Occasion: Honda CB1000R
Sinds 2008 kennen we de CB1000R als vriendelijk, goed verzorgd, snel en extravagant. Door de goeie combi van sportief en comfort weet de motor ook vandaag de dag nog vele mensen blij te maken.
Wist je dat de afkorting CB bij Honda ooit naar ‘City Bike’ en dus stadsfiets verwees? Kijkende naar de vooral in Azië populaire lichtgewichten als CB50 en CB100 een treffende omschrijving. Maar met de introductie van de CB450 werd het begrip al flink opgerekt en toen in 2008 de CB1000R werd gepresenteerd, had Honda achteraf gezien misschien beter voor een andere benaming had kunnen kiezen. Met de 125 pk en een schat aan koppel, die de machine uit zijn getemperde Fireblade-blok haalt, voegde Honda namelijk een geweldige bochtenslijper toe aan het gamma. Toegegeven, de motoren van vandaag de dag zijn daar nagenoeg zonder uitzondering beter in. En eerlijk is eerlijk, dat gold destijds ook voor de directe concurrentie. Als was het krap. Zodoende is het absoluut geen reden ze te prefereren boven de Honda, zeker niet wanneer je – bij het zoeken naar een tweedehands motor – zaken als prijs en betrouwbaarheid belangrijk vindt. Hierin blinkt de CB1000R, geheel Honda-typisch, namelijk in uit. De technische kwaliteit van de machine laat je zelfs zijn overtollige kilo’s, zachte vering en wat atypische dashboard vergeven. Oké, het is niet de vuurpijl waarmee je ieder oud-en-nieuw de sier maakt, maar de in Italië gebouwde Honda is een geweldige motorfiets die ook de motorrijder van vandaag de dag alles biedt wat nodig is.
Motor
De 998 cc vier-in-lijn stamt uit de Fireblade van 2007 en de CBF1000. Boring en slag zijn identiek, alleen de cilinderkoppen, kleppen en het topvermogen verschilt. In de CB1000R slaagde Honda erin om het vette koppel van de CBF met het toerenbereik van de Fireblade te verenigen. De motor schiet met zijn 125 pk (ter vergelijking: de CBF heeft 101 pk en de Fireblade 160 pk) in alle omstandigheden gretig naar voren, laat zich tegelijk ook toeristisch en schakellui rijden en hangt aangenaam aan het gas. Minpunten zijn er eigenlijk niet. Knap staaltje vakmanschap, betrouwbaarheid en duurzaamheid.
Rijwielgedeelte
Vooral in vergelijking met de nieuwe CB1000R (SC80) valt op hoe zacht de vering van de SC60 is, die van 2008 tot en met 2016 gebouwd werd. Desondanks is de motor zonder twijfel behendig, laat hij zich gewillig de bocht door sturen en is het makkelijk de ideale lijn te houden. Ook als je in de bocht plots een stuurcorrectie moet maken, pakt de Honda het goed op. Wie besluit de standaard vering te updaten krijgt daar wel meer vertrouwen en plezier voor terug. Vooral zij die graag sportief rijden. Nieuwe banden helpen daar ook bij. Onze aanbeveling: Continental Road Attack 3.
Praktijk
Vanaf modeljaar 2011 werd de Honda seriematig met een gecombineerd ABS-systeem uitgerust. Daarvoor was het alleen als optie beschikbaar en niet iedereen besloot het extra geld uit te geven. Het dashboard is te omschrijven als zeer informatief maar daardoor soms ook wat verwarrend. De zitpositie is voorwielgericht, goed geïntegreerd in het geheel en redelijk comfortabel. De passagierssteunen zijn door centrale uitsparingen ook heel handig te als bevestigingspunt voor het vastsjorren van bagage. De behendige CB1000R laat zich in de stad boterzacht rijden en heeft voldoende pit om op secundaire wegen een aangename rijstijl te hanteren.
Aankooptips
Het is een Honda, wat in de meeste gevallen betekent dat echt grote bedenkingen bij de aankoop van een tweedehands motor uit te sluiten zijn. Doordat de CB motorisch gezien zeer degelijk is, maakt de kilometerstand, mits niet té exorbitant hoog, eigenlijk een non-issue. Wie interesse heeft zal tal van aanbiedingen vinden met kleine, zinvolle aanpassingen als andere einddempers, ledknipperlichten of een korte kentekenplaathouder. De eerste jaren werd de CB ook nog zonder ABS verkocht, mocht de portemonnee het toelaten, kies dan voor een exemplaar met. Niet alleen veiliger, ook meer waardevast.