Occasion Kawasaki W800
Hij valt in de categorie motoren die de aandacht trekken. Trek er een dagje op uit met een W800, een motorfiets met het exacte lijnenspel zoals een kind hem zou tekenen, en je zit de hele dag niet meer om een praatje verlegen. En omdat de twin volgend jaar uit Kawasaki gamma verdwijnt, zou hij zomaar eens tot een zeer gewilde occasion kunnen uitgroeien!
Snelle Jelle is iemand die, zoals zijn naam al doet vermoeden, permanent op zoek is naar de grens. Haalt zijn geluk uit die laatste pk die hij uit de krochten van het carter weet te persen. En uit de tiende van een seconde die hij van zijn snelste rondetijd weet af te knabbelen. Snelle Jelle is kortom niet de man om in het zadel van een slechts 48 pk sterke Kawasaki W800 te parkeren. Weet iedereen, ook Snelle Jelle zelf. Waar hij en de rest echter geen rekening mee hebben gehouden, is het feit dat de W800 het vermogen bezit om iedereen voor zich te winnen. In ieder geval iedereen met een klein beetje een open blik. Parkeer je achterste in het zadel van de paralleltwin, die momenteel als Final Edition aan zijn laatste jaar in het Kawasaki gamma bezig is, en je wordt een klein beetje ander mens. Rustiger, makkelijker vooral, alsof het woord ‘moeten’ ineens uit je vocabulaire is verdwenen.
Dat mag gerust opvallend genoemd worden, want heel klinisch bekeken heeft de weliswaar beeldschone W800 nauwelijks een streepje voor op de rest van het retro bike gilde. De qua vermogen redelijk bescheiden 773 cc twin is zeker niet van de kwieke soort en klimt wat terughoudend door zijn toerenbereik, vibraties zijn het aggregaat niet vreemd, het ingetogen geluid draagt ook niet echt bij aan de feestvreugde en bovendien is de rijklaar 217 kilo wegende machine ook niet bepaald lichtvoetig. Bovendien mag ook de werking van de schijfrem voor en trommelrem achter best wat beter. Waar het hem dan wel in zit? In de details misschien? Zoals bijvoorbeeld de koningsas. Deze was ook al te vinden op zijn voorganger, de tot 2005 leverbare W650, waarna de techniekliefhebber tot 2011 moest wachten voor deze bijzondere nokkenasaandrijving zijn rentree maakte op de W800. Het zijn in ieder geval kleine zaken zoals onder meer de reeds genoemde lichte vibraties onder het rijden en het uitzicht op een heerlijk nostalgisch klokkenspel, die het rijden op de prima sturende Kawa tot een feest maken. Of beter gezegd, tot een soort onthaastingscursus maken. Eens in de zoveel tijd een rondje W800 rijden, het zou bijna verplicht moeten worden…
MARKTSITUATIE
Ondanks dat de W800 in zijn inmiddels vijfjarige bestaan relatief goed verkocht, is het tweedehandsaanbod ronduit overzichtelijk. Dat komt met name omdat een motor na nieuwverkoop slechts in sporadische gevallen weer op de markt komt. Kopers zijn over het algemeen niet van de impulsieve soort, maar juist zeer loyaal aangelegd, kiezen heel bewust voor juist deze motorfiets en ruilen hem niet na een paar jaartjes rijden weer in voor een ander speeltje. Ook omdat de onderhoudskosten dankzij de bijzonder goede toegankelijkheid van de techniek netjes binnen de perken blijven.
De W800 wordt vooral als ‘mooi weer’ motor gebruikt op zonnige dagen, doorgaans voor niet al te lange dagtochten. Dat zie je ook terug aan de kilometrages van de op de occasionmarkt aangeboden machines, een exemplaar met meer dan 20.000 kilometer op de klok zul je niet snel, of zelfs helemaal niet, tegenkomen. Omdat de W800 pas sinds 2011 op de markt is, betreft het navenant relatief jonge motoren, wat zo zijn weerslag heeft op het prijsniveau. Voor een duizendje of vier een leuk tweedehandsje op de kop tikken? Vergeet het maar, pas vanaf zes mille mag je aan de onderhandelingstafel plaatsnemen. Het gros van het (nogmaals: beperkte) aanbod bevindt zich rond de zevenduizend euro. Wie een kleine 1.500 euro meer wil investeren is al in de markt voor een overjarig model of demo met extreem weinig kilometers (minder dan duizend) op de teller.