Occasion: Kawasaki ZR-7/S
Uit de serie ‘motoren die ten onrechte in de vergetelheid zijn geraakt’. In dit nummer: de luchtgekoelde 750 cc viercilinder van Team Green. En ook antwoord op de vraag waarom je er vandaag nog naar op zoek moet gaan!
Bij dealers hoor je vaak de bestempeling ‘muurbloempje’ of ‘die staat bij niemand meer op de radar’. En dan gaat het over een motorfiets, die tussen 1999 en 2003 zeker niet slecht verkocht heeft op de Europese markt: de Kawasaki ZR-7 en ZR-7S. Ook in testen stond de luchtgekoelde viercilinder zijn mannetje, want de naakte ZR-7 was een bijzonder volwassen machine met een pittig motorblok en daarnaast prettig en goedmoedig om te rijden. Rijdynamisch viel er destijds weinig op aan te merken (prima acceleratiewaarden en ook in tussensprintjes was ‘ie best vlot), maar ook de kwaliteit, afwerking en uitrusting (grote benzinetank, middenbok, ergonomie) waren prima in orde. In die tijd zeker geen vanzelfsprekendheid in de middenklasse. Ook de S-variant met tophalf-stroomlijn deed de naam Kawasaki alle eer aan: goudeerlijk, oerbetrouwbaar, voordelig en enorm veelzijdig.
Desondanks zijn beide ZR-modellen er niet in geslaagd om een onuitwisbare indruk in motorland achter te laten. Vaak wordt dan nog eerder de retro-achtige Zephyr 750 genoemd, de machine waar de ZR destijds het motorblok met carburateurs van had overgenomen. Occasionkopers met een bescheiden knip hoeven met dat soort sentimenten in ieder geval geen rekening te houden. In tegendeel zelfs. Die mogen zich verheugen op het feit dat het muurbloempje-imago een andere eigenschap verhult, namelijk dat je er al een in goede staat voor een vriendenprijsje op de kop kun tikken. Voor een bedrag tussen de € 2.000,- en € 2.500,- kun je al spekkoper zijn. Bovendien is een ZR-7 in de regel ook nog eens erg voordelig in onderhoud.