+ Plus

Occasion KTM 1290 Super Duke R

Zijn de oudere generaties van de 1290 Super Duke minder opwindend dan de huidige ‘Beast 3.0’? Nauwelijks. Bovendien zijn Beast 1.0 en 2.0 duidelijk betaalbaarder en staan daarom hier in de schijnwerper.

Bescheidenheid. Het is geen deugd van de Super Duke. Zelfs de voorganger van deze 1290, de 990 Super Duke, was al een bijzonder uitgesproken naked bike met veel supermoto-DNA. Voor het navolgende model, geïntroduceerd in 2014, beriep KTM zich op een bekend recept: meer cilinderinhoud. In de modelaankondiging zagen we echter wel een beetje bescheidenheid: de 1.301cc grote Super Duke werd als 1290 aangekondigd. Maar die bescheidenheid bleek niet nodig, want met een goede 300cc en 50 pk meer dan zijn voorganger, haalde de naked destijds zelfs (bijna) het niveau van de superbikes. Hierdoor werd de discussie over het nut van dergelijke hoge prestaties (opnieuw) aangewakkerd, iets waar je met de huidige vermogens alleen nog maar schouderophalend op terug kunt kijken. Passend daarbij is het agressieve, strijdlustige design: compact, breedgeschouderd, klaar voor de aanval. Verrassend genoeg heeft ‘The Beast’ bij alledaags gebruik echter relatief goede manieren en laat hij zich makkelijker en soepeler rijden dan de meer nukkige 990. Daarvoor is met name het uitgebreide elektronicapakket verantwoordelijk, waarmee hij zich net zoveel onderscheid van zijn voorganger als wat betreft het surplus aan vermogen. De meervoudige ABS, wheelie- en tractiecontrole bieden afhankelijk van de gekozen rijmodus een passende setting. Laat je echter niet op het verkeerde been zetten, een mak schaap is de 1290 zeker niet, wie wil, kan bochten aanvallen als een dolle stier. En willen is in voorgaande strofe het toverwoord, het kan ook anders zoals gezegd. Je hoeft niet voortdurend te vechten om de controle te houden, hij eet desgewenst ook gewoon uit je hand.
Sterke remmen, het harmonisch afgestelde rijwielgedeelte en de hoogwaardige afwerking maken het plaatje compleet. Het actuele 2020-model met een nieuw frame is in algemene zin de betere machine, de voorsprong blijft naar verhouding echter klein. De ‘oude’ 1290’s waren al super, en zijn dat vandaag de dag nog steeds.

 

MARKTSITUATIE
Hoewel de 1290 Super Duke nooit helemaal bovenaan in de verkooplijsten te vinden was, het blijft een prijzige, excentrieke en ietwat polariserende machine tenslotte, werd en wordt hij nog altijd redelijk tot goed verkocht. De tweedehandsmarkt biedt daarom best een redelijk ruim aanbod. Doorgaans met tellerstanden van dertig- à vijfendertigduizend kilometer, met enkele uitschieters rond de 50.000. Een koopje is het bepaald niet, reken op bedragen van minimaal tien mille voor een nette gebruikte van de eerste generatie. Als je echter wilt genieten van uitgebreidere assistentiesystemen, een TFT-dashboard en het verbeterde rijwielgedeelte van de tweede generatie (vanaf 2017), zul je iets meer moeten uitgeven. Prijzen daarvan beginnen rond de vijftienduizend euro.

 

BEZICHTIGING
KTM synoniem voor onbetrouwbaar? Dat is echt iets van een ver verleden, zo bewijst de Super Duke niet alleen met zijn lange onderhoudsintervallen van 15.000 kilometer , maar ook met zijn formidabele optreden in onze duurtest, waarin hij bijna probleemloos de 50.000 kilometer wegspoelde. Echter is tegelmatig onderhoud van essentieel belang, een volledige onderhoudshistorie is daarom van absolute meerwaarde. Eigenaren kregen in enkele gevallen te maken met lucht in de koppeling, een kapotte claxon, lekkende voorvork of koelvloeistofverlies. Een groter probleem is een slecht afgedicht en daarom vroeg versleten achterwiellager, een probleem dat in 2016 verbeterd werd. Bij oudere modellen zou dit tijdens een inspectiebeurt al verholpen moeten zijn. Het blok en de versnellingsbak daarentegen zijn echte duurlopers. Naast de uitlaat worden vaak knipperlichten, rem- en koppelingshendel, spiegels en grote kunststofdelen vervangen. Eveneens geliefd zijn valblokken en de dure, maar hoogwaardige extra uit KTM’s Powerparts catalogus, zoals voetsteunen, een carbon voorspatbord en Akrapovič einddemper.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...