+ Plus

Occasion: Kawasaki VN800 Classic

Beter goed nagemaakt dan slecht bedacht. Deze oer-Hollandse kreet is zelfs de Japanners niet ontgaan. Het beste bewijs daarvoor: de Kawasaki VN800 Classic.IFMA 1994. Op de dag voordat ’s werelds grootste motorbeurs geopend wordt, ontdekt een oplettende schoonmaker en liefhebber van Amerikaanse big twins dat er op de Kawasaki-stand een Harley-Davidson staat. De man slaat alarm in de hoop op eeuwige roem, dan wel salarisverhoging of een extraatje aan het einde van het jaar. Hij licht de organisatie in, die paniekerig reageert. Hoe heeft dat kunnen gebeuren? De Duitse Kawasaki-importeur wordt geïnformeerd en komt laat in de avond in allerijl naar de gesloten beurshallen, die echter speciaal voor hem geopend worden. De schoonmaker brengt hem naar de vermeende plek des onheils, omdat niemand beter dan hij weet waar de Harley op de Kawasaki-stand staat. Daar aangekomen constateert de importeur echter dat er Kawasaki op de ´Harley-tank´ staat en dat het om de nieuwe Kawasaki VN800 Vulcan gaat. De hoop op roem, salarisverhoging of dat extraatje wordt de grond ingeboord en de volgende dag krijgt hij ontslag van de in verlegenheid gebrachte organisator. Maar zoals bij elke sprookje, krijgt ook deze een goed einde: de poetser krijgt een baan aangeboden als chef schoonmaker in het Krankenhaus in Keulen. Niet omdat hij zo goed kan schoonmaken, maar vanwege de vaardigheid om vingers te leggen op plekken die zeer doen….Allemaal onzin natuurlijk, maar de VN800 Vulcan leek inderdaad heel erg veel op de Harley-Davidson Softail Custom. Geen sprookje is dat de al dan niet toevallig aanwezige Lou Netz, hoofddesigner bij Harley-Davidson, verhaal ging halen op de keurig schoongemaakte en netjes stofgezogen Kawasaki stand. Dat weerhield de mannen uit Kobe er geenszins van om twee jaar later naadloos in te haken op de nieuwe rage van lange en lage cruisers met de VN800 Classic, een machine die als twee druppels water op de Fatboy leek. Alleen was het ‘Amerikaanse’ staal vervangen door veel lichter en goedkoper plastic, waardoor de motor zowel als kunstig als kitscherig ervaren kon worden.Wellicht dat eigenaren en toekomstige eigenaren van een Kawaski VN800 Classic deze licht ironische uiteenzetting niet weten te waarderen: kopiëren behoort niet tot de grootste deugden. Maar zoals ingeleid: beter goed nagemaakt dan zelf slecht bedacht. En wie ziet al het plastic? Juist: niemand. Daarnaast mag gerust gezegd worden dat het Kawasaki met de VN800 Classic gelukt is om een goede motor neer te zetten. Door en door betrouwbaar en zowel onderhoudsarm als onderhoudssimpel. Met een feilloos lopende motor en een heerlijk schakelende versnellingsbak. Maar vooral, en nog veel belangrijker: voor veel mensen wél financieel haalbaar. Daardoor konden meer liefhebbers van cruisers gaan genieten van dat wat cruisen is: rustig en vooral zonder haast rondtuffen door bos, over heide of langs de boulevard. Het leven relaxed voorbij laten glijden en je na twee uur afvragen hoe je het woord stress eigenlijk ook al weer schrijft. En dat allemaal op een misschien dan niet originele, maar wel echte motor voor de prijs van een halve, ook als hij tweede of zoveelste hands gekocht wordt! PLUSSoepele krachtbronEchte ´look-a-like´TopvermogenMINVerbruikHarde achterschokbrekerPower onderinNeutraliteitAANKOOPTIPSOok deze keer weinig spectaculaire zaken in de rubriek ´Aankooptips´. In den beginne is er een terugroepactie geweest, wat te maken had met een zwakke sluitschakel van de ketting. Maar de kans dat de motor van jou keuze niet teruggeroepen is, dan wel nog steeds met de standaard ketting rond rijdt, lijkt uitgesloten. Ook zijn er gevallen bekend van kapotgaande dempers van de balansas, maar dat is allemaal zo lang geleden dat de kans dat je het miljoen wint een miljoen keer groter is dan dat je daar nú nog problemen mee krijgt.Dat betekent dat de VN800 een zeer robuuste motor is, waarvan je tienduizenden probleemloze kilometers verwachten mag. Punt is alleen dat het niet het soort motor is waar je dat aantal kilometers in een paar jaar onder de wielen door laat rollen.De door ons gefotografeerde VN800 Classic was een occasion van Motoport Express in Hoogezand. Maar even verderop, bij Motoport in Leek, staat een rood/witte Classic uit 1996 met 26.000 kilometers te koop voor € 3.995,-. Voor