Occasion Honda VFR800
Als ster die zijn hoogtijdagen kende in de jaren ’90 van de vorige eeuw, staan de spotlights van het podium der nieuwe motoren de laatste jaren niet echt meer op Honda’s VFR gericht. Gelukkig is dat op de occasionmarkt een heel ander verhaal, waar de aimabele V4 nog altijd een glansrol vervult.De verkoopaantallen spreken boekdelen, gingen de VFR’s in de jaren ’90 nog als warme broodjes over de toonbank, de laatste jaren wordt er nog maar slechts mondjesmaat eentje in het kentekenregister bijgeschreven. De reden? De spannende, technologisch vooruitstrevende machine met een innovatie 90° V4 wordt door Honda na de laatste modelupdate in 2006 enkel nog in het programma gehouden onder het mom van: een paar fans zullen er altijd wel blijven. Toch zal zelfs de meest doorgewinterde VFR-adept uiteindelijk nog met moeite argumenten kunnen bedenken die voor aanschaf van een nieuwe VFR pleiten. Met maximaal 109 pk tel je in het sportieve segment immers nauwelijks nog mee en bovendien is er voor de sportieve toerfractie tegenwoordig een heel breed aanbod aan alternatieven, die door de bank genomen allemaal groter, sterker en rijkelijker uitgerust zijn. En daarvoor hoef je niet alleen bij de concurrentie te kijken, ook in eigen huis zijn er goede alternatieven voorhanden. Zoals de in 2011 gelanceerde Crossrunner, die is uitgerust met hetzelfde blok, een heel stukje frisser oogt en bovendien ruim tweeduizend euro goedkoper is. Om nog maar te zwijgen over de 170 pk sterke VFR1200F die de 800 er in ene wel heel blasé laat uitzien.Zaken die de tweedehands koper geen fluit interesseren, voor hem telt immers maar één ding: hoeveel motorfiets krijg ik voor hoe weinig geld? En hier slaat de balans helemaal door in het voordel van de VFR, zowel de 750 als latere 800. Betrouwbaar? Tot in het extreme, iets beter is er nauwelijks te koop. Rijdynamiek? Oordeel ‘zeer goed’, wat in het bijzonder geldt voor het herziene model vanaf 2002, dat met het uitgekiende VTEC-systeem (variabele klepbediening) de beste rijeigenschappen uit de fijnzinnige V4 kietelde, maar ook schitterde met een formidabel rijwielgedeelte en top remmen (met ABS!!). Het model zette de nieuwe maatstaf in sporttoer land. Vlak de 750 echter niet uit, want ook deze waardig gerijpte machine nodigt nog altijd uit tot het betere sportieve toerwerk. Van de oorspronkelijke glamour mag dan niet zo gek veel meer over zijn, de VFR overtuigt nog altijd op het belangrijkste punt voor motorrijders: hij is de personificatie van rijplezier!________________________________________AANKOOPTIPSRobuust, standvast, stressvrij: de lokroep van het prachtige V4-blok is het uithangbord van de VFR. Maakt niet uit of je het over de 750 of 800 hebt, wanneer alle onderhoudswerkzaamheden door ervaren vakmensen zijn uitgevoerd (bonnetjes aanwezig?!), hoef je je geen zorgen te maken over onverwachte verrassingen. Balhoofd- en/of swingarmlager kunnen vanaf zo’n 40.000 kilometer aan de beurt zijn, let daar bij de bezichtiging extra op. Bij wat oudere modellen met hoge kilometrages (over de 80.000 kilometer) kunnen, afhankelijk van de belasting, andere slijtagedelen aan bod komen. Bij een proefritje daarom extra bedacht zijn op een slippende koppeling en gierende tandwielen in de versnellingsbak. Typische zwakke punten zijn er echter nauwelijks, enkel de spanningsregelaar van de 750. Let er bij de aankoop van een VTEC-model op dat de 24.000 kilometer inspectiebeurt in verhouding veel tijd kost en dus veel arbeidsloon. Waardeverhogende accessoires zijn onder meer degelijke bagagesystemen en hoge toerruiten.________________________________________MARKTSITUATIEDe VFR is een veelgelezen modelnaam in het Nederlandse voertuigbestand en het aanbod op de occasionmarkt is dan ook enorm. De tot en met 1997 gebouwde 750 speelt daarbij bij motorzaken, niet geheel verwonderlijk, een bijrol, aangezien de motor door zijn relatief hoge leeftijd en daardoor in verhouding lage prijs maar weinig marge oplevert. Voor de juweeltjes moet je daarom echt op zoek gaan in het particuliere circuit. Daarentegen staat de eerste serie van de 800 (type RC46, tot 2001) in veel showrooms als aantrekkelijk geprijsde occasion met een prijs tussen de € 3.250,- en € 4.500,-, voor beide partijen een goede deal. De vanaf 2002 geleverde 800 VTEC is er vanaf een kleine € 4.250,-, wie een machine zoekt met een lage kilometerstand (onder de 30.000 kilometer) moet rekenen op prijzen vanaf zo’n € 5.250,-. Daarvoor in ruil krijg je een onverwoestbare machine die uitzonderlijk waardevast is.