Occasion: Kawasaki Ninja 250R
Wereldwijd is het al meer dan 30 jaar een bestseller, maar bij ons in West-Europa brak deze opstap-Ninja pas laat door. Van 2008 tot 2012 stond deze in de ware zin des woords voordelige machine niet lang bij de dealers. Als occasion blijft het een populaire verschijning onder A2-rijders.
De carrière van deze 250 cc twin begon in 1983 op de Japanse markt als GPZ250. De tweede generatie maakte vanaf 1986 furore in Amerika en Canada en werd bij de Amerikanen met 23.000 verkochte exemplaren zelfs de meest succesvolle Kawasaki. Van 1988 tot 2007 trad de derde generatie met een nagenoeg ongewijzigde motorische basis aan en die luisterde naar de naam GPX250R of ook wel ZZR250. In 2008 begon de toerenhongerige twin aan zijn vierde leven met injectie in plaats van carburateurs en in een compleet nieuwe jas en brak ook in Europa door. In eerste instantie hadden de groenen uitsluitend de Zuid-Europese markt op het netvlies staan, naar onze contreien kwamen deze 250’s aanvankelijk dan ook slechts in mondjesmaat. Populair werd de lichte twin desondanks al snel.
Niet zo gek, want de relatief lichte sportfiets paste perfect in de instapklasse en maakte goede sier met zijn uitstekende ergonomie, die zowel kortere als langere rijders goed paste. Wie er eenmaal aan gewend was dat er pas boven de 6.000 toeren iets van vermogen beschikbaar kwam en dat 160 km/uur op snelwegetappes overeenkwam met ongeveer 11.000 toeren, die de 250 overigens goed verteerde, kon enorm veel lol met de Ninja hebben. Het handelbare rijwielgedeelte en de puike remmen spelen het spel dapper mee. Het grootste probleem van deze mini-raket? De Honda CBR250R, die in 2011 verscheen, compleet met ABS. Dat veranderde echter niets aan het feit dat de 250-Ninja buiten Europa nog steeds succesvol nieuw wordt verkocht.
AANKOOPTIPS
Vergeet het motorblok! Dat is een oude bekende en heeft zich al tig keer bewezen, is oerbetrouwbaar en voorbeeldig wat de betrouwbaarheid betreft. Kijk dus wat nauwgezetter naar eventuele valschade. Veel onervaren eerdere eigenaren hebben nog wel eens zo’n kleine Ninja op zijn kant gelegd. Met name de stroomlijndelen, knipperlichten, voetsteunen en uitlaat hebben daar dan onder te lijden gehad. Schade aan het frame zal niet snel voorkomen, aangezien de meeste buitelingen zich bij rangeren of laag tempo hebben voorgedaan. Bij gebruikte Bonsai-Ninja’s met een ongebruikelijk laag kilometrage – dus alles binnen het vier- en zelfs driecijferige bereik – kan het ook geen kwaad om even goed naar de banden te kijken. Zijn dat de met name onder natte omstandigheden zwak presterende standaardbanden (in de regel IRC Road Winner)? Dan heb je weer iets om over te onderhandelen bij de prijs. Veel aftermarket accessoires zul je niet tegenkomen op een Ninja 250. Uitlaat, voetsteunen en een lager zadel; dat is het wel zo’n beetje.
MARKTSITUATIE
Ondanks een redelijk aantal nieuwverkopen is de aanbod gebruikte Ninja 250’s niet heel groot. Een deel van het bestand staat als ‘slaper’ in de donkere garages. In het lage en midden prijssegment worden in de regel machines aangeboden, die al twee of meer vorige eigenaren hebben gehad en vaak zijn er dan ook wel wat gebruikssporen zichtbaar. Rond de € 3.500,- ben je doorgaans kwijt voor een model van de eerste eigenaar met weinig kilometers. Vaak staat er dan vier- of zelfs driecijferige kilometrages op de klok. In zulke gevallen moet je bij de prijsonderhandeling rekening houden met nieuwe set banden en/of een kleine onderhoudsbeurt. Boven de € 4.000,- wordt de lucht dun voor Ninja-verkopers, zeker met het oog op de van ABS voorziene opvolger, de Ninja 300.