Occasion – Kawasaki Z650
Na een indrukwekkend dieet van twintig kilo en een krachtige facelift zet de Kawasaki Z650 de succesvolle koers van zijn voorganger voort. Als occasion is de naakte twin bijzonder geliefd onder op- en heropstappers, niet zonder reden!
Never change a winning team, luidt een populair gezegde. Gelukkig volgde Kawasaki dit adagium niet, toen het voor 2020 haar populaire evergreen ER-6n aan een grondige make-over onderwierp. Niet alleen met zijn nieuwe naam (okay, Kawasaki-kenners zien dit ongetwijfeld anders), ook optisch schurkte de machine nu heel dicht tegen de scherp, sportief getekende nakeds uit eigen huis aan. Alleen al een vluchtige blik op de technische gegevens leert dat de groenen zich er toen bepaald niet met een Jantje van Leiden af hebben gemaakt. Ruim twintig kilo’s minder op de heupen vergeleken met zijn voorganger, en dat maakt ‘m tot één van de lichtste middenklasse nakeds op de markt. Maakt het met een 188 kilo rijklaargewicht en 68 pk dan überhaupt nog uit dat ‘ie bij de update vier pk’s verloor? Weinig.
De ER-6n stond te boek als een actief sturende, ongecompliceerde motorfiets, iets dat ook voor de Z650 geldt. Sterker, die dartelt nog wat lichtvoetiger de bochten om, remt krachtiger, klimt gretiger in toeren en beschikt over een sterker middengebied. Dat hij net als zijn voorganger ook bijzonder scherp geprijsd is, bewijst dat Kawasaki de bestaande clientèle niet uit het oog was verloren. Nog altijd zijn het vooral jonge rijders, rijscholen en opstappers die de bijzonder handelbare, dynamische twin, in 2020 licht opgefrist, op waarde weten te schatten. Helemaal gevrijwaard van kritiek is de middenklasser niet, zo is het rijwielgedeelte niet helemaal optimaal in balans, de voorvork is wat zacht terwijl de werking van de achterschokdemper soepeler kan. Hoewel de zijdelings geplaatste achterschokdemper van de ER-6 week voor een progressief werkend, centraal gemonteerd exemplaar, is dit eigenlijk het enige punt waarop de update nauwelijks verbetering bracht. Het succes stond dat zeker niet in de weg, deze rasechte ‘working class hero’ blijft een verkooptopper!
Marktsituatie
Met alleen al 338 verkochte exemplaren in 2021 (waarmee de 650 enkel zijn grotere broer Z900 voor zich moet dulden qua nieuwverkopen in eigen huis) is en blijft de naakte middenklasser ongemeen populair. Op de tweedehandsmarkt domineert niet geheel verwonderlijk de eerste generatie (2017-2019), waarbij het aanbod start bij zo’n zesduizend euro (enkele exemplaren met extreem hoge kilometrages daargelaten). Voor machines van de tweede generatie (het makkelijkst herkenbaar aan het scherpere koplampje en TFT dashboard) wordt minimaal duizend euro meer gevraagd. Omdat een nieuwe Z650 momenteel voor € 8.399,- te boek staat, moet de prijs voor een gebruikte ook niet heel veel boven de zeven mille uitkomen. Zeker niet in de privésector waar doorgaans een garantietermijn tot aan de stoeprand wordt gehanteerd.
Bezichtiging
Dec 649cc-paralleltwin is door en door gerijpt en gold/geldt ook in de ER-6n, Versys en Ninja al als een zeer robuust blok. Bij de meeste aangeboden Z650’s blijft het kilometrage redelijk binnen de perken, al zijn er uitzonderingen met kilometerstanden boven de 50.000. Omdat de twin redelijk populair is onder beginnende motorrijders, zijn krasjes en kleine valschades geen uitzondering. Voor de tweede generatie (vanaf 2020) wordt voor het TFT dashboard een krasbestendige folie aanbevolen. Ook een puntje van aandacht: Kawasaki heeft de onderhoudsintervallen pas vanaf het 2020-model opgewaardeerd naar 12.000 kilometer, daarvoor was het om de zesduizend. Een iets prijziger beurt, met onder meer controle van de klepspeling, staat bij 42.000 kilometer op de planning. Populaire extra’s zijn onder meer kleine led-knipperlichten, korte kentekenplaathouder, valblokken en een vervangingsdemper.
Modelhistorie
2017 Presentatie en marktintreding van de Z650 als opvolger van de ER-6n. De Z650 kreeg onder meer een nieuw, lichter frame (-10 kilo) en andere swingarm (-2,8 kilo), evenals een Euro4-transitie (blok voorheen 72, nu 67 pk). Ook voorvork, achterschokbreker en tal van andere componenten werden opgewaardeerd. ABS is, zoals vereist door Euro4, standaard aan boord en een tot 48 pk terug getunede A2-versie is eveneens beschikbaar. Prijs: € 7.799,00
2020 Drie jaar na de introductie valt de twin een bescheiden update te beurt, waarbij onder meer het blok een Euro5-kuur onderging. Verder nieuwe kleuren, evenals een wat scherper getekende koplampunit met led-licht. Nieuw is eveneens het TFT dashboard met bluetooth-connectivity, en bovendien vervangt modern Dunlop Sportmax Roadsmart 2 schoeisel het wat gedateerde D214 ‘W’ rubber. Prijs: € 7.999,00