm. Aluminium gietwielen 3.00 x 16; 3.50 x 15Banden 130/90H16; 150/90H15 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.645 mm, balhoofdhoek 55,0°, naloop 146 mm, veerweg v/a 140/100 mm, zithoogte* 720 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 219 kg, max. belading* 211 kg, tankinhoud 13 liter. METINGENTopsnelheid 163 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 5,4 s0 – 140 km/uur 14,4 sDoortrekken60 – 140 km/uur 16,5 sVerbruikSecundair 1 op 20,0*MotoPlus-metingINTERNET* www.marauderranch.nl * www.suzuki-owners-club.nl [BUS’s][s. 98 VAN LINKS NAAR RECHTS]FAMILIEBANDDe voorganger: de 50 pk sterke VS800GL Intruder, die tot 2000 leverbaar was en een nog slechter rijwielgedeelte had dan de VZ800 Marauder. Het zustermodel: de VL800 Intruder LC Volusia (2001 – 2007) met cardan, ongeregelde katalysator en echte cruiser look. De opvolger: de Intruder M800 (vanaf 2005) met cardan, injectie en geregelde katalysator. De M800 koppelt een vermogen van 53 pk aan een gewicht van 265 kilo. Remmen en rijwielgedeelte passen bij de bescheiden dynamiek. [s. 99 van links naar rechts]DETAILSOp de tank zou de snelheidsmeter er stijlvoller hebben uitgezien, maar er is nu wel plek voor een tanktas. Een rammelend geluid kan bij de modellen tot en met 1998 duiden op een losgetrilde binnenbuis in een uitlaatbocht.