+ Plus

Occasion: Honda CB750 Seven Fifty

Net in de tijd, de vroeg negentiger jaren, waarin het leek alsof elke motor voorzien moest zijn van welke vorm van windbescherming dan ook, kwam Honda met een naked bike. Niet zomaar een kale motor, maar in lichte retro vorm. Een recht-toe-recht-aan motorfiets zonder opsmuk, waaraan je aan de buitenkant kon zien wat je kreeg. Net zoals de motoren in de jaren zeventig.Dat kon nog in de vroeg ’90-er jaren. Van strenge geluidseisen en uitlaatgasnormen was nog geen sprake. Dus kon een simpele motorfiets met luchtgekoelde cilinders, een paar vette carburateurs en een stel verchroomde, slanke uitlaatdempers nog aan de eisen van die tijd voldoen. En aan de eisen van de vrouwen, want de toen nog eendelige buddy’s boden een comfortabele plaats achter vriendlief.Zo ging ook de Honda CB750 Seven Fifty door het leven. In de verte refereerde hij aan de vermaarde CB750, de luchtgekoelde vierpitter uit 1969 die de motorwereld perplex deed staan met zijn 69 paardenkrachten en een top van 200 km/uur. Maar ondanks die knipoog naar het verleden, is er wel gebruik gemaakt van nieuwe technieken. Het blok was dan nog wel luchtgekoeld, maar had twee bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder en…hydraulische klepstoters. Ook het uiterlijk was niet meer zo retro dat je de Seven Fifty met het origineel zou kunnen verwarren. Hetzelfde gold voor de rijeigenschappen. De remmen, de wegligging, het comfort, het stuurgedrag: allemaal stukken beter dan twintig jaar daarvoor, maar ook weer niet zo goed als dat in 1991 had gekund. De betere remmen konden nog een stuk beter, de voorvork had wel wat stugger gemogen, de stereodempers achter sloegen al snel door bij duogebruik, de grondspeling had ruimer gemogen en het verbruik juist wat minder ‘ruim’. Maar als dat belangrijk was, kon je uit tientallen andere motoren kiezen.Nee, met de Seven Fifty vermeed je de snelweg, vermeed je het plaatselijke circuit of andere snelheid uitlokkende paden. Rustig toeren, de boslucht op snuiven, de winddruk trotseren, de vergezichten in je opnemen. Rijden, blíjven rijden richting horizon zonder haast in een ambiance waar de tijd geen vat op heeft. Met de Seven Fifty kon dat….MODELGESCHIEDENISDe modelgeschiedenis van de CB750 Seven Fifty is eigenlijk oersaai: in 1992 ingevoerd, niets verandert en in 2001 weer afgevoerd. Daarom een iets ruimere blik. Technisch stond het motorblok van de CBX650 uit (schrik niet) 1983 model. Destijds Honda´s nieuwste viercilinder met hydraulische stoters die kleppen stellen overbodig maakte. Eigenlijk was deze motor alleen voor de Amerikaanse markt bedoeld, maar de CBX kwam ook naar Nederland. Daarna kwam de halfgekuipte CBX750 met 91 pk en, in tegenstelling tot de 650, kettingaandrijving. Zeven jaar later ging die CBX750 ´back to the seventies´ met de Seven Fifty én zonder de letter X, die op haar beurt een jaar na de Amerikaanse CB750 Nighthawk werd uitgebracht.1992Introductie van de CB 750 Seven Fifty2001Einde van de productie.AANKOOPTIPS.De basis van de Seven Fifty is simpel en vertrouwd. Wellicht daarom dat hij weinig zwakke punten kent. Het enige waar de CB seriematig nog wel eens last van kan hebben, zijn vervuilde carburateurs, vooral als hij langere tijd stil heeft gestaan.MARKTSITUATIEVoor een Seven Fifty worden nog redelijke prijzen gevraagd. Intensief gebruikte exemplaren gaan vanaf € 1750,- van de hand. Denk daarbij aan vijftien jaar oude exemplaren met meer dan 45.000 kilometers op de klokken. Voor een nette CB wordt gemiddeld nog € 3000,- gevraagd en dan zijn ze toch zo’n tien jaar oud. Wil je garantie en haal je hem bij een dealer, dan moet je zoeken: veel wordt er niet aangeboden.TECHNISCHE GEGEVENSMOTOR luchtgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, vier kleppen per cilinder, carburateurs Ø 32 mm, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, ketting.Boring x slag 67,0 x 53,0 mmCilinderinhoud 747 ccCompressie 9,3 : 1Max vermogen 54 kW(73 pk) bij 8.500 tpmMax koppel 62 Nm bij 7.