+ Plus

Occasion – Honda Transalp

Wedijveren om het maximale vermogen, het laagste gewicht of de meest luxueuze uitrusting heeft Honda’s Transalp in zijn 26-jarige bestaan nooit gedaan. Voor hem gold maar één ding: veelzijdigheid. En dat werd op waarde geschat, de allroad werd altijd prima verkocht en bouwde een zéér trouwe fanschare op. Onderstaand een overzicht van alle typen!

PD06 (1987-1993)
Ondanks alle scepsis tegenover de voor een motor met offroad capaciteiten wel erg volle kuip, wist de 190 kilo zware XL600V Transalp al snel naam te maken als volwaardige en bovenal veelzijdige reismachine. Dankzij het vierkante stalen frame was hij stabiel genoeg voor wat offroad werk, maar ook op de snelweg redde de twin zich meer dan prima. Reden voor de Japanners om de multifunctionele machine als ‘Rally Touring’ te typeren, wat ook op de zijkuip onder de modelnaam stond. De vloeistofgekoelde 52° V-twin met 50 pk (later nog tijdelijk opgekrikt naar 55 pk) met een enkele bovenliggende nokkenas per cilinder vindt zijn oorsprong in Honda’s VT500. In 1989 werden kleurenspectrum en design aangepast, zo kwam Transalp veel prominenter op de zijkant te staan. Verder werden kleppen, klepveren en tuimelaars van de XRV650 Africa Twin overgenomen, werd de versnellingsbak verfijnd en de achtervering verbeterd. Eveneens nieuw: vijfhoekige tellers en een rond centimeter hogere ruit. Tevens kan er optioneel een middenbok worden gemonteerd.

TECHNISCHE GEGEVENS (PD06, 1991)
Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 52° V-motor, enkele bovenliggende nokkenas en drie kleppen per cilinder, carburateur (Ø 32 mm), 583 cc, 37 kW (50 pk) bij 8.000 tpm, koppel 52 Nm bij 6.000 tpm, banden v/a 90/90-21 en 130/80-17, wielbasis 1.505 mm, veerweg v/a 200/190 mm, enkele schijfrem voor Ø 276 mm, schijfrem achter Ø 240 mm, rijklaar gewicht volgetankt 202 kg, zithoogte 840 mm, tankinhoud 18,0 liter, topsnelheid 167 km/uur, acceleratie 0-100 km/uur 5,5 sec, verbruik (secundair) 1 op 17,5.

MARKTSITUATIE
Nette, rijklare exemplaren uit de eerste modeljaren (1987/1988) vind je niet of nauwelijks. Vaak betreft het afgetrapte machines met kilometrages duidelijk in het zescijferige bereik. Goed onderhouden, net uitziende exemplaren zijn zeer gewild onder de liefhebbers, mits in volledig originele staat. Is dat het geval, dan wordt er flink geld voor betaald, tot wel tweeduizend euro. PD06 motoren gebouwd tussen 1991 en 1993 zijn vanwege het oude design in combinatie met een remschijf achter ook geliefd.

PD06/10 (1994-1999)
De Transalp ondergaat een kleine optische transformatie en krijgt naast een wat moderner, scherper gesneden koplamp ook een aangepaste frontkuip met zijdelingse luchtinlaten. Overige aanpassingen: instelbaar remhendel, brede handkappen, aluminium bagagerek met bagagehaken. De motor is zeer gewild en wordt in combinatie met zijn aantrekkelijke nieuwprijs een ware verkoophit. Vanaf 1996 (het laatste Japanse bouwjaar, toen al met zilverkleurige velgen en 120 achterband) krijgt de Transalp elektronische ontsteking, voorheen gold de wat ongelukkig onder de buddy gepositioneerde CDI-unit als typisch zwak punt. Het gewicht van de machine stijgt naar 205 kilo volgetankt en ook de spatiëring van de versnellingen wordt aangepast. Vanaf het moment dat de productie is overgeheveld naar Italië luistert hij naar modelcode PD10. Vanaf 1997 krijgt de Transalp twee remschijven voor met tweezuiger remklauwen. Opvallend: de Italiaanse PD10-modellen hebben te kampen met kwaliteitsproblemen betreffende lak, wielen en elektronica. In 1999 wordt een 50th Anniversary model in de kleurstelling van de eerste PD06 uit 1987 aangeboden.

TECHNISCHE GEGEVENS (PD10, 1997)
Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 52° V-motor, enkele bovenliggende nokkenas en drie kleppen per cilinder, carburateur (Ø 34 mm), 583 cc, 37 kW (50 pk) bij 8.000 tpm, koppel 53 Nm bij 6.000 tpm, banden v/a 90/90-21 en 120/90-17, wielbasis 1.505 mm, veerweg v/a 200/190 mm, dubbele schijfrem voor Ø 256 mm, schijfrem achter Ø 240 mm, rijklaar gewicht volgetankt 206 kg, zithoogte 850 mm, tankinhoud 18,0 liter, topsnelheid 167 km/uur, acceleratie 0-100 km/uur 5,3 sec, verbruik (secundair) 1 op 20,8.

MARKTSITUATIE
Veel echte fans beschouwen de laatste nog in Japan geproduceerde Transalps als de beste ooit, aangezien deze binnen de PD06-typefamilie als technisch meest uitgerijpt te boek staat. In top toestand met minder dan 50.000 kilometer op de teller kosten ze ondanks de inmiddels zeer respectabele leeftijd nog altijd iets boven de drie mille. De in Italië gebouwde PD10-modellen staat bekend om zijn roestproblemen en wat slordigheden in de afwerking, die in de praktijk echter vaak nauwelijks als onoverkomelijk gelden.