meer informatie over die Classic kun je bellen: 0594-511 349. MARKTSITUATIEWat maakt het uit of je een VN´er uit 1997 hebt of één uit 2003 als er toch niets gewijzigd is aan de motor? Zijn de staat van onderhoud en de afgelegde kilometers dan niet veel belangrijker? Een VN800 Classic koop je al vanaf € 2.800,-. Ergens weggestopt in een schuur onder een dikke laag stof. 13.000 op de teller, bouwjaar 1998. Meer gangbare prijzen liggen rond de € 3.450,- voor een Classic met zo’n 30.000 km achter de kiezen uit 1997 tot € 4.450,- voor een exemplaar met 46.000 kilometer op de klok uit 1998 waar je dan wel weer garantie op krijgt. Zoek je iets met heel weinig kilometers dan staat er een VN800 uit 1998 met net geen 10.000 op de teller voor € 3.750,- te koop, € 2.000,- meer kan ook wanneer je perse een jonger type wilt uit bijvoorbeeld 2005. VN800´s met moderate kilometrages kun je kopen tussen € 3.250,- (1998/22.000 km) en € 5.250,- (2001/14.000 km).MODELGESCHIEDENIS1996Introductie van de VN800 Classic als nevenmodel van de twee jaar daarvoor geïntroduceerde standaard VN800. Grootste verschillen: 16 inch voorwiel in plaats van een 21 inch, volvette 130 mm voorband, grote spatborden en ´omhulde´ vorkpoten. 1997De eerste en tweede versnelling worden langer, de eindoverbrenging korter.1999Introductie van de VN800 Drifter, met een van de Indian afgeleid uiterlijk. De Indian was een langer leven beschoren….2000De basisuitvoering verdwijnt, de Classic blijft tot 2006, waarna hij door de VN900 opgevolgd wordt.TECHNISCHE GEGEVENS (2002)MOTOR vloeistofgekoelde 55˚ tweecilinder V-motor, enkele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, carburateurs, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijf versnellingen, ketting.Boring x slag 88,0 mm x 62,2 mmCilinderinhoud 805 ccMax. vermogen 41,2 kW (56 pk) bij 7.000 tpmMax. koppel 64 Nm bij 3.300 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 41 mm, stalen swingarm met monoschokbreker, schijfrem voor Ø 272 mm met dubbelzuiger remklauw, trommelrem achter Ø 180 mm, bandenmaten 130/90H16 en 140/90H16.MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.600 mm, balhoofdhoek 68°, naloop 122 mm, veerweg v/a 150/100 mm, zithoogte 720 mm, tankinhoud 15 liter, drooggewicht 256 kg.[Beeld: DSC00484]DE MOTOR VAN…Gabrielle Koenes (35) uit Purmerend is een trotse eigenaresse van een VN800 Classic.Gabrielle behaalde op 1 april 1997 haar autorijbewijs en precies een jaar later dat voor haar motor. En dat is volgens haar geen grap. Haar vriend had toen een VN800, die zij ook heel mooi vond, maar ze wilde eerst een motor die niet al te zwaar was en waarop ze makkelijk bij de grond kon komen. Haar eerste motor werd een tweedehands Kawasaki EN500, gekregen van haar vriend. En ook dat is geen grap….Na negen jaar voelde Gabrielle echter dat ze de EN500 wat ‘ontgroeid’ was. Ze wilde groter en nu ook een breder stuur. Ze voelde zich echter wel wat schuldig, omdat ze de EN cadeau gekregen had.. Maar toen ze ‘haar’ blauw/witte Kawasaki VN800 met slechts 5.925 km op de teller zag staan, was zij en de motor verkocht. ”Ik wilde er wel een windscherm op, maar dat was geen probleem. De motor liep veel soepeler en hij reed heerlijk, ondanks het voor mijn gevoel erg brede stuur. Bij de EN500 had ik aan beide zijden een uitlaat, nu aan één kant. Het zadel was groter en zat heerlijk en ik merkte meteen dat het goed zat.“Gabrielle heeft er ook ‘stoere tassen op laten zetten’ en via Marktplaats kon ze een Mustang zadel op de kop tikken. “Ik vond ook dat er ‘white-wall’ banden op moesten, omdat het een prachtige oude look geeft.”Gabrielle heeft er nu al weer 42.800 kilometers op staan en aan een andere motor denkt ze nog niet, want het enige ‘nadeel’ van de VN800 Classic is het vele poetswerk: “Maar dat heb ik er graag voor over. Ik ben zeer tevreden en hoop er nog meer zeer leuke en veilige kilometers mee te rijden.” Er ligt dit jaar een vakantie in Schotland in het verschiet en daar heeft ze nu al zin in.”Laat de lente en de zomer maar komen: ik heb weer zin om mijn Kawasaki VN800 uit het vet te halen en te rijden.”ALTERNATIEVENKawasaki was de eerste en de beste in het kopiëren van het origineel, de Harley-Davidson Fatboy. Beetje schamper om dan de Harley als een alternatief te bestempelen, dus doen we dat uit respect niet. Een goede tweede was