________________________________________TECHNISCHE GEGEVENS (Type RC46, modeljaar 2002)MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder 90° V-motor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, elektronische injectie, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, hydraulische bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 72,0 x 48,0 mmCilinderinhoud 782 ccMax. vermogen 80 kW (109 pk) bij 10.500 tpmMax. koppel 80 Nm bij 8.800 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoop voorvork, veervoorspanning instelbaar, enkelzijdige aluminium swingarm met hevelsysteem, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor, enkele schijfrem achter, gecombineerd remsysteem, ABS.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.460 mm, balhoofdhoek 64,7°, naloop 95 mm, veerweg v/a 109/120 mm, zithoogte* 800 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 249 kg, tankinhoud** 21 liter.MOTOPLUS-METINGENTopsnelheid 247 km/uurAcceleratie0-100 km/uur 3,1 secDoortrekken60-100 km/uur 5,1 secVerbruikBij 100 km/uur 1 op 22,7Bij 130 km/uur 1 op 16,9________________________________________DETAILSDe centraal gepositioneerde toerenteller is een stille herinnering aan het sportverleden van de VFR, die desondanks liever op de openbare weg dan op het circuit vertoeft.Ronde hoeken: de einddempers met hun karakteristieke vorm van het VTEC-model (2002). De sound vanaf zo’n 7.000 toeren is verbazingwekkend boos en wild.Aantrekkelijke ankers: met ABS en een eersteklas doseerbaar Dual Combined (gecombineerd) remsysteem schittert de RC46 vanaf 2002 met een hoge actieve veiligheid.________________________________________MODELGESCHIEDENIS1986 Marktinvoering van de VFR750F (type RC24), de V4 is goed voor 105 pk. Prijs: fl 14.995,- (€ 6.804,-)1988 Kleine modelupdate, onder meer het 16 inch voorwiel moet wijken voor een meer gangbaar 17 inch versie. Prijs: fl 15.990,- (€ 7.255,-)1990 Nieuw type (RC36) met stijver frame, maar ook 22 kilo meer gewicht (244 kg). Prijs: fl 21.995 (€ 9.980,-)1994 Omvangrijke modelrenovatie: grotere tank, nieuw uitlaatsysteem, herzien design en tien kilo minder gewicht. Prijs: fl 25.495,- (€ 11.569,-)1997 Laatste modeljaar van de 750. Prijs: fl 25.995,- (€ 11.796,-)1998 Nieuw type RC46 met een 782 cc V4-blok, injectie en geregelde katalysator. Eveneens nieuw frame en design, evenals een gemodificeerd gecombineerd remsysteem. De nieuwe VFR800 weegt 237 kg en heeft een vermogen van 110 pk. Prijs: fl 26.495,- (€ 12.023,-)2000 Minimale update met aangepaste uitlaatbochten. Prijs: fl 26.995,- (€ 12.250,-)2002 Modeltype RC46 ondergaat een grondige make-over. Blok krijgt variabele klepbediening (VTEC), het frame wordt versterkt en de vorkpoot diameter groeit van Ø 40 naar Ø 43 millimeter. Eveneens aangepaste uitlaat en remsysteem, nieuw meer hoekig uiterlijk en herzien cockpitje. Naast de standaard versie ook in een ABS versie beschikbaar. Prijs: fl 29.565,- (€ 13.416)2004 Lichte update met onder meer alarmlicht en andere kleur wielen. Prijs: € 13.640,-2006 Kleine modificaties aan einddempers, VTEC-systeem en injectie. Prijs: € 13.890,-2012 Nog altijd hetzelfde model, standaard met ABS. Prijs € 14.790,-________________________________________[UNTERSCHRIFTE]1986 De VFR750F (RC24 en RC36) maakte faam als onverwoestbare V4 sportmachine.1998 De eerste 800 (RC46): nog altijd gezegd met sportieve genen, al wel veel behoudender.2002 Hightec dankzij VTEC: de sterk gemodificeerde VFR oogt hoekiger dan ooit tevoren.________________________________________GETEST IN MOTOPLUS3/2006 (CT); 05/2006 (VT); 18/2009 (CV); 6/2010 (VT)CT = Compacttest; VT = vergelijkingstest; CV = conceptvergelijking. Testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitale archief op www.motoplus.nl________________________________________GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 2.000,-Nog op jacht naar een bejaard pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 2.000,-.Waar: Roadrunner Motoren, VelpWat: Suzuki GSX-R1100Prijs: € 1.990,-Bouwjaar: 1990KM-stand: 48.069 kmInfo: 026-495 1125[Foto Suzuki_GSX-R1100]MOTOPLUS-oordeel+Stabiel rijwielgedeelteLineaire koppelafgifteCultmachineOngeëvenaard snuitje-Extreem sportieve houdingRelatief zwaar________________________________________Waar: Hartelman Motoren, Hengelo (Gld)Wat: Kawasaki VN750 VulcanPrijs: € 1.995,-Bouwjaar: 1993KM-stand: 22.185 kmInfo: 0575-461 348[Foto Kawasaki_Vulcan]MOTOPLUS-oordeel+Lage kilometerstandKaraktervolle V-twinZuinigToegankelijke machine-Technisch slechte reputatieVierversnellingsbak________________________________________Waar: Swinkels Motoren, TilburgWat: Honda CBR1000FPrijs: € 1.990,-Bouwjaar: 1993KM-stand: 53.057 kmInfo: 013-543 1440[Foto Honda_CBR1000F]MOTOPLUS-oordeel+Soepele, sterke viercilinderDriedelige GIVI koffersetComfortabele sport/toer zithoudingGecombineerd remsysteem-Hoog gewichtTurbulentie hoge snelheden