+ Plus

Occasion: Suzuki GSX-R600

Suzuki’s GSX-R600 is al jaren een vaste waarde in het Supersport-veld. Komend jaar verschijnt er een behoorlijk vernieuwde uitvoering van de kleinste Gixxer, maar ook op de occasionmarkt is deze GSX-R een populaire machine. Supersports duelleren bij voorkeur op een circuit met elkaar, de ideale plek om je eens helemaal te laten gaan. Als de destijds jongste 600 had de Suzuki GSX-R600 in 1997 concurrenten als de Honda CBR600RR en de Kawasaki ZX-6R in moeten pakken, maar dat deed de GSX-R600 niet. Te tam op het circuit, een te ongelijkmatige vermogensafgifte en niet echt comfortabel voor gebruik op de weg. Dat laatste deden veel andere 600’s in die tijd ook veel beter. Na de update in 1998 kon de GSX-R600 op het circuit in ieder geval goed meekomen, maar pas na de grondige renovatie in 2001 schoot de kleine GSX-R in het kielzog van de succesvolle GSX-R1000 echt omhoog in de verkooplijsten. Een pracht van een motorblok, 115 pk sterk, en een excellent rijwielgedeelte – een echt aanvalsapparaat dus. Deze lijn werd ook bij de volgende modelupdates doorgezet, waardoor de GSX-R600 nog handelbaarder en stabieler werd (2004), betere remmen en een meer uitgebalanceerd rijwielgedeelte kreeg en 125 pk sterk werd (2006). Vanaf 2008 verbaasde de GSX-R600 de wereld met in zijn klasse nooit eerder vertoonde allroundkwaliteiten. Het moge duidelijk zijn: de GSX-R600 heeft zich door de jaren heen enorm ontwikkeld, in positieve zin. Veel vergelijkingstesten schreef de GSX-R600 echter niet op zijn naam, het is wat dat betreft een beetje het verhaal van de eeuwige tweede, derde of zelfs vierde. Maar toch: ook zonder overwinningen is de GSX-R600 een aansprekende machine voor beginnende supersport-rijders. Hij haalt zijn neus niet op voor een rondje circuit en is net zo lief op de boulevard onderweg. De kleinste Gixxer kan het allemaal. AANKOOPTIPSDe GSX-R600 voelt zich als een vis in het water op het circuit en veel voormalige eigenaren hebben de daad ook daadwerkelijk bij het woord gevoegd. Let bij een rondje rond een ‘tweedehandsje’ of tijdens een proefrit dus goed op valschade en op ongewone geluiden uit motorblok of versnellingsbak. Neem in ieder geval je tijd en kijk vooral ook even achter het kuipwerk of het blok nergens olie lekt of zweet. Controleer ook of de stuuruitslag-nokjes op de onderste kroonplaat of de onderkant van de vorkpoten beschadigd zijn en check verder of er speling in de swingarm zit en of de wiellagers en de remschijven in orde zijn. Is alles ok, dan is de vorige eigenaar netjes met zijn GSX-R600 omgesprongen. Als alle onderhoudsbeurten ook nog eens bij een officiële dealer zijn verricht, dan is het helemaal mooi, want van hightech viercilindermotoren en moderne injectiesystemen moet je als hobbysleutelaar afblijven. Populair, behalve bij het WVCE-model met zijn geliefde uitlaatsysteem, zijn vervangingsdempers van bijvoorbeeld Akrapovic of Laser. MARKTSITUATIEHet aanbod gebruikte GSX-R600’s is groot en divers, waarbij er opvallend veel particulier worden aangeboden. Veel van deze machines hebben nog geen 20.000 kilometer gelopen, zijn van de eerste eigenaar en jonger dan acht jaar. Tussen de € 3.500,- en € 4.500,- kun je al een aardige slag slaan en zelfs voor heel jonge exemplaren met nog geen 10.000 kilometer op de klok kun je voor pak ‘m beet € 7.000,- à € 8.000,- al spekkoper zijn. In deze prijsklasse kun je