Occasion – Kawasaki Versys 650
Sommige motoren veranderen in de loop van hun carrière van karakter. Dit geldt ook voor de Versys 650. Sinds 2015 is die geëvolueerd van een pleziermotor naar een allrounder met toerkwaliteiten.
Het zit in evolutie ingebakken dat het voor constante verandering zorgt. Meestal in de zin van aanpassing aan de omgeving en evolutie dient dus de levensvatbaarheid. De modelverandering van 2014 naar 2015 is voor de Versys 650 precies zo’n stap. De pretmotor, die tot dan toe visueel extravagant was, ondergaat een enorme gedaanteverwisseling. Dat maakt zijn design gewoner en dus voor veel mensen aantrekkelijker en het verbreedt het beoogde gebruik.
Sinds 2015 staat de Versys 650 zijn segmentgenoten als de Suzuki V-Strom 650 en Yamaha Tracer 700 naar het leven. Dat doet hij met een geheel eigen stijl. De Suzuki valt iets toeristischer uit en de levendige Yamaha heeft de voorkeur van sportievere rijders. De Versys verenigt beide werelden. Met zijn fikse actieradius, 206 kilo laadvermogen, 17”wielen, een fatsoenlijk zadel voor een passagier en goede windbescherming combineert hij toeren met de sportieve look die ook de Yamaha siert.
Het feit dat deze groene ‘gulden middenweg’ geen abonnement heeft op overwinningen bij vergelijkende testen of het schopte tot bestseller, is te wijten aan een of twee tekortkomingen van de motor zelf. De vering overtuigt niet voor de volle honderd procent en je voelt dat het motorblok altijd zijn stinkende best moet doen. Deze allrounder scoort dan wel weer hoge punten op het gebied van actieradius, rijcomfort en windbescherming. Alle eigenschappen die minstens zo belangrijk zijn in het dagelijks leven als de fatsoenlijke remmen en het brandstofverbruik van de Versys. Kortom: als je niet op zoek bent naar een dertien-in-een-dozijn-motorfiets als alledaagse en/of vakantiemotor, maar zoekt naar iets met meer karakter, dan moet je een proefrit op de Versys 650 zeker overwegen.
Marktsituatie
De kleine Versys wordt in zijn beginjaren qua verkopen volledig overschaduwd door zijn zusje ER-6n. Het minder polariserende ontwerp en de metamorfose tot toerfiets in 2015 vergroten zijn marktkansen. Vanaf dat moment vliegt de Versys 650 als warme broodjes over de toonbank. Het tweedehands aanbod op internet is desondanks niet bepaald overvloedig te noemen. Het lijkt er sterk op dat de meeste bezitters zeer tevreden zijn met hun Versys. Zowel particuliere exemplaren als motoren bij motorzaken zijn zeer goed onderhouden voertuigen met veel extra’s en bescheiden kilometerstanden. Vaak ook nog met recent uitgevoerde beurt, maar ook dienovereenkomstig geprijsd.
Bezichtiging
De tussen 2015 en 2018 gebouwde Versys-modellen kennen geen terugroepacties. Dat is overduidelijk een heel goed teken. Het loont absoluut de moeite interessante aanbiedingen zeer zorgvuldig te lezen en ze nauwkeurig te vergelijken. Omdat sommige modellen over zeer veel accessoires beschikken, kun je op dat gebied geld besparen. Afhankelijk van je eigen wensen, ben je goedkoper uit door het meest geschikte pakket aan extra’s te kiezen. Vanwege zijn 17” banden rijdt een Versys meestal niet onverhard. Het materiaal heeft daardoor ook niet zo te lijden. Een controle van de gebruikelijke ‘verdachte’ zaken als het onderhoudsboekje, balhoofd- en achterbruglagers en slijtonderdelen is voldoende als je een Versys 650 bekijkt.
Populaire accessoires: Versys-eigenaars deinzen blijkbaar niet terug voor wat extra spulletjes. Naast verwarmde handvatten, hoge toerschermen en zijkoffers zijn valbeugels ook populair.