Occasion – Honda CB1000R
Deze Italiaanse Honda verbindt temperament en een chique optiek met doorgerijpte techniek. Als occasion is de CB1000R, modeltype SC60, een betaalbare en sportieve ‘big naked’, ook voor wie het allemaal niet zo heel snel hoeft.
Eén vluchtige blik op een motorfiets is vaak al voldoende om een eerste indruk te krijgen van het karakter. In dit geval nestelt zich een dynamische naked in het blikveld die, als je eens geen behoefte hebt aan een sportieve rijstijl, zich ook van een heel rustgevende kant kan laten zien. Hoofdverantwoordelijk daarvoor is zonder twijfel de soepele, maar vooral krachtige viercilinder, die al bij een subtiele draai aan het gashendel zijn innerlijke krachten op fraaie wijze ontvouwt en de wereld om je heen doet versnellen. Met een andere cilinderkop werd het superbike-blok van de 2007 Fireblade perfect afgesteld voor gebruik op secundaire landwegen. De CB1000R zag het levenslicht in 2008 en was Honda’s reactie op een flink aantal sterke concurrenten. De SC60 werd in Atessa, Italië ontwikkeld, speciaal voor de Europese markt. Zeker in vergelijking met zijn voorganger, de tammere en meer klassieke CB900F, was de nieuwe CB1000 vrij radicaal. De dynamische optiek belooft een energieke bochtenrammer en die belofte komt de R gelukkig ook na. Dat alles gelardeerd met typische Honda-deugden als betrouwbaarheid en een hoogwaardige afwerking. Ook bij het instelbare rijwielgedeelte is de spagaat tussen sportiviteit en dagelijkse praktijk, emotie en perfectie meer dan geslaagd. Dat bewijzen onder meer praktische details als een opbergvak en passagiersvoetsteunen met bagageogen. Ook de prachtige enkelzijdige swingarm overtuigt in vorm en functie, net als het vier-in-een uitlaatsysteem, dat er wilder uitziet dan het klinkt. ABS is vanzelfsprekend ook aanwezig en vanaf 2011 zelfs standaard. Onder de streep is de CB gewoon een erg goede motor waar niet veel mis mee was, tot aan 2016 werd er dan ook nauwelijks iets aangepast aan de duizend. Het wat hoekige, niet al te agressieve en nog altijd redelijke bijdetijdse design maken de SC60 samen met de uitstekend rijeigenschappen tot een serieus en betaalbaar alternatief voor andere, modernere nakeds.
MARKTSITUATIE
Het prijsniveau van gebruikte CB1000R’s is al jaren relatief constant. Het aanbod begint rond de zesduizend euro, goedkoper zijn ze er ook wel, maar dan is de kilometerstand vaak aanzienlijk hoog. Vanaf zes mille ben je in de markt voor nette exemplaren van de eerste bouwjaren, soms zelfs met ABS en/of accessoires, met een kilometerstand tussen de dertig- en vijftigduizend kilometer. Dat is gevoelsmatig misschien aan de hoge kant, maar wanneer netjes onderhouden hoeft dat absoluut geen probleem te zijn. De viercilinder staat namelijk als erg robuust te boek. Wie een wat jongere CB zoekt moet daarvoor begrijpelijkerwijs ook wat dieper in de buidel tasten. Ook de machines met een speciale kleurstelling (Repsol/HRC) zijn doorgaans iets prijziger dan ‘normale’ machines. Exemplaren uit de laatste bouwjaren 2015/2016 gaan over de toonbank voor minimaal achtduizend euro, op een doorgaans lager kilometrage na, hebben deze echter nauwelijks meer te bieden dan oudere machines.
BEZICHTIGING
Met ‘typisch Honda’ is de CB1000R het beste samengevat. Hij is technisch gezien opvallend gerijpt, de koppelrijke viercilinder heeft er bijvoorbeeld ook vele dienstjaren in allrounder CBF1000 opzitten. Dat zegt wel iets over de standvastigheid en elasticiteit van het blok. Betrouwbaar is kortom het toverwoord, mits de motorfiets uiteraard goed onderhouden is. Opgelet, bij 24.000 kilometer staat er een behoorlijk ingrijpende onderhoudsbeurt op de planning, die rond de zeshonderd euro kost. Veel aangeboden exemplaren zijn voorzien van de nodige accessoires, waarbij met name rem- en/of koppelingshendel, korte kentekenplaathouder en led-knipperlichter bijzonder populair blijken. Dat geldt ook voor een vervangingsuitlaat trouwens, waarbij de uit Honda’s eigen accessoirescatalogus stammende Akrapovic zeker als meerwaarde geldt. Ook geliefd: carbon delen.