Occasion: Italiaanse nakeds
Balsem voor de ziel of je ziel verkopen aan de duivel? Naakte Italiaanse nakeds zijn vaak een lust voor het oog, maar kunnen als occasion een flink gat in je spaarsaldo slaan door onverwachte kosten achteraf. In deze occasioncheck nemen we eens zes van die machines onder de loep. We hoeven er niet omheen te draaien: in nieuwstaat worden de meeste van de machines op deze pagina’s door het filter van een rationeel calculerende koper bekeken. En terecht, wie zou er niet twee keer nadenken om een bedrag van vaak ver boven de € 10.000,- te investeren in een motor, waarvan het merkeigendom in het verleden vaker van eigenaar wisselde dan een statiegeldfles bij de supermarkt. Een bedrag dat voor veel aspirant-kopers logischerwijs dus een net iets te riskante investering is. En toch blijven die Italiaanse schonen met hun potente twee-, drie- en viercilinders een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefenen. Op de occasionmarkt kun je al voor aantrekkelijke bedragen spekkoper zijn, maar prijzen onder de € 5.000,-? Moet je je daar aan wagen? Het antwoord zou dat van een politicus kunnen zijn: “In principe wel, mits…”. Uiteraard is het handig als je bij zo’n Italiaanse occasion kunt terugvallen op een betrouwbare dealernetwerk en een goede onderdelenleverantie. Check opvallend gunstig geprijsde machines dus altijd heel kritisch. Staat er een dure reparatie of onderhoudsbeurt voor de deur of is er een belangrijk onderdeel niet langer leverbaar? BENELLI TNT 1130Van het zestal op deze pagina’s is de TnT het type met het ver open geknoopte overhemd en een dikke gouden ketting om de nek. Met name driecilinder-fans die de Speed Triple te braaf vinden, zijn gecharmeerd van deze Benelli. Opvallend is dat de ravissante Italiaan op de straat heel zuiver te sturen is. Het stijve rijwielgedeelte en ook de inmiddels befaamde remmen overtuigen volledig tijdens het snelle stuurwerk op secundaire wegen. Het blok schreeuwt daarentegen om toeren en veel noeste schakelarbeid. Bovendien verstoren een vertraagde gasaanname en een rukkerig rijgedrag de lol als het tempo niet hoog ligt. Let op bij de afstelling: veel TnT’s hebben een nogal rijke afstelling en laten niet alleen veel benzine door de keeltjes stromen (een verbruik van 1 op 11 is geen uitzondering), maar proesten door de uitlaatdemper onder het kontje ook veel onverbrande uitlaatgassen uit. TnT-rijders hebben in de regel meer benzine op het achterpand van hun motorjack dan in hun bloed. Bij occasions wil vaak de elektronica tegensputteren en bovendien lijkt het merk zelf nooit in rustig vaarwater te koersen en dat kan weer nadelig zijn voor de onderdeelleveranties. Sla dus alleen je slag bij picobello onderhouden exemplaren. Prijzen vanaf € 6.000,-. +Informatierijk dashboard met goed afleesbare toerentellerSterke acceleratiewaardenFijngevoelig aansprekend rijwielgedeelteKrachtige remmen-Zwaar werkende koppelingDeels matige afwerkingHoog benzineverbruikGeringe actieradiusTECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2004)Vloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, 1.131 cc, 99 kW (135 pk) bij 9.250 tpm, gewicht 220 kg, tankinhoud 16 liter, zithoogte 810 mm, topsnelheid 250 km/uur, verbruik secundair 1 op 17,8. APRILIA TUONO“Goed, we hebben al een ultrasportieve Mille. Wat zou er gebeuren als we daar de stroomlijn van af trekken en de clip-ons vervangend door een kamerbreed stuur op hoge risers?” Deze nogal simpele vraag hebben de Aprilia-technici zich ongetwijfeld gesteld toen de eerste ideeën voor de Tuono opborrelden. Maar zoals dat vaak gaat met eenvoudige recepten: die zijn vaak heel succesvol. Zo ook de Tuono, want de naakte V-twin verzekerde zich na zijn debuut in 2003 al snel van een vaste plek boven in het naked-wereldje. Verklaring? De uitstekende basis met de gerijpte techniek van de Mille met zijn briljant goede rijwielgedeelte en krachtige V-twin. En alles was vanuit de rechte, maar ontspannen zit piekfijn te dirigeren. Klein probleem van de eerste generatie Tuono’s: de te lange overbrenging, waardoor de ketting bij lage toerentallen wilde klapperen, en een kleine vermogensdip, die met name bij uitaccelereren stoorde. De afstellen van de tweede generatie, vanaf 2005, was duidelijk beter geschikt voor het secundaire stuurwerk. De prima afwerking en het geëngageerde dealernetwerk (Aprilia valt sinds 2004 onder de vleugels van het Piaggio-concern) maken een gebruikte Tuono tot een interessante machine. Met een beetje geluk kom je onder de € 4.000,- al originele en goed onderhouden modellen van de eerste generatie tegen. +Krachtige remmenOvertuigende en ontspannen zitTot in de details mooi afgewerktPraktische controle olie- en koelvloeistofniveau-Eerste generatie had te lange overbrenging en dip bij 5.000 tpmOndanks stuurdemper licht pendelen op topsnelheidKoppeling vraagt veel handkrachtTECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2004)Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, 998 cc, 92 kW (125 pk) bij 9.500 tpm, gewicht 215 kg, tankinhoud 18 liter, zithoogte 830 mm, topsnelheid 245 km/uur, verbruik secundair 1 op 18,2.MV AGUSTA BRUTALE 750/910De Brutale is een mijlpaal in de motorwereld en kan zich qua uitstraling meten met bijvoorbeeld de Ducati 916. Niet zo verwonderlijk, want ze delen in zekere zin dezelfde geestelijk vader: Massimo Tamburini, medeoprichter van Bimota, vader van de 916 en de MV F4. Tot zover het hosanna-gebeuren, want het designicoon kent wel een paar probleempjes als het gaat om rijden en alledaags gebruiksgemak. Na jaren van wachten en lekkermakertjes (geen uitzondering bij Italiaanse fabrikanten met een beperkt seriebudget) verscheen de Brutale 750 in 2003 eindelijk op de weg. In geluidstechnische zin overtuigt de vierpitter volledig, maar iets ogenschijnlijk simpels als wegrijden geschiedde haast in jaren-50-stijl, met een zwaar slippende koppeling. Oorzaak: de combinatie van een vertraagde gasaanname en een zwaar draaiend gashendel. Ook de extra longinhoud van de Brutale 910 (vanaf 2005) bracht onder de streep weinig. De gasaanname was ook nu niet best, de koppeling vroeg nog steeds te veel kracht, het rijwielgedeelte was nog steeds plankhard en neemt bij pas bij een flink tempo het mes tussen de tanden. Daarnaast maakt het geharrewar rond het merk (dat na het overlijden van directeur Claudio Castiglioni bepaald niet over is) de aankoop van een gebruikte Brutale niet heel aantrekkelijk voor rationeel denkende zielen. Zeker niet gezien het feit dat een Brutale allesbehalve een fiets voor alledaags gebruiksgemak is. Voor de liefhebbers dus, vanaf een goede € 6.000,-.+In detail mooi en doordacht geconstrueerdLevendig blokRijwielgedeelte met sportieve reserves-Vering van de 750 spreekt onwillig aanSlechte gasaanname onderinOnderdeelleveranties niet altijd soepelHoog verbruikTECHNISCHE GEGEVENS (910R, bouwjaar 2007)Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 909 cc, 100 kW (137 pk) bij 11.000 tpm, gewicht 205 kg, tankinhoud 19 liter, zithoogte 820 mm, topsnelheid 257 km/uur, verbruik secundair 1 op 13,5. CAGIVA V-RAPTORPuristen zullen nu ongetwijfeld de neus ophalen, want de V-Raptor (2000 – 2005) geldt voor hen niet bepaald als een rasechte Italiaan. Tussen het vakwerkframe hangt namelijk een Japanse V-twin. Net als zijn zustermodel, de compleet naakte Raptor 1000, wordt de V-Raptor aangedreven door het blok van Suzuki’s TL1000. Italiaan of niet, het blok is in ieder geval boven iedere vorm twijfel verheven. Maar ook rijwieltechnisch valt er bij normaal straatgebruik weinig op deze Cagiva aan te merken. Schroef je het tempo op, dan kom je sneller dan bij de andere vijf machines op deze pagina’s in het grensgebied van de mogelijkheden terecht. Het Suzuki-hart maakt de V-Raptor als occasion absoluut interessant, al was het maar om de onderdelenvoorziening. Aan de andere kant maakte de V-Raptor in nieuwstaat niet bepaald indruk met een loepzuivere afwerking. Een grondige check bij gebruikte exemplaren kan dus geen kwaad. Maar met een beetje geluk loop je voor zo’n € 3.500,- tegen een nette occasion aan.