Occasion – Honda VFR800X Crossrunner
Motor met hart: een bijzonder frivole V4 bezorgt Honda’s opvallende Crossrunner een passende polsslag. De machine is een soort van kruising tussen funbike, toer- en reismachine. Een compromis dus, maar wel een geslaagde!
Een V4. En dat zou het enige argument moeten zijn om tot koop van een Crossrunner over te gaan? Honda zelf prijst de motorfiets als ‘Adventure Sports Tourer uit de bovenste middenklasse’ met ‘thrilling riding experience’, waarschijnlijk voornamelijk om de aandacht van zijn echte herkomst af te leiden. Want feitelijk is de 800 niets meer of minder dan een verhoogde VFR met een behoorlijk ander jasje. Meer dan eens zijn er dan ook wat minachtende verwijzingen naar zijn sporttoer verleden gemaakt, veelal onterecht. De VFR800 geldt immers door zijn volledig doorontwikkelde voorkomen, zijn geschiedenis loopt immers terug tot in de jaren tachtig van de vorige eeuw, als honderd procent rotsvast.
De Crossrunner heeft nagenoeg dezelfde rijkwaliteiten in de aanbieding en kostte in zijn debuutjaar 2011 € 12.499,-. Een flink bedrag, maar wel ruim tweeduizend euro minder dan de ‘gewone’ VFR waarvoor je bijna vijftien mille moest neertellen. Toch lieten maar weinig koper zich overtuigen door het allround concept met breed stuur en rechte zitpositie. En dat ondanks dat de 102 pk sterke viercilinder buiten een te lange overbrenging, hetgeen resulteerde in ronduit magere doortrekwaarden, eigenlijk helemaal geen echt zwakke punten kent. Door die tegenvallende verkopen kwam er in 2013 zelfs een korte productiepauze. Ook de flink gerenoveerde 2015 Crossrunner, met 106 pk en diverse andere aanpassingen, kon het koperstij helaas niet keren. Jammer! Dat alles maakt de Honda op de occasionmarkt tot een financieel uiterst aantrekkelijke machine. En niet alleen voor V4-fans!
AANKOOPTIPS
Over de ultrabetrouwbare V4 hoef je je geen zorgen te maken, met inachtname van de voorgeschreven service- en onderhoudsintervallen slikt de viercilinder moeiteloos kilometrages van over de honderdduizend weg. Dit alles met de nadruk op ‘met inachtname van de voorgeschreven service- en onderhoudsintervallen’, verzeker je bij de bezichtiging (zeker bij privé aangeboden machines) daarom van een naadloze onderhoudshistorie. Verder gelden vooral de reguliere aandachtspunten als (verborgen) valschades en kritische blik op slijtagedelen als banden, ketting en remmen.
Ander punt is de 24.000 kilometer beurt, die als relatief prijzig te boek staat omdat dan de kleppen gecontroleerd moeten worden. Omdat de Crossrunner een geliefde allseason motor is, ook goed op roestvorming (pekel) op de lichtmetalen oppervlakken letten. Als originele accessoire zeer geliefd maar nauwelijks prijsverhogend: middenbok, handvatverwarming en hogere touring ruit. Wel prijsverhogend: top- en zijkoffers in kleur en een vervangingsuitlaat.
MARKTSITUATIE
Privé worden de Crossrunners slechts sporadisch verkocht, een opvallend groot aantal van de op internet aangeboden occasions komt dan ook uit het handelskanaal. Een groot deel betreft nieuwe of demo motoren met bouwjaren tot 2013, die tegen uiterst aantrekkelijke bedragen (tot onder de negenduizend euro) worden aangeboden. Op zich niet verwonderlijk, aangezien de volledig nieuwe 2015 Crossrunner met weinig kilometers of zelfs een maagdelijke nul op de klok al voor € 12.499,- wordt aangeboden. Slechts nieuws voor verkopers van ‘echte’ occasions met kilometrages van over de vijfduizend, zelfs op en top onderhouden, strak ogende tweedehands machines laten zich voor bedragen van over de acht mille nauwelijks verkopen. Aantrekkelijk: specifiek voor het betere toerwerk rijk aangeklede exemplaren, zeker met kilometrages onder de twintigduizend. Aantrekkelijk geprijsde machines voor minder dan zesduizend euro zul je niet vinden, daarvoor is de Crossrunner simpelweg nog te jong.