Occasion: Honda CBR600RR
Ook succesnummers hebben niet het eeuwige leven. In 2003 kwam de CBR600F, Honda’s universele genie, aan het einde van zijn levenscyclus als supersport. Inmiddels is de vervangende dubbel ‘R’ ook al weer een poos op de markt, maar hoe doet ‘ie het als occasion? De oorlog werd in 1995 verklaard en de vijand kwam in groen uniform. Tot die tijd zorgde de Honda CBR600F voor rust in het sportieve 600-kamp. Geen enkele andere 600 wist de uitersten sport en toer zo goed te combineren als Honda’s kleine viercilinder. Maar met de ZX-6R gooide Kawasaki de verhoudingen compleet overhoop. Weg rust, voortaan ging het om het winnen en de eeuwige roem. Een bikkelharde wapenwedloop was begonnen. Vanaf dat moment werd het dealernetwerk van de Japanse fabrikanten iedere twee jaar getrakteerd op machines die voor hetzelfde geld in de pitboxen langs een circuit hadden kunnen staan. Bij iedere Japanner? Niet helemaal, want Honda bleef met de ‘F’ trouw aan het alledaagse gebruiksgemak. Uiteraard viel de klandizie ook deels voor de sportieve flair van Honda’s 600, maar de meerderheid van de CBR-klanten reed toch bij voorkeur gewoon op het openbare asfalt. Toch kwam er in 2003 een eind aan het ‘Jan-met-de-pet-imago’ van de CBR600, want in dat jaar kreeg de ‘F’ een behoorlijk afgetrainde broer aan zijn zijde. Geïnspireerd op de RC211V MotoGP-racer moest de CBR600RR in sportief opzicht weer de eerste viool gaan spelen. En dat deed de dubbel ‘R’ dan ook in de eerste vergelijkende testen. Ook in de jaren die volgden, leunden de Honda technici niet bepaald lui achterover, want met de tweejaarlijkse updates bleef de RR een vaste klant als het om overwinningen ging. Behalve dan tijdens de keiharde confrontaties op het circuit, waar Honda’s 600 duidelijk een veer moest laten door het – in vergelijking met de concurrentie – te comfortabele rijwielgedeelte. AANKOOPTIPSOok de CBR600RR heeft Honda’s geroemde betrouwbaarheid in de sportieve genen. Daar komt bij dat de machine nog redelijk kort in het programma zit en de teller op slechts enkele occasions de 25.000 kilometer is gepasseerd. Typische zwakke punten zijn er eigenlijk niet en dus kun je bij een rondje om een gebruikte RR volstaan met een kritisch oog op de algemene staat van de motor. Hoe staat het met slijtagedelen als ketting, remmen en banden? Zijn er scheurtjes of andere onregelmatigheden op het kuipwerk te zien? Neem rustig de tijd en werp zeker ook een blik achter het kuipwerk. Daar kun je vaak aan zien of een fiets valschade heeft gehad. Andere geijkte punten voor valsporen zijn: de onderkant van de voorvork, de nokjes op de onderste kroonplaat, stuuruiteinden, voetsteunen, frame, swingarm en carterdeksels. Zit er een vervangende uitlaatdemper op, controleer dan wel even of het een straatlegaal exemplaar is. Bij een relatief jong model als de RR mag je verwachten dat het onderhoud keurig volgens het boekje is gegeven. MODELGESCHIEDENIS2003Introductiejaar van de CBR600RR (type PC37) met een 114 pk sterke viercilinder, injectie, volledig instelbaar rijwielgedeelte met aluminium brugframe en swingarm. Drooggewicht 170 kg. 2005Behoorlijke update voor het type PC37 met een upside-down voorvork, radiaal gemonteerde remklauwen en een lichter frame. Het blok werd opgepept met een sterker middengebied en met 117 pk iets meer topvermogen. Een racekit is optioneel. Drooggewicht 163 kg. 2006Geen technische wijzigingen, wel een Moviestar replica die tegen meerprijs leverbaar wordt. 2007Compleet nieuw model (type PC40). De CBR600RR is lichter en sterker met 120 pk vermogen, een lichter aluminium brugframe en een drooggewicht van slechts 155 kg. Nieuw is ook de elektronische stuurdemper die eerder op de Fireblade werd geïntroduceerd. 