Occasion: Kawasaki Z1000
Moeten motoren, die gezegend zijn met roemrijke namen uit het verleden, er ook oud uitzien? Nee, vonden ze bij Kawasaki toen ze in 2003 een radicaal vormgegeven machine met de legendarische typeaanduiding Z1000 het veld in stuurden.
Retro, maar dan heel anders. Aan het begin van het nieuwe millennium besloot Kawasaki de glorierijke Z-serie uit de wilde jaren zeventig weer nieuw leven in te blazen. Maar dan niet in een kitscherig oldschool-design. Nee, de wederopstanding van de Z1000 in 2003 moest niet alleen technisch , maar vooral ook optisch door en door modern van vorm zijn. Daarom dus geen druppelvormige vormspraak van de jaren zeventig, maar het hoekige design van de eerste jaren van het nieuwe millennium. Maar in ideologische zin moest de viercilinder wel degelijk bij zijn illustere voorgangers aanhaken. Net als veertig jaar eerder moest de straat niet alleen met pure kracht te lijf worden gegaan, maar eerder nog met een zo gecultiveerd mogelijke vermogenskarakteristiek. Dat is ook de reden waarom de eerste twee modellen (2003 en 2007) nog met een verhoudingsgewijs gematigd vermogen (respectievelijk 127 en 125 pk) en een op comfort getrimd rijwielgedeelte op de markt verschenen. De derde Z-generatie vanaf bouwjaar 2010 (grote foto) brak met dit gegeven. De longinhoud steeg toen van de aanvankelijke 953 cc naar 1.043 cc en het vermogen naar 138 pk. Maar daarmee veranderde ook het karakter van deze Big Four aanzienlijk. Uiteraard reageert deze 1.000 spontaner op het gas, wat naast de plus aan cilinderinhoud en vermogen ook door een andere overbrenging verklaard kan worden. Daarvoor moest wisselgeld worden betaald in de vorm van een iets minder beschaafd draaiende viercilinder, het kenmerk van de voorgaande twee modellen. Ook wat het rijwielgedeelte betreft hebben de ingenieurs van Kawasaki de bakens verzet. Onder de streep komt dat neer op minder comfort, maar op meer stabiliteit en een betere handling. De Z1000 heeft met deze derde evolutie beduidend aan scherpte gewonnen.
AANKOOPTIPS
Het eerste model (2003) wilde nog wel eens last hebben van een ‘huilende’ zesde versnelling, wat in 2005 door Kawasaki werd getackeld met gemodificeerde tandwielparen voor de versnellingsbak. Eigenaren van modellen uit 2003 en 2004 konden deze achteraf laten vervangen. Met het 2010-model voerde MotoPlus een 50.000km-duurtest uit en dat verliep op rolletjes. De Z1000 bleef technisch volledig fit en hoefde naast werkplaatsbezoekjes voor het reguliere onderhoud eigenlijk nooit ongepland naar de dealer. Alleen het verzoek om na 48.000 kilometer alle remleidingen en pakkingen te vervangen, was een smetje op het verder keurige blazoen. Maar veel eigenaren bleken sowieso vaak al overgestapt op staalomvlochten remleidingen. Let bij oudere modellen op vibratieschade en verborgen roestplekken. De jaargangen 2006 tot 2009 horen te worden geleverd met een rode masterkey-set (met codering van de startonderbreker voor het bijmaken van contactsleutels).
MARKTSITUATIE
Van de eerste drie generaties Z1000’s zijn er veel verkocht en dat betekent dat er gebruikt meer dan genoeg te vinden is. De meest gunstig geprijsde machines vind je vanaf zo’n € 3.500,-. Dat zijn in de regel machines uit de eerste drie jaargangen met aardig wat kilometers achter de kiezen. Als de onderhoudshistorie bekend is, hoeft dat zeker geen probleem te zijn. Wees wel wat kritischer als er veel aan zo’n Z1000 is ‘verbouwd’. Belangrijk daarbij is de vraag of je zo’n gecustomizede machine na een tijdje eigenlijk nog wel leuk vindt. Ook voor een eventuele latere doorverkoop hoeft dat niet altijd positief uit te pakken. Het tweede type (vanaf bouwjaar 2007) kun je voor een goede € 5.000,- al tegenkomen, de derde generatie gaat bijna door de grens van € 7.000,-. Maar dan heb je in de regel wel een machine van de eerste eigenaar, die vaak ook nog top onderhouden is.