Occasion Honda CBF1000(F)
Honda-motorfietsen hebben de reputatie technisch altijd goed ontworpen, zeer functioneel, pragmatisch en duurzaam te zijn. Ze hebben tegelijk de reputatie klinisch en slechts matig karaktervol te zijn. Exact dat is het lot van de 1000cc Honda CBF.
Het klinische imago treft zowel de SC58 (oude CBF1000) en de SC64 (nieuwe CBF1000 F). Een zadelhoes met slangenleren look zoals op de Kawasaki Z1000 uit 2010 is voor Honda in het algemeen en voor de CBF in het bijzonder volstrekt ondenkbaar.
De literzware CBF ziet het daglicht in 2006, twee jaar na de zeer succesvolle CBF600 (PC38). De duizend is overduidelijk gebaseerd op de 600 en het duo deelt zelfs vele onderdelen. Dankzij de zeer aantrekkelijke introductieprijs van slechts € 9.490,- (toeslag ABS: € 700,-) werd de motorfiets in zijn eerste levensjaar uitstekend verkocht. In de loop van zijn vijfjarige carrière vonden enorm veel exemplaren hun weg naar kopers.
De ‘F’ die Honda van 2010 tot 2016 voert, verkoopt ook nog goed. Deze verhouding is vandaag de dag nog steeds terug te vinden in het gebruikte aanbod. Naast het iets minder stijve uiterlijk heeft het nieuwe model een aluminium frame in plaats van staal en 107 pk in plaats van 98 pk. Naast het vriendelijke, absoluut niet agressieve karakter (‘You meet the nicest people on a Honda’) bieden beide modellen de mogelijkheid om het zeer comfortabele zadel in twee standen en het kleine windscherm zelfs in drie standen te verstellen. Al moet je hiervoor bij het oude model eerst de gereedschapskist induiken om het voor elkaar te krijgen.
Zolang het oude model is uitgerust met het optionele ABS ontbreekt er ook nu nog niets essentieels aan de machine. Destijds haalde hij 706 punten in de Top-test. Een waarde waarmee hij het vandaag de dag nog steeds erg goed doet, al houdt de vergelijking niet honderd procent stand omdat we de Top-test testprocedure van tijd tot tijd bijwerken. Net zoals Honda bij de CBF doet.
Bij het vergelijken van oud en nieuw overtuigt de ‘F’ ondanks de direct geplaatste schokdemper (in plaats van via een linksysteem) met een wendbaarder weggedrag en een desondanks stabieler en neutraler rijgedrag. Bovendien is de basisafstelling van het rijwielgedeelte merkbaar strakker, zodat sneller toerwerk niet direct wordt afgestraft met een wild schommelende machine. We bevelen ‘dynamisch’ sturende motorrijders van harte de jongste CBF aan.
Die aanbeveling heeft noodzakelijkerwijs niets met de motor te maken. Het extra vermogen van de SC64 van 9 pk is vooral voelbaar in de verzekeringspremie, want beide modellen zijn begrensd op 230 km/uur. Zijn volledige vermogen geeft de nieuwe SC64 alleen af in de eerste vier versnellingen, daarna grijpt de elektronica in. In elke van de zes versnellingen is wel de duidelijk aanwezige daling van het koppel rond 4.500 tpm te voelen. Dit wordt ook weerspiegeld in de iets lagere trekkracht. Aan de andere kant loopt de vier-in-lijn van het nieuwe model veel gecultiveerder en draait hij zijn hand niet om voor hoge toerentallen.
Het ABS-CBS systeem – waarbij één voorrem altijd meeremt als de achterrem wordt ingetrapt – is ook aangepakt. Het laat de voorrem van de SC64 veel sterker remmen, zodat in de meeste gevallen het verstelbare remhendel op het stuur helemaal niet gebruikt hoeft te worden.
Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn op de 1000cc CBF? In principe wel, maar… Maar er bestaan toch twee nadelen. De duurdere heeft betrekking op de dynamo – vooral die van de SC58 – waar een ongunstige combinatie van onvoldoende smering en tegelijkertijd onvoldoende koeling bij hoge buitentemperaturen kan leiden tot oververhitting en als gevolg daarvan tot het bezwijken van de stator. Honda reageerde met een garantieverlenging tot zeven jaar voor de dynamo en een gesubsidieerde kit bestaande uit een aangepaste dynamo en regelaar. Potentiële kopers moeten vooral aandacht besteden aan dit punt en verifiëren of de dynamo daadwerkelijk is aangepast. Het is niet voor niets dat op CBF-forums ook vandaag nog volop berichten zijn te vinden van dode dynamo’s. Hoewel niet elke CBF wordt getroffen is het uitvalpercentage veel hoger dan normaal. En van de aanbieding die Honda eerder deed is niets meer over. Replica-dynamo’s uit dubieuze bronnen worden op alle forums afgeraden wegens gebrek aan duurzaamheid. Toch snappen we de interesse want originele Honda onderdelen kosten rond de duizend euro. Houd dit detail dus in de gaten.
Ook door het tweede probleem is zeker niet iedere CBF1000 getroffen, maar het slaat wel toe bij heel veel exemplaren. Vooral na een lange periode van stilstand, zoals bijvoorbeeld na de winterstop, weigert de Honda vaak te starten ondanks een verse accu en nieuwe bougies. De volgende factoren verhogen het risico op storingen aanzienlijk: benzinetank vooraf niet tot de rand gevuld, E10 benzine, wisselende temperaturen op de locatie (condensatie en dus roestvorming in de tank en benzinepomp). De Motoplus-duurtestmachine vertoonde af en toe ook soortgelijke kuren. Soms na een koude nacht buiten duurde het eeuwen voor de motorfiets startte en een dag later – onder exact dezelfde omstandigheden – startte hij zonder enig probleem. Honda had uiteindelijk geen oplossing voor dit fenomeen. Afgezien van deze twee minpuntjes is de CBF, ongeacht het bouwjaar, technisch absoluut onopvallend.
CBF-rijders lijken al net zo pragmatisch en pretentieloos als de Honda zelf. Dat is tenminste de conclusie die we kunnen trekken op basis van de overgrote meerderheid van de motoren die te koop is. Terwijl andere motoren in het wilde weg zijn uitgerust met korte kentekenplaathouders, mini-richtingaanwijzers, Akrapovics en min of meer nutteloze gadgets gemaakt van gefreesde aluminium of carbon, blijven de aanpassingen aan de CBF’s meestal beperkt tot bagagesystemen en andere toeraccessoires zoals handvatverwarming en houders voor navigatiesystemen. Een vervangingsuitlaat vindt zelden zijn weg naar de motorfiets, hogere toerruiten zijn gebruikelijker.
De belangrijkste vraag voordat je een CBF koopt, is of je met zijn karakter overweg kunt. Hij is net zo min geschikt voor hoge toerentalfeestjes als voor het poseren voor het terras. Als je echter graag rustig, onopvallend en onder de radar van je omgeving betrouwbaar en comfortabel kilometers maakt – en zeker ook met z’n tweeën – moet eens een kijkje nemen bij de CBF. Met of zonder achtervoegsel ‘F’ is vooral een kwestie van het geld dat je bereid bent te investeren. Voor ongeveer € 3.000,- zijn er al goede exemplaren van de eerste CBF. Voor de wat sportievere opvolger geef je ongeveer twee keer zoveel uit. Hoewel je in beide gevallen veel motor voor weinig geld krijgt, vliegen gebruikte Honda’s niet weg. Blijkbaar houden mensen toch van drama.
Minder verrassend dan dit wordt een tweedehands aankoop niet. Afgezien van de kleuren zijn er tijdens de levensduur van beide modellen geen wijzigingen geweest en technische problemen, – behalve de dynamo – zijn er niet. Het aanbod is vooral groot bij de en je hoeft dus niet lang te zoeken. Als je perse de SC64 wilt, duurt de zoektocht wat langer.