Occasion: Suzuki GSR750
Met veel koppel uit een mooi rustig draaiende viercilinder, een verhoudingsgewijs laag gewicht en een aangename handelbaarheid groeide de compacte Suzuki GSR750 uit tot een favoriet voor op de openbare weg. Bovendien is deze 750 zuinig en betrouwbaar, dus wat wil je nog meer?
Een omschrijving van deze machine in een halve zin: domweg heerlijk om zo maar wat mee weg te knallen! Als dit voor jou de zin van motorrijden weerspiegelt en reizen en duogebruik van zwaar ondergeschikt belang zijn, dan kun je met deze naakte 750 ongelofelijk gelukkig worden in het secundaire verkeer. De GSR heeft sinds 2011 een plek in het Suzuki-gamma en groeide als snel tot een verkooptopper binnen de Suzuki-gelederen. En daarbij werd de motorfiets zeker niet opnieuw uitgevonden. Als opvolger van de GSR600 greep Suzuki terug op het beproefde en superbe motorblok van de GSX-R750 en modificeerde de karakteristiek van deze krachtbron. Met 106 pk levert de viercilinder met zijn zeer korte slag weliswaar 44 pk minder dan zijn stamvader, maar wat koppel betreft liggen beide blokken op ooghoogte. En bovendien viel het design met de uiterst harmonische proporties en de enkele uitlaatdemper goed in de smaak.
In het eerste bouwjaar zag Suzuki nog af van ABS. Dat kwam in 2012, maar functioneerde vergeleken met systemen van de concurrentie matig en vroeg veel extra remweg. Toch werd dat ABS als een bonus beschouwd. Onder de streep werden de wat doodse en zwakke remmen als enige echte kritiekpunt van deze verder zeer uitgebalanceerde en goede machine beschouwd. De eenvoudige swingarm en achterschokdemper hebben de productiekosten ongetwijfeld gedrukt, maar alles functioneert prima. Er valt dus weinig op aan te merken, te prijzen des te meer. Het lage verbruik bijvoorbeeld. Nog een halve zin over de GSR750 om mee af te sluiten: veel punch, veel motorfiets en dat voor een doorgaan schappelijke prijs.
AANKOOPTIPS
De al bij de GSX-R750 als extreem betrouwbaar bekendstaande vier-in-lijn staat als zeer betrouwbaar te boek. Maar ook de andere techniek op de GSR750 heeft een keurige reputatie, mits het reguliere onderhoud gewoon netjes is uitgevoerd uiteraard. Als er een ingevuld onderhoudsboekje bij zit, controleer dan ook of de remvloeistof in ieder geval om de twee jaar is vervangen. Ook wil er nog wel eens een probleempje met het ABS opduiken. Iedere 24.000 kilometer staat er een relatief omvangrijke onderhoudsbeurt op het programma, voor veel bezitters van een GSR het moment om de machine van de hand te doen om op de bijbehorende werkplaatskosten te besparen. Het balhoofdlager kan afhankelijk van de belasting vaak al na 20.000 kilometer aan vervanging toe zijn. Vervangende uitlaatdempers voor dit model zijn bijzonder in trek en daardoor ook waarde vermeerderend. Door het ontbreken van een middenbok kom je ook automatische kettingsmeersystemen regelmatig tegen op dit model.
MARKTSITUATIE
Onder beginnende motorrijders is er vaak veel interesse voor de meer dan 100 pk sterke, maar goedmoedige GSR750, die bovendien vaak ook nog eens zeer aantrekkelijk is geprijsd. Alhoewel de GSR tot de toppers uit het Suzuki-gamma behoort, is het aanbod op de occasionmarkt niet zo heel groot. Met name jongere rijders met een beperkt budget zoeken naar machines onder de € 5.000,-, maar die worden maar zeer weinig aangeboden. In de meeste gevallen gaat het dan om 2011-modellen zonder ABS. Met ABS en een kilometerstand onder de 15.000 moet je al snel op € 6.000,- en meer rekenen. Overigens is het prijsverschil met bijvoorbeeld overjarige modellen of ex-demo-modellen dan vaak niet zo heel groot. Ook de eveneens gunstig geprijsde concurrentie (Yamaha FZ8 en MT-09 en de Kawasaki Z800) drukt de prijs van een GSR750 waar de kop net van af is. De prijzen van particuliere aanbieders zijn in de regel te hoog. Ook al omdat ze geen garantie kunnen bieden, slagen ze er vaak alleen maar in de machine te verkopen als er veel extra’s op zitten.