+ Plus

Occasion: Suzuki VS750/800 Intruder

In 1986 gebeurde er iets wat zich eerder ook al een keer had voorgedaan: nadat de Japanners halverwege de jaren zestig Engelse en Italiaanse motoren hadden gekopieerd, volgde een serieuze poging motoren van Amerikaanse makelij na te maken. Suzuki kwam met de Harley look-a-like VS750 Intruder.Harley-Davidson had eerder een weinig serieuze dreiging wél serieus genomen toen de Japanners in de seventies met heel simpele middelen probeerden de Amerikaanse markt van/met choppers binnen te dringen. Standaard motorfietsen als de Honda CX500, Kawasaki Z750, Suzuki GS750 en Yamaha XS650 werden ´gechopt´ met een hoog stuur, een ´King & Queen seat´, een (dikke) druppelvormige tank en een kleiner achterwiel met een wat dikkere band. Vervolgens werd de lettertoevoeging C, LTD, SR en SE achter de typeaanduiding geplakt en werden ze de Grote Oceaan over gestoomd om marktaandeel H-D in te pikken. Niet dat het snode plan lukte, maar de rapen in Milwaukee waren meteen gaar: er kwam een hoge invoerbelasting op import (Japanse dus) motorfietsen boven 700 cc. Dat moest de Japanners leren, maar wijzer werden zij niet. Slimmer wel: alle 750´s werden 700´s (lees alle net geen 750´s werden net geen 700´s) en…Yamaha kwam als allereerste met een V-twin (voor goed oplettende Italo- en Hondafreaks: dwars geplaatst…). En dat in een soort custom-stijl: de XV750SE, die in Amerika XV700 heette.De meest serieuze en wellicht eerste echte Harley-kopie kwam in 1986 van Suzuki in de vorm van de VS750 Intruder. Voor niet kenners, ouderen en andere ´kippigen´: op afstand redelijk moeilijk te onderscheiden van het origineel. Een glimmende luchtgekoelde V-twin met een (HD-) cilinderhoek van 45°, ‘shortcut’ uitlaten, 19" voor- en 15" gespaakt achterwiel, erg klein benzinetankje, écht diep uitgesneden seat en een weinig comfortabele duo plek met sissybar.Was het uiterlijk van de Intruder een ongegeneerde nabootsing van Harley, het blok was dat zeker niet. Van binnen was het zeer modern: enkele, door kettingen aangedreven bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder en een kruktap die 45° was verzet voor een 90°-loop en -geluid. Alsof ze vooruitliepen op het véél latere HD-patent op het uitlaatgeluid (de tweede actie van Amerika om de Japanners te dwarsbomen). Bovendien werd de eindoverbrenging door een cardan verzorgd (mooi in de achtervork opgenomen) en werd het blok helemaal niet door lucht gekoeld, maar door water dat op zijn beurt in een keurig weggewerkte radiator tussen de voorste framebuizen werd gekoeld. Het meest opvallende aan het blok werd echter alleen door de kenner gezien: de uitlaatpoort van de achterste cilinder wees naar voren. Thermisch gezien was dat de beste plek, maar carburatietechnisch was het minder gunstig. Het was in ieder geval een zeldzaamheid voor een V-twin. Toch was dat blok het sterkste punt van de Intruder. Het liep stil, soepel en nagenoeg trillingsvrij. Het rijwielgedeelte kwam op ruime afstand op een tweede plaats, mede door de wat zwakke voorvork en de enkele schijf voor. Het comfort kwam op een vrij dramatische derde plek. De zithouding en de korte schokbreker waren daar schuldig aan. Een volgorde die gezien het concept van zien en gezien worden op de boulevard verdedigbaar is, maar waar je voor aanschaf goed over na moet denken. Grote afstanden is niet zijn ding, de relaxte ogende zithouding blijkt al vrij snel funest voor de rug te zijn.Toch werd de Intruder, ook in 800-versie (en technisch anders: de 1400) een megasucces.Ze waren niet aan te rukken en werden bij wijze van spreken met containerschepen tegelijk vanuit Amerika aangevoerd: eerst als VS700, later ook als 750 en 800. Waarschijnlijk heeft de helft van alle hier rondtuffende Intruders een mijlenteller in plaats van een kilometerteller.