Honda met de VT750C2, die Kawasaki in 1997 volgde. Een jaar later kwam Yamaha met de XVS650 Drag Star Classic en het duurde tot 2001 voordat Suzuki brood en spelen zag in het classic gebeuren en haar VL800 niet Classic maar Volusia noemde. [Honda C2]HONDA VT750C2 Honda volgde eigenlijk dezelfde weg als Kawasaki: eerst de ´gewone´ C1 Shadow als Custom met het 21 inch voorwiel en de smalle voorband, de lange conventionele voorvork en kleine spatborden, daarna de C2 Classic met een beduidend betere ergonomie. Wat voor elke custom al dan niet in retro-look geldt, geldt ook voor Honda´s klassieke uitvoering van de Shadow: technisch zijn er niet zo heel veel verschillen (watergekoelde V-twin met veel koppel, weinig topvermogen en vijfversnellingsbak). Dat geldt ook voor het rijwielgedeelte en de geometrie, waardoor er qua rijeigenschappen niet zo heel veel verschil te ontdekken is. Wat de VT750C2 duidelijk van de VN800 onderscheidt, is de gewone swingarm met stereodempers en het wat chiquere voorkomen, wat eigenlijk alleen maar door de contrasterende two-tone lak komt (vooral bij de groen/crème uitvoering) en de zogenaamde ´white wall´ banden die de Ace helemaal ‘af’ maken. PLUSStabiliteitKracht onderinMINErg zachte voorkantRemmenTECHNISCHE GEGEVENS Vloeistofgekoelde 52° tweecilinder V-motor, 745cc, carburateurs, 45 pk, 63 Nm, 5 versnellingen, ketting, stalen wiegframe telescoopvoorvork, stalen swingarm met stereo schokbrekers, banden 120/90-17 en 170/80-15, tankinhoud 14 liter, drooggewicht 254 kg.[Yamaha_Dragstar]YAMAHA XVS650A DRAG STAR CLASSICYamaha volgde eigenlijk dezelfde weg als Kawasaki: eerst de ´gewone´ Drag Star als Custom met het 21 inch voorwiel, enzovoorts. En dus geldt ook voor de Drag Star Classic dat er op technisch gebied en wat het rijwielgedeelte betreft niet al te veel verschil tussen beide zit, behalve dan dat de koelribben ´echt´ zijn en er niet vanuit stilistisch oogpunt op zitten. Ook de schone en onderhoudsvrije cardan wijkt af. Wat de Yamaha dan een andere motor maakt? Vooral de overdaad aan chroom, in dit geval een dun laagje over écht staal, die de motor misschien nog opzichtiger, opvallender maakte dan de Vulcan. Zien en vooral gezien worden, dat is het motto van Yamaha en als je bang bent dat er nog te weinig gekeken wordt, was (en is) er een ´poets´lijst aan allerlei, vooral verchroomde zaken om je van je angst te verlossen.PLUSDetails en afwerkingCardanVeel accessoires verkrijgbaarMINWeinig vermogenVoorremTECHNISCHE GEGEVENSLuchtgekoelde 70° tweecilinder V-motor, 649cc, carburateurs, 40 pk, 51 Nm, 5 versnellingen, cardan, stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met monoschokbreker, banden 130/90-16 en 170/8-15, tankinhoud 16 liter, drooggewicht 242 kg.[Suzuki_Volusia]SUZUKI VL800 VOLUSIA Waarom duurde het tot 2001 voordat Suzuki met een Classic kwam en waarom heette die dan Volusia? Niemand die het weet of zich erover uit zal laten, maar misschien geloofden ze niet in het classicconcept en wel in hun eerdere VZ800 Marauder. Maar uiteindelijk ging ook Suzuki overstag. Qua uiterlijk en techniek is de Volusia nagenoeg gelijk de VN800, ook met hardtail look swingarm, maar net als de Drag Star met cardan. Meest opvallend voor de kenners: de achterste cilinder van het VS800 Intruder-blok werd ‘eindelijk’ omgekeerd, waardoor hij net als alle andere customs naar achteren wijst.TECHNISCHE GEGEVENS Vloeistofgekoelde 45° tweecilinder V-motor, 805cc, carburateurs, 52 pk, 69 Nm, 5 versnellingen, cardan, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met monoschokbreker, banden 130/90-16 en 170/80-15, tankinhoud 16 liter, drooggewicht 261 kg.PLUSRechtuitstabiliteitVersnellingsbakRemmenGeluidMINVeel plastic chroomPlaats contactslot[Bilder + BU’s][Opener, geen bijschrift][zijaanzicht: Kawa800-2962][details][2964]Good-looking, die hardtail-look. De achterschokbreker is vrij stug, maar veert degelijk. Het verstellen van de veervoorspanning is vrij gemakkelijk.[2966]Dit is de kant die zichzelf expert noemende kenners nodig hebben om te zien dat het geen HD-blok is: duidelijk ander ´koppelings´huis.[2969]Zo hoort het: druppelvormig instrumentarium op de druppelvormige tank en geen gezeur dat er zo geen tanktas op kan….[2975]Het verschil met de zware jongens:geen treeplanken, maar voetsteunen.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-