Occasion: Suzuki M1800
M of C, dat is hier de vraag. M voor ‘Macho’ en C voor ‘Classic’. Vet en goed zijn beide Intruder 1800-modellen, maar ze spreken beide volledig andere cruiser-rijders aan.
Radiale remklauwen, upside-down voorvork, 125 pk – hebben we hier echt over een cruiser? Cruisers, dat zijn toch indrukwekkend zware en uitnodigende machines, waarmee toch vooral oudere heren op pad gaan om ergens een bakje koffie te scoren? Daarbij maakte het lange tijd niets uit hoe die 60 pk vermogen moest worden afgeremd en hoe ver het voorwiel naar voren was gepositioneerd. Suzuki verzette de bakens van dit tamelijk conservatieve wereldje in 2006 echter op sportieve wijze met de M1800R. De remmen van een superbike en het flinke vermogen braken met veel tradities (en verlangeden naar een ervaren hand!), maar er bleken voldoende jonge gasten (30+) te zijn, die zo’n cruiser wel zagen zitten. Alhoewel deze 1800 aan de wieg stond van het nog jonge power cruiser-segment, werd het desondanks geen bestseller. De verkoopaantallen zijn altijd zeer overzichtelijk geweest. Ook de licht gewijzigde, wat opgepepte speciale varianten bediende slechts een niche.
Toch kun je constateren dat ook de M1800R, net als zijn oer-broer VS1400 Intruder, in de loop der jaren een trouwe en brede schare fans heeft opgebouwd. De voor het segment moderne V-twin met dubbele nokkenassen levert een dikke 160 Nm koppel – dat viel in de smaak, evenals de onderhoudsvriendelijke cardan-aandrijving. De mix tussen aanvallen en lekker lui achterover leunen, had van begin af aan een wat polariserend effect. De Japanners zetten om die reden in 2008 dan ook een C-variant op de markt, een uitbundige ‘normale’ cruiser met 114 pk vermogen. Dit klassieke model zat slechts vier jaar in het programma van Suzuki, maar vond ook al snel een trouwe schare fans: oudere heren, die onderweg naar een kop koffie het gas af en toe eens lekker willen opentrekken.