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met stereodempers en ´piggy-packs´, dubbele schijfrem voor Ø 296 mm, dubbelzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm, enkelzuiger remklauw, bandenmaten 120/70ZR17 en 150/70ZR17.MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.495 mm, balhoofdhoek 64°, veerweg v/a 130/110 mm, zithoogte 780 mm, volgetankt gewicht 234 kg. ALTERNATIEVENKort voordat Honda een poging deed om vervlogen tijden te doen herleven, was Kawasaki daar al met de Zephyrs mee bezig. Suzuki deed een verlate en vertwijfelde poging met de GSX 750 en Yamaha liet het 750 cc retrospect helemaal voor wat het was en kwam in 1995 met een 1200 cc retro, de XJR. Waarna Kawasaki met de ZRX, Honda met de CB1300…, maar dat is een heel ander verhaal.[Bild: Kawasaki_Zephyr_750]KAWASAKI ZEPHYR 750 (1991-1996)De aanstichter van de kortstondige ‘revival of the seventies’ was Kawasaki met een drietal Zephyrs: de 550, 750 en 1100. Het zal duidelijk zijn dat de Z-serie als voorbeeld diende. Voor de Zephyr 750 was dat de Z650 (weet je nog: het gewicht van een 500 en het vermogen van een 750?). Gebleven was de luchtgekoelde viercilinder met twee kleppen per cilinder en de vijf versnellingen, het stalen wiegframe, de stereo dempers, evenals de twijfelachtige wegligging. Het blok pochte met veel koppel in het middengebied, de wegligging kon met andere veerelementen makkelijk worden verbeterd. In verhouding tot de Seven Fifty was de Zephyr vrij licht en beschikte hij over goede remmen. Minder sterk waren de korte versnellingen die voor hoge toerentallen en navenant brandstofverbruik zorgde.In 1996 viel het Nederlandse doek voor de Zephyr, nét op het moment dat hij met heuse spaakwielen en twee kleuren als twee druppels op de Z900 ging lijken. Onvergeeflijk, deze (non)actie van de Nederlandse importeur, die hiermee vooruitliep op de onvergeeflijke actie van de fabriek om in 1999 de stijlvolle, emotionele Zephyr te vervangen door de stijlloze, rationele ZR7….PLUSStijlicoonUiterlijkTrekkrachtMINHoogtoerigBrandstofverbruikWegliggingTrillingenKoude startTECHNISCHE GEGEVENSLuchtgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, dubbele bovenliggende nokkensassen, twee kleppen per cilinder, 739 cc, 72 pk, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met stereodempers en ‘piggy-bags’, banden v/a 120/70H17, 150/60H17, tankinhoud 17 liter, volgetankt gewicht 220 kg. [GSX 750]Suzuki GSX750 (1999-2003)Pas laat, héél laat kwam Suzuki met een soort van retro. De Bandits waren er al, maar waren niet retro genoeg om een alternatief te zijn voor de Seven Fifty en al helemaal niet voor de Zephyr. Bovendien had de Bandit een 600 of 1200 cc motorblok. Nee, het enige wat een alternatief genoemd kán worden is dus de GSX750. Het uiterlijk werd (volgens boze tongen) schaamteloos van de Zephyr overgenomen en was hét retro element. Het blok was volgens een voorbeeld uit eigen huis: het bekende, met veel kleine koelribben uitgevoerde, SACS olie/luchtgekoelde GSX-R 750 blok en dus ook zes versnellingen. De verlate komst gaf de techniek echter wel de tijd om de Seven Fifty en de Zephyr op alle gebieden de oren te wassen: het blok was veel sterker, de wegligging veel beter, de remmen veel krachtiger, maar stonden het ´seventy-gevoel’ in de weg.PLUSNeutraal stuurgedragHandelbaarWeinig geld, veel motorMINZachte voorvorkBrandstofverbruik TECHNISCHE GEGEVENSOlie/luchtgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, dubbele bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, 750 cc, 86 pk, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met stereodemper en ‘piggy-bags’, banden v/a 120/70ZR17, 170/60ZR17, tankinhoud 18 liter, volgetankt gewicht 223 kg. [Bilder][Opener][HBS20071128_0085, kein Unterschrift][HBS20071128_0089, kein Unterschrift][HBS20071128_0096]Voor het blok van de Seven Fifty stond de CBX650 uit 1983 model.[HBS20071128_0099]Kenmerkend zijn de stereo dempers met ‘piggy bags’.[HBS20071128_0103]Eenvoud troef aan boord van de CB750.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-