[Kasten]HET ORIGINEELLastig om te zeggen op welke Harley de Intruder het meest lijkt. De vergelijkingen gaan bij elk model wel ergens mank. Naar onze mening heeft hij het meest weg van de FXRS Low Rider uit die tijd. Het zou echter minderwaardig, zeg maar gerust beledigend, zijn de Low Rider een alternatief voor de Intruder te noemen. Geen concurrent of alternatief voor de VS750/800 dus, want eerlijk is eerlijk: die heeft en is Harley niet. Daar hebben de 750 cc belastingperikelen en het geluidpatent niets aan bijgedragen. Voor veruit de meeste chopperliefhebbers is een Harley je ware, maar financieel ook onhaalbare. Hoe achterhaald de techniek feitelijk ook is.AANKOOPTIPSDoor de ultralage zit, de (vreemd genoeg ) halverwege het blok geplaatste voetsteunen en het hoge stuur is de zit net zo gemakkelijk als die op een toilet met € 2,95 after-market WC-bril. Toegegeven, er zijn mensen met een heel moeilijke stoelgang die daar geen enkel probleem mee hebben, dus niet iedereen zal moeite met die Intruder hebben. Toch is het raadzaam een uitgebreide proefrit te maken om te ervaren of die zit jou ook na een tijdje nog steeds past. Technische problemen heeft de Intruder eigenlijk nooit gekend, maar in de beginperiode kon het gebeuren dat de nokken van de nokkenassen en de slepers snel versleten. Wat wel een probleem is, is de synchronisatie van de (twee verschillende) carburateurs. Wanneer de Intruder bij gas wegnemen ploft, moet dat weer gebeuren. Laat dat voor de zekerheid door een ouwe getrouwe Suzuki dealer doen. Bij import exemplaren (doorgaans simpel te herkennen aan de mijlenteller) kan het zijn dat de mengselschroef nog steeds ´geborgd´ is door een gepopnageld plaatje, die afstelwerkzaamheden onmogelijk maken. Dat kan alleen na het doorboren van de popnagel en het verwijderen van het plaatje.MODELGESCHIEDENIS1986Invoering van de eerste echte Low Rider kopie, de VS750 Intruder1992De Intruder krijgt er 50 cc bij en komt op 805 cc, net als de twee jaar eerder gepresenteerde VX800. Het uiterlijk blijft ongewijzigd onder het mom ‘never change a winning outfit’.2000Na het succes van de VZ800 Marauder verdwijnt de VS800 van het toneel.Tussendoor zijn slechts enkele, zeer kleine aanpassingen aan carburatie, uitlaat en ontsteking aangebracht. Lang geleden en daarom moeilijk te achterhalen wanneer dat precies geweest is.MARKSITUATIEHet is echt ongelofelijk hoeveel VS750/800’s er worden aangeboden. Heeft veel te maken met de productietijd van liefst veertien jaar, de grijze import en de populariteit van de motor zelf natuurlijk. Naast een paar VS600’s (ja, ook die zijn er geweest…) en een aantal ‘Amerikaanse’ 700’s uit de tijd dat er importheffing geheven werd, zijn het vooral 750’s die worden aangeboden. Prijzen beginnen bij € 1.500,- en eindigen bij € 3.200,-. Bij de 800 begint het feest bij € 2.400,- en houdt het bij € 6.000,- op. Iets zinnigs over de waarde zeggen is onmogelijk: niet alleen is er veel verschil in technische staat en uiterlijk, niet alleen is er veel verschil in uitvoering (er zijn erg veel accessoires verkrijgbaar en aangeschaft), maar het lijkt er ook op dat de ene verkoper eerder tevreden is met een bepaald bedrag dan de andere. En omdat er zoveel keus is, kun jij als koper rustig op zoek gaan naar die ‘ene’.De ‘95 VS800 Intruder van de fotosessie staat bij Motor Eibergen te koop voor €4.000,-. Nog maar 7.500 km gereden in een tijdsbestek van dertien jaar en met zes maanden garantie. Info: 0545 477404 of www.motoreibergen.nl. 0500454PLUSDraai-eigenschappen blokSchakelenAchterrem‘Customize’ mogelijkhedenMINZithoudingVoorremSlappe voorvorkDemping voor en achterTECHNISCHE GEGEVENSMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 45° V-motor, enkele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, carburateurs, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, cardanaandrijving.Boring x slag 83 x 74,4 mmCilinderinhoud 805 ccCompressie 10,0 : 1Max. vermogen 47,8 Nm (65 pk) bij 7.000 tpmMax. koppel 54 Nm bij 5.