Occasion: KTM 990 Super Duke
KTM’s 990 Super Duke is een volledig compromisloze machine, wars ook van geldende normen en waarden: luid, agressief en sterk. Een motorfiets kortom, waar de gegoede burgerij met een opgetrokken wenkbrauwtje naar kijkt. Voor motorrijders echter een machine, die je probleemloos in het hart sluit!
Wie een Super Duke rijdt, voelt zich prima in zijn rol niet mee te zwemmen met de stroom. De eigenzinnige Oostenrijker is immers allesbehalve mainstream. In 2005 vormde deze eerste zware asfaltsmelter uit Oostenrijk het tegenwicht van de alsmaar braver wordende naked bikes uit Japan en München. Een gedurfde stap, die niet helemaal met succes werd beloond. De Super Duke deed het in het begin weliswaar redelijk in de verkooplijsten, maar zeker tegen het einde van zijn levenscyclus had de ruige twin behoorlijk wat moeite om wat betreft nieuwverkopen de hoogte in te klimmen. Helemaal vreemd is dat niet. KTM sloeg met haar wegmotoren namelijk dezelfde weg in, die het in de jaren ’90 ook al met haar offroads was ingeslagen: hardcore machines voor mannen met titanium testikels. Ook de Super Duke werd op poten gezet volgens die visie en was dan ook bepaald geen motor voor de doorsnee burgerman, die naast de rijeigenschappen ook nog waarde hechtte aan basale zaken als praktisch nut. Voor reizen is de Super Duke bijvoorbeeld niet bepaald in de wieg gelegd, voor een stukje rustig toeren zijn er ook betere machines te bedenken en de dagelijkse praktijk laten we maar helemaal even achterwege.
Tot de modelupdate van 2007 stond de Super Dukist ook nog eens vaker dan hem lief was bij de pomp. Met een beetje sportief ingestelde rechterhand klokte de twin namelijk zomaar één liter Euro 95 per tien kilometer achterover. Na 2007 echter zakte het verbruik naar een niveau waar ook de concurrentie zich bevond. Dat ging gelukkig niet ten koste van zijn ongepolijste karakter, bij de Super Duke draait het namelijk altijd maar om één ding: maximaal bochtenplezier. De destijds nieuwe R-versie – in het eerste jaar nog met hetzelfde blok als de standaard machine – ging wat betreft rijwielgedeelte nog compromislozer te werk. De compacte 75° V-twin met minimaal 120 pk hakt bij toerentallen onder de vierduizend nog wat nerveus in de ketting, maar eenmaal daarboven knalt de 200 kilo wegende machine er vol energie vandoor. Op één ding kun je daarbij altijd volledig vertrouwen: je zult je geen seconde vervelen!
AANKOOPTIPS
Bij de eerste modeljaren was er vaak kritiek op de gevoelige vrijloop van de starmotor en elektronische als gevolg van defecte kabels. Deze problemen zouden in theorie in het kader van modelonderhoud inmiddels tot het verleden moeten horen, maar een garantie is dat niet. Daarom is het absoluut belangrijk dat de onderhoudshistorie van de motor die je op het oog hebt geen hiaten vertoont. Eveneens een bekend probleem: motorolie in het koelwater. Een korte blik in de radiateur of het koelvloeistofreservoir is daarom raadzaam. Zit daar een nogal twijfelachtige, zeldzame substantie in, dan helpen enkel een oliewissel, reiniging van het koelcircuit en montage van een aangepaste keerring plus sterkere as van de waterpomp. Over het algemeen staat de liter twin echter te boek als behoorlijk betrouwbaar. Wat overigens niet gezegd kan worden van de (slave) cilinder van de koppeling. Slijtage van de zuiger resulteert in een lekkende cilinder waardoor koppelen onmogelijk wordt.
MARKTSITUATIE
Een motorfiets die je niet op iedere straathoek tegenkomt. Wie dus in de markt is voor een 990 Super Duke moet er niet van staan te kijken dat er een eindje gereden moet worden wanneer er eindelijk een exemplaar op internet is gevonden. De vraag is niet overweldigend groot, maar stuit je onverhoopt op een net onderhouden machine, dan doe je er wel goed aan snel toe te slaan. Let daarbij op, veel machines worden door privé personen aangeboden, vaak tegen nogal naïeve prijzen. Voorbeeld: een 2008-model met ruim over de twintigduizend kilometer op de teller voor dik zeven mille. Voor datzelfde bedrag koop je eenzelfde exemplaar met minder kilometers bij een dealer, waar je er wel garantie bij krijgt. De maximumprijs ligt rond de € 8.500,-, enkel voor zeer goed onderhouden, nieuwere modellen met exclusieve extra’s als bijvoorbeeld Akrapovic einddempers en R-modellen zou je wat dieper in de buidel mogen tasten. Er worden ook veel geïmporteerde machines aangeboden, bij deze is het raadzaam om voor de koop eerst het chassisnummer door KTM te laten controleren en de voertuighistorie uitvoerig te checken.