RD10/11 (2000-2007)
Na dertien jaar op de markt presenteert Honda een volledig nieuwe versie van de Transalp. De update omvat onder meer een compleet nieuw design met veel detailaanpassingen, evenals een nieuw 55 pk sterke V-twin met een grotere cilinderinhoud van 650 cc. Resultaat: een beduidend moderner imago voor de allround middenklasser. Een grotere airbox bevindt zich nu direct boven de carburateurs in het stijvere frame. Honda duidt de nieuwe Transalp ook niet meer aan als ‘Rally Touring’, maar als ‘Sophisticated Adventure’. De uitlaat wordt met een ongeregelde katalysator uitgerust, waarbij een additioneel secundair luchtsysteem de uitlaatgassen verder minimaliseert. Zithoogte 10 millimeter lager ook wordt er een 10 millimeter smaller stuur gemonteerd. Rijwieltechnische aanpassingen onder andere: aangepaste dempingskarakteristiek van de telescoopvork en een nieuwe achterschokbreker met piggy back reservoir en instelbare ingaande demping. Overige aanpassingen: nieuw dashboard, startonderbreker, andere knipperlichten, nieuw achterlicht en een 19 liter tank. In 2002 wordt de productie overgeheveld naar Spanje, type RD11. Vanaf 2005: getinte ruit, heldere knippers, zwart geëloxeerde velgen en rvs einddemper.

TECHNISCHE GEGEVENS (RD10, 2000)
Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 52° V-motor, enkele bovenliggende nokkenas en drie kleppen per cilinder, carburateur (Ø 34 mm), 647 cc, 40,5 kW (55 pk) bij 7.500 tpm, koppel 56 Nm bij 5.500 tpm, banden v/a 90/90-21 en 120/90-17, wielbasis 1.501 mm, veerweg v/a 200/172 mm, dubbele schijfrem voor Ø 256 mm, schijfrem achter Ø 240 mm, rijklaar gewicht volgetankt 216 kg, zithoogte 835 mm, tankinhoud 19,0 liter, topsnelheid 171 km/uur, acceleratie 0-100 km/uur 5,1 sec, verbruik (secundair) 1 op 17,9.

MARKTSITUATIE
Goede exemplaren van de eerste 650 (RD10) zijn er al voor prijzen rond de twee mille. Het betreft dan doorgaans wel modellen met meer dan 50.000 kilometer op de klok. Omdat het aanbod relatief groot is en er ook al RD11 exemplaren met duidelijk lagere kilometrages worden aangeboden, loont het zich om wat kritisch te kijken naar eventuele extra’s, evenals een passende onderhoudshistorie en natuurlijk de algemene toestand van de slijtagedelen. Wie iets meer spendeert vindt probleemloos nieuwere machines met bijvoorbeeld zijkoffers, vaak nog uit eerste hand.

RD13/15 (2008-2012)
De laatste volledig nieuwe Transalp, waarbij nagenoeg enkel de naam nog hetzelfde bleef. De in Spanje geproduceerde twin kreeg een nieuw blok met brandstof-injectie, dat werd geadopteerd van Honda’s middenklasse toermachine Deauville. Nieuwe motto voor de RD13: Adventure Sports Style. Om op het asfalt wat beter voor de dag te komen kreeg de nieuwe een 19 inch voorwiel (was 21), wat wel enigszins ten koste van de offroad capaciteiten ging. De nieuwe XL700V (cilinderinhoud 680cc) heeft vier in plaats van drie kleppen per cilinder en kreeg dubbele nokkenassen. Optioneel is de motor, standaard voorzien van een gecombineerd remsysteem, met ABS uit te rusten. Met uitzondering van een tien millimeter langere wielbasis is het rijwielgedeelte grotendeels op dat van zijn voorganger gebaseerd. Op alle andere gebieden is de Transalp wel compleet nieuw: aangepast kuipwerk met opvallende ronde koplamp, kleinere tank, nieuwe cockpit met LCD display en nieuwe carterbeschermer. Gewicht (met ABS): 221 kilo. Vanaf 2010 wordt de tot noch toe laatste modelserie van de Transalp weer in Italië gebouwd en luistert naar de typenaam RD15. Sinds 2011 is ABS standaard, ook de achterschokbreker werd toen aangepast.

TECHNISCHE GEGEVENS (RD13, 2008)
Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 52° V-motor, dubbele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, benzine-injectie (Ø 40 mm), 680 cc, 44 kW (60 pk) bij 7.750 tpm, koppel 60 Nm bij 6.000 tpm, banden v/a 100/90-19 en 130/80-17, wielbasis 1.515 mm, veerweg v/a 177/173 mm, dubbele schijfrem voor Ø 256 mm, schijfrem achter Ø 240 mm, ABS, rijklaar gewicht volgetankt 221 kg, zithoogte 830 mm, tankinhoud 17,0 liter, topsnelheid 172 km/uur, acceleratie 0-100 km/uur 5,1 sec, verbruik (secundair) 1 op 21,3.

MARKTSITUATIE
Voor exemplaren van de laatste bouwjaren met nog maar weinig kilometers op de teller, wordt nog altijd flink geld betaald, reken op bedragen rond de zesduizend euro. Opmerkelijk veel, zeker met het besef dat je concurrenten als een Suzuki V-Strom en een wat meer weg georiënteerde Kawasaki Versys voor duidelijk minder op de kop tikt, waarbij ook het kilometrage doorgaans duidelijk lager ligt. Het prijsspectrum van de eerste serie vanaf 2008 begint vanaf een flinke vier mille.

Lees meer over

Honda Kawasaki Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-