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, telescoopvoorvork Ø 39 mm, stalen swingarm met stereovering, veervoorspanning instelbaar, enkele schijfrem voor Ø 295 mm met tweezuiger remklauw, trommelrem Ø 180 mm, bandenmaten 100/90H19 en 140/90H15.MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.560 mm, balhoofdhoek n.o., naloop n.o., veerweg voor 130 mm, veerweg achter 90 mm, zithoogte 700 mm, rijklaar gewicht volgetankt 219 kg , tankinhoud 12 liter. ALTERNATIEVENZo simpel, helder en duidelijk als de Intruder zelf: de alternatieven zijn de Honda VT750C Shadow, de Kawasaki VN750 Vulcan en de Yamaha XV750 Virago.HONDA VT750 SHADOW (1983-1998)Of was het toch Honda die het eerst kopieerde? Het leek een rare actie om op basis van een nieuwe 52° V-twin vol innovaties de custom VT750C Shadow én de sportieve VT750F Interceptor te bouwen. Maar ze deden het en de Shadow was een kaskraker waar Harley alleen maar jaloers op kon zijn en een technische noviteit waar de Japanse concurrentie alleen maar jaloers op kon zijn. Boordevol interessante details en verrassingen, maar dé verrassing was dat Honda van de basis af een custom bouwde met onderuitgezakte voorvork, ´pull-back´stuur, druppeltank, vooruitstaande voetsteunen, gedeelde buddy, sissybar en ruggesteun. Anderen volgden, de VT750C2 volgde in 1999….PLUSTechnisch vooraanstaandHoge kwaliteitOnderhoudsarmMINAanschafprijsTECHNISCHE GEGEVENS Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 52˚ V-motor, dubbele bovenliggende nokkenassen en drie kleppen per cilinder, 745 cc, 68 pk, 63,5 Nm, twee carburateurs, zesversnellingsbak, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met stereovering, banden v/a 110/90H19 en 140/90H15, rijklaar gewicht volgetankt 240 kg, tankinhoud n.b..YAMAHA XV750 VIRAGO (1986-1993)Of was het Yamaha die het eerst een Harley kopieerde? Met de XV920SE en XV750SE? Ontegenzeggelijk zijn ze wel de eerste Japanners die een dwarsgeplaatste V-twin construeerden, maar de SE’s waren uiteindelijk ook maar afgeleid van de TR1 en op simpele wijze gechopt. Hoe dan ook: de eerste serieuze Low Rider beater (beter: teaser) van Yamaha liet tot 1986 op zich wachten en kreeg het liefkoosnaampje Virago. Yamaha had erg zijn best gedaan om van de XV iets moois te maken. Perfect ogende, luchtgekoelde ‘uitgebalanceerde’ bíjna 90° V twin, veel chroomwerk, enkelzijdige shot gun uitlaten, fraai ogend en comfortabel tweedelig zadel; dat ding klopte gewoon. Opvallend was dat de Yamaha geen wiegframe had. Reden daarvoor was dat er voor de voorste cilinder geen ruimte was vanwege de grote cilinderhoek. Ook had de Virago geen spaakwielen. Beide deden niets af aan de rijeigenschappen, maar eerlijk is eerlijk, wel aan de zuiverheid van imiteren. In 1994 werd dat gedeeltelijk opgelost door een opgewaardeerde Virago die wél draadspaken had TECHNISCHE GEGEVENS Luchtgekoelde tweecilinder viertakt 75° V-motor, enkele bovenliggende nokkenassen en twee kleppen per cilinder, 748 cc, 51 pk, 54 Nm, twee carburateurs, vijfversnellingsbak, stalen brugframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met stereovering, banden v/a 100/90H19 en 140/90H15, rijklaar gewicht volgetankt 240 kg, tankinhoud 19,3 liter. PLUSHandelbaarRemmenActieradiusMINTrillingen Zachte achterveringKAWASAKI VN750 VULCAN (1986-1994)Het was zéker niet Kawasaki die als eerste de Low Rider dupliceerde, want het is de vraag of Kawasaki het wel goed begrepen had. Waar de Intruder nog wel met de Low Rider verward kan worden, de Shadow en de Virago er behoorlijk op lijken, kan en doet de Vulcan dat in zijn geheel niet. Waar concurrenten niet overal even zuiver waren in het namaken, is de Kawasaki dat nergens. De V-twin is overduidelijk vloeistofgekoeld, de achterste cilinder ligt meer, de voorste staat meer (aan het gehele uiterlijk van het blok lijkt geen aandacht besteed te zijn), de wielen zijn onmiskenbaar gegoten, de buddy onbetwist eendelig, de uitlaten pertinent over twee zijden verdeeld en een toerenteller is evident aanwezig. Let wel: het gaat over objectieve uiterlijkheden, niet over wat mooi is en wat niet en al helemaal niet over het rijden zelf. Want dáár was dan weer heel weinig mis mee. Goede midsize cutom voor een midsize prijs. De VN750 werd in 1996 door de VN800 opgevolgd met duidelijk meer aandacht voor het uiterlijk.TECHNISCHE GEGEVENS Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, 749 cc, 66 pk, 66 Nm, twee carburateurs, vijfversnellingsbak, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met stereovering, banden v/a 100/90H19 en 150/90H15, rijklaar gewicht volgetankt 237 kg, tankinhoud 13,5 liter. PLUS AanschafprijsVersnellingsbakVermogen/koppelVoorremMINNiet authentiek uiterlijkBenzineverbruik[Bilder + Unterschriften]

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...