2008Geen technische wijzigingen, wel een Hannspree Ten Kate replica die tegen meerprijs leverbaar wordt. 2009De CBR600RR wordt optioneel ook met het nieuwe Sport-ABS leverbaar. DE OCCASION VAN…Hilko Pashouwers (30) uit Schaijk heeft zijn Honda CBR600RR uit 2007 te koop staan, omdat hij graag de overstap naar een 1000 wil maken.Een 1000? Dat wordt dan een Fireblade zeker? ‘’Nee, dat niet’’, legt Hilko zijn geplande overstap uit. ‘’Ik heb altijd 600’s gereden, maar een tijdje terug heb ik voor het eerst met een 180 pk sterke Yamaha R1 gereden en dat was toch wel erg gaaf. Dat wordt mijn volgende motor.’’ En dus moet de CBR600RR plaatsmaken en dat al na een goed half jaar. ‘’De CBR is me eigenlijk super goed bevallen, daarom hoeft hij eigenlijk ook helemaal niet weg. Maar ja, het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan.’’ Het grote pluspunt van zijn CBR600RR uit 2007 vindt Hilko toch wel het stuurgedrag. ‘’Het is absoluut een heerlijk ding voor vlot bochtenwerk en ik vind hem beter sturen dan de Yamaha R6 die ik hiervoor had.’’ Alhoewel Hilko graag sportief rijdt, heeft de Honda onder zijn hoede nooit een circuit gezien. ‘’Ik gebruik de motor puur voor de hobby en rijdt eigenlijk ook alleen maar als de zon schijnt. Meestal in het weekend of op een mooie zomeravond. Voor woon-werk-verkeer pak ik de auto. Een weekendje weg met de motor zou ik ook wel eens willen, alleen is het daar nog niet van gekomen. Deze zomer ben ik lid geworden van de plaatselijke motorclub, maar die waren net een week daarvoor een weekendje naar de Eifel geweest.’’Heel erg veel kilometers staan er dan ook niet op het digitale display van Hilko’s Honda: 16.000 om precies te zijn. Een behoorlijk fris exemplaar dus nog. Niet alleen wat de draaiende delen betreft, maar ook om te zien. De banden zijn niet hagelnieuw, maar kunnen nog een hele poos mee en ketting en remblokken zijn nog als nieuw. Verder is de Honda netjes onderhouden en in originele staat. Bijna dan, want de trillingsdempers heeft Hilko vervangen door een setje aftermarket exemplaren. En mocht Hilko zijn CBR600RR niet verkopen, dan rijdt hij er nog een jaar op door, maar komt er wel een hoger ruitje op.Wil je het niet zo ver laten komen, dan kun je via 06-30 34 39 38 contact met Hilko opnemen. Hij vraagt € 7.250,- voor zijn CBR600RR. TECHNISCHE GEGEVENS(Type PC37, bouwjaar 2005)MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, injectie, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting.Boring x slag 67,0 x 42,5 mmCilinderinhoud 599 ccCompressie 12,0 : 1Max. vermogen 86 kW (117 pk) bij 13.000 tpmMax. koppel 66 Nm bij 11.000 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, dubbelzuiger remklauw.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1395 mm, balhoofdhoek 66,0°, naloop 95 mm, rijklaar gewicht volgetankt 191 kg, tankinhoud 18 liter. [Unterschriften bei details v.l.n.r.]Modern infotainment: goed afleesbaar een ook de tankinhoud wordt in de cockpit weergegeven. High-end: de uitlaat is mooi in het kontje geïntegreerd. Op het hier afgebeelde 2005-model werd liefst 1,5 kilo gewicht bespaard. Eerste stop: goudkleurige Nissin remklauwen op het 2003-model en die deden het net als op de F-versie erg goed.Tweede stop: voor modeljaar 2005 wordt de 600 voorzien van radiaal gemonteerde Tokico remklauwen en die hebben veel bite en zijn goed doseerbaar. Laatste stop: het huidige model kan optioneel van het nieuwe Sport-ABS worden voorzien. Hiermee zet Honda nieuwe maatstaven. [Unterschrift bei Movistar und HEVP179_20090902120549, bei einander 1 Unterschrift]Met de in 2006 gepresenteerde Movistar replica en de twee jaar later geïntroduceerde Hannspree Ten Kate replica onderstreept Honda waar de roots van de C