+Zijdezacht draaiend blok met mooie vermogensafgifteLage zithoogtePrecies stuurgedragGeslaagde versnellingsbakverhoudingen-Zwakke remmenZachte veerafstellingIn gebruikte staat vaak afgeragdTECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2000)Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, 996 cc, 82 kW (111 pk) bij 8.500 tpm, gewicht 211 kg, taninhoud 18 liter, zithoogte 780 mm, topsnelheid 231 km/uur, verbruik secundair 1 op 16,4.MOTO MORINI CORSARO 1200Het zit Moto Morini niet bepaald mee. Anderhalf jaar terug ging de boel op de fles en sinds kort is er een nieuwe eigenaar die een ongewisse toekomst tegemoet gaat. Tja, dat zal een rationeel ingestelde occasionkoper zeker afschrikken. En toch zag de relaunch van het roemruchte merk in 2005 er veelbelovend uit. Uiteindelijk was het niemand minder dan Franco Lambertini, de man achter de door fans zo bewierookte Moto Morini 3½, die de technisch delicate 1.200 cc V-twin met zijn korte slag op papier zette. En dat Lambertini-hart is ook wat de Corsaro zo bijzonder maakt: een exorbitante vermogensontplooiing, een nauwkeurig schakelende bak en als kroon op het blok een goede anti-hop-koppeling. Wat kan een hart nog meer wensen? Maar er zijn wel een paar dingen te bedenken. Zo waren de eerste Corsaro’s nukkige starters, die te rijk waren afgesteld en daardoor veel brandstof verbruikten. Dat laatste is werd in de daaropvolgende jaren helaas niet verbeterd. Ben je geïnteresseerd in een Corsaro, kies dan in ieder geval een goede dealer. Gebruikt kom je de Corsaro niet veel tegen, maar voor verzamelaars is deze Italiaan zeker interessant, helemaal vanwege de prijs: vanaf een goede € 6.000,-. +Mooi afgewerkt, zuivere lasnadenGoed bereikbare stelschroeven voor veringKrachtige, goed doseerbare remmen-Hoog benzineverbruikSlecht starten bij te rijke afstellingOlie bijvullen lastigTECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2005)Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, 1.187 cc, 103 kW (140 pk) bij 8.500 tpm, gewicht 220 kg, tankinhoud 17 liter, zithoogte 830 mm, topsnelheid 250 km/uur, verbruik secundair 1 op 13,8.DUCATI MONSTER S4R/RSBen je op zoek naar een redelijk waardevaste investering, die je iedere dag opnieuw plezier schenkt en ook stilstaand in de garage nog een glimlach op je lippen weet te toveren? Dan ben jij rijp voor een Monster. En om helemaal op zeker te gaan kun je waarschijnlijk het best kiezen voor de S4R of S4RS (vanaf bouwjaar 2006) uit deze inmiddels omvangrijke familieclan. Waarom? Omdat in deze beide modellen het hart van de 999 Testrastretta klopt. Bovendien weten Ducati-kenners als geen ander dat een ‘S’ achter de typeaanduiding voor de ‘Ö’ van Öhlins. Voorzien van de spullen van de Zweedse veringfabrikant kostte de S4RS destijds in nieuwstaat € 3.000,- extra. Dat verschil is wel vervlakt op de occasionmarkt, maar is er evenwel nog steeds. Of je toch eerder moet kiezen voor de basisversie is een interessante de vraag. Zowel in Öhlins-uitvoering als in de standaard uitvoering met Showa voorvork en Sachs achterschokbreker laat deze Monster steekjes vallen als het gaat om afrolcomfort en transparante feedback. Probleem: aan de achterkant te stug en voor juist te zacht. Dat verstoort de harmonie. Bovendien spelen de banden ook een belangrijke rol. De Michelin Pilot Power 2CT heeft onder de Monster nog de beste indruk op ons gemaakt. Verplichte kost bij de aankoop van een Monster: controleer of de machine regulier onderhoud heeft gehad en vraag ook naar de laatste tandriemwissel. De prijzen voor een standaard S4R beginnen rond de € 6.000,-. +Soeverein presterend blok met geweldige vermogenskarakteristiekKrachtige remmenNette afwerking-Afstelling rijwielgedeelte niet in balans (Öhlins en standaard)Passieve zitpositieStelschroeven achterschokbreker slecht bereikbaarTECHNISCHE GEGEVENS (S4R, bouwjaar 2006)Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, 997 cc, 89 kW (121 pk) bij 9.500 tpm, gewicht 206 kg, tankinhoud 15 liter, zithoogte 820 mm, topsnelheid 245 km/uur, verbruik secundair 1 op 21,2.GESELECTEERD3 OCCASIONS VAN € 9.000,-Nog op jacht naar een bejaard pekelfietsje, een jong gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij de € 9.000,-[1]Waar: Motorcity Amsterdam, AmsterdamWat: Suzuki VL1500LCPrijs: € 9.190,-Bouwjaar: 2008KM-stand: 18.475Info: www.motorcity-amsterdam.nl [screenshot]+Makkelijk sturenLicht werkende koppeling-Zit vraagt gewenningMatige voorrem[2]Waar: Triumph Bollenstreek, HillegomWat: Triumph Tiger 1050 ABSPrijs: € 8.995,-Bouwjaar: 2007KM-stand: 49.965,-Info: www.triumphbollenstreek.nl [screenshot]+Heerlijke vermogensafgifte StuurprecisieStabiliteitVeel comfort-Hakerige bakAchterschokbreker tikje te zachtRemmen wat gevoelloos[3]Waar: Gebben Motoren, RogatWat: Yamaha FZ1 Fazer ABSPrijs: € 8.950,-Bouwjaar: 2009KM-stand: 24.096Info: www.gebbenmotoren.nl [screenshot]+WendbaarheidErgonomieVersnellingsbak-Koppel onderinOprichten bij remmen in bocht