natuurlijk beter bij een dealer gaan kijken, aangezien je er dan ook nog een paar maanden garantie bij krijgt. Oudere GSX-R600’s tot bouwjaar 2000 met veel kilometers en de nodige gebruikssporen vind je al vanaf zo’n € 1.700,-. Maar de kans dat je dan een rotte appel tegenkomt, is uiteraard veel hoger. TECHNISCHE GEGEVENS (type WVCE, bouwjaar 2006)MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, injectie, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting.Boring x slag 67,0 x 42,5 mmCilinderinhoud 599 ccMax. vermogen 92 kW (125 pk) bij 13.500 tpmMax. koppel 68 Nm bij 11.500 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork, volledig instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.400 mm, balhoofdhoek 66,2°, naloop 97 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 196 kg, max. belading* 184 kg, tankinhoud 16,5 liter. METINGENTopsnelheid** 260 km/uurAcceleratie0-100 km/uur 3,5 secDoortrekken60-100 km/uur 5,3 secVerbruikSecundair 1 op 20,4Snelweg 1 op 17,5 * MotoPlus-meting** FabrieksopgaveMODELGESCHIEDENIS1997Introductie van de GSX-R600, type AD.1998Motorblok met gemodificeerde cilinders, zuigers, cilinderkop (110 i.p.v. 106 pk), nieuw uitlaatsysteem, 5 mm langere wielbasis, ruitje 30 mm hoger.2001Type WVBG, compleet nieuw model, vermogen 115 pk.2004Type WVB2, motorblok met titanium kleppen en 120 pk vermogen, smallere tank en frame, upside-down voorvork, swingarm met bovenbrug, radiaal gemonteerde remklauwen, nieuwe koplamp, schakellamp, LED-achterlicht, twee kilo lager drooggewicht (161 kg). 2006Type WVCE, compleet nieuw en compacter motorblok (126 pk vermogen) met nieuw uitlaatsysteem, nieuw frame van aluminium gietdelen, langere swingarm, nieuwe upside-down voorvork, lichtere wielen, lichtere dynamo, verstelbare voetsteunen, versnellingsindicator, startblokkering, reserve-indicatie, geïntegreerde knipperlichten, tankinhoud 16,5 i.p.v. 17 liter. 2008Type WVCV, verbrandingsruimtes gemodificeerd, vermogen onveranderd, nieuwe einddemper, lichtere wielen, elektronisch gestuurde stuurdemper, nieuwe stroomlijn en Ram-Air-systeem, anders gevormd kontje en tankinhoud weer 17 liter.2010Op de Intermot in Keulen presenteert Suzuki een nieuwe GSX-R600 voor 2011, type WVC3.[bij kleine foto’s onderaan v.l.n.r.]DE MODELLENNog niet helemaal in balans: het ’97-model van de GSX-R600 bracht nog niet waar Suzuki op had gehoopt.De meest aanvalslustige: met meer sportief venijn in het bloed en een krachtige 116 pk aan boord boekte de GSX-R600 in 2001 de eerste echte successen. De meest verfijnde: titanium kleppen, upside-down voorvork, lager gewicht en 120 pk sterk. In 2001 verscheen deze WVB2 aan de start.De meest heftige: in 2006 liet Suzuki een beresterke GSX-R600 op de concurrentie los. Wild, ongetemd en razendsnel op het circuit. De meest uitgebalanceerde: relaxed op secundaire wegen en vergevingsgezind op het circuit. Het in 1008 verschenen type WVCV was vooral heel geciviliseerd. INTERNETwww.gsx-rcontact.nl www.gsxr.nl https://gsxrclubnederland.hyves.nl/ www.gixxer.com (Engelstalig)GETEST IN MOTOPLUS7/2009 (VT, straat)6/2009 (VT, circuit)11/2008 (VT, straat)5/2008 (ET)6/2007 (VT, straat)ET = Eerste Test, T = Test, TT = TopTest, VT = Vergelijkingstest, LDT = LangeduurtestTesten zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl.

Lees meer over

Honda Kawasaki Suzuki GSX-R600

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...