Occasion – Husqvarna 701 Supermoto/Enduro
Wie verknocht is aan grote ééncilinders kan niet om de KTM 690 heen. De Husqvarna 701 – eveneens afkomstig uit Mattighofen – ziet er wat bescheidener uit, maar is net zo gewild. Dat zie je dan weer terug in de prijs van te koop aangeboden occasions.
De hoogpotige singles van KTM en Husqvarna rijden al jaren rond zonder uitdagers. Dat is ook niet zo gek, aangezien de meeste concurrenten na de komst van de Euro4-norm in 2017 van de markt zijn verdwenen. Maar zelfs daarvoor was niemand opgewassen tegen de lichte en sterke 690 supermotards- en nakeds van KTM. En het vooroordeel dat ze niet betrouwbaar waren, wisten de ééncilinders uit Mattighofen ook van zich af te schudden. Diezelfde KTM-technologie zou later ook gebruikt worden door het van origine Zweedse offroad cultmerk Husqvarna, dat met de marktintreding van de 701 Supermoto en Enduro een respectabel debuut kende in 2016. Net als bij de 690 SMC perste de vloeistofgekoelde 690cc-eencilinder er bij de Husqvarna een respectabele 68 newtonmeter koppel en evenzoveel paardenkrachten uit. Later zou het vermogen zelfs nog uitgroeien tot 75 pk. In combinatie met een rijklaargewicht van 160 kilo leverde bijna oneindig veel rijplezier op, ook dankzij de 17-inch supermoto wielen. De genopte versie biedt een langere veerweg aan de voorzijde, evenals een 21 en 18-inch wielcombinatie voor de diehard offroadfans. Ook gemakken als een uitschakelbaar ABS, bijtgrage remmen en een laag brandstofverbruik worden door de vele fans hartelijk omarmd. Een grote eenpitter is en blijft een kwestie van smaak, maar onder de streep biedt de 701 gewoon een goed totaalpakket. Wie van een beetje gehard zitvlees is voorzien en ook nog een bagagerek monteert, vindt in de edel gemaakt 701 zelfs een stijlvol ogende reispartner. Bovenal is de Husky een waardig alternatief voor de KTM, waar hij slechts in nuances van verschilt, los van het design. Dat laatste is voor velen juist de doorslaggevende factor.
MARKTSITUATIE
De 701 Supermoto is de absolute bestseller bij Husqvarna en net als de KTM 690 SMC bijzonder geliefd onder jonge rijders. De Enduro-variant volgt op gepaste afstand, de kopers daarvan zijn over het algemeen wat ouder en meer ervaren. Er worden niet veel 701’s te koop aangeboden, en de occasions die te koop staan, zijn vaak behoorlijk aan de prijs. Voor de goedkoopste 701’s, zowel de Supermoto als Enduro, moet je rekenen op bedragen van minimaal rond de acht- á negenduizend euro, doorgaans betreft het dan modellen uit 2016 of 2017. Voor nieuwere modellen (2020 en 2021) moet je uiteraard dieper in de buidel tasten, onder de tienduizend euro doe je eigenlijk geen zaken. De meeste exemplaren zijn (nagenoeg) origineel, enkele uitzonderingen zijn voorzien van andere vering, een fraaie stickerset of andere kleine accessoires.
BEZICHTIGING
De relatief hoge prestaties van de uit Mattighofen afkomstige eencilinders gaan altijd gepaard met vragen over de duurzaamheid. Met het juiste onderhoud is er echter weinig aan te merken op de standvastheid van de blokken, ongeacht of het de 690 of 701 betreft. Regelmatig onderhoud, oliecontrole en goed warm rijden zijn bij de Oostenrijkse éénpitters overigens wel nóg belangrijker dan bij andere motoren. De tuimelaars, die bij de eerdere KTM’s nog wel eens kwetsbaar waren, zouden bij de Husky geen problemen meer mogen veroorzaken. Zwakke punten van de Euro 4-modellen zijn bijvoorbeeld de koppelingscilinder en de uitgaande versnellingsbak-as. En omdat er met de Supermoto-versies nog weleens gestunt kan zijn is het geen verkeerd idee om niet alleen bij de Enduro-versie goed te kijken naar eventuele valbeschadiging aan de kappen, voorvork en swingarm. De meest voorkomende accessoires zijn een andere einddemper en valblokken. Op de Enduro is een set robuuste handkappen en een carterbeschermer van